I grænselandet

Af
7. februar 2011

Jesper Rasmussens nye værker inviterer dig indenfor i uhyggens rum og landskaber og diskuterer forholdet mellem form og funktion.

Jesper Rasmussen, Motorvejskryds, Århus Vest, 2010. (beskåret)

Jesper Rasmussens nye værker inviterer dig indenfor i uhyggens rum og landskaber og diskuterer forholdet mellem form og funktion.

Af
7. februar 2011

Det er torsdag formiddag på Galleri Susanne Ottesen i det centraleKøbenhavn; dagen inden åbningen af Jesper Rasmussens udstilling Prospekter.

Jesper Rasmussen træder et skridt tilbage for at vurdere, om et af hansbilleder hænger i den rigtige højde. Billedet er et panoramisk fotografi af enstrand. Tilsyneladende er det en helt almindelig dansk strand; men noget erforkert og urovækkende. Stranden er forladt, der er intet tegn på liv udoverhjulspor i sandet.

Manipulation
Som beskuer mister man orienteringen. Det landskab, somfotografiet tegner, forekommer efter et stykke tid som en konstrueret natur;men uden at man kan sætte fingeren på, hvad der præcis får det til at virkemanipuleret.

Jesper Rasmussen, Marselisskov II, 2010
Jesper Rasmussen, Marselisskov II, 2010

Netop denne følelse af uhygge i det velkendte er et centraltomdrejningspunkt i Jesper Rasmussens kunst. Gennem blandt andet sinefotografiske serier Off Location og Heimlich har Jesper Rasmussenogså tidligere undersøgt rumlige strukturer og deres indvirkning på subjektet.

Mellem funktion og æstetik
Jesper Rasmussen viser mig rundt i galleriets lokaler. Udstillingen Prospekterbestår både af fotografiske værker og arkitektoniske indgreb igallerirummet.

”Alle værkerne her på udstillingen er nye,” forklarer Rasmussen. ”Nogleaf værkerne er selvfølgelig videreførelser af allerede kendte værker; andre ernye felter, som jeg er på vej ind i. ”

Vi står nu foran det fotografiske værk Havneholmen, der viser trehvide boligblokke i et havneområde. Alle vinduer og døre på bygningerne erretoucheret væk. Bygningerne falder ud af skala og kommer næsten til at lignearkitekturmodeller; de lægger sig i grænsefeltet mellem funktion og æstetik,arkitektur og kunst og bliver ren form.

Jesper Rasmussen, Havneholmen, 2011
Jesper Rasmussen, Havneholmen, 2011

”Mit greb er af fjerne al menneskelig adfærd fra billederne. Nårarkitekter laver modeller applikerer de alt muligt liv på dem. Jeg gør lige detmodsatte; jeg trækker alt liv fra. Så kan man jo diskutere om det stadig erarkitektur, eller om det er blevet til skulptur.”

Der unheimliche
Et af de temaer, som Jesper Rasmussen undersøger gennem sin kunst, erFreuds begreb ‘der unheimliche’, altså uhyggen.

”For Freud lå det uhyggelige i det ukendte. Dengang vidste mænd ikkehvad kvinder talte sammen om; man vidste ikke, hvad naboen foretog sig i sitprivatliv bag nedrullede gardiner. Samfundet bestod af en masse lukkede rum,som man kunne projektere sin angst ind i.”

Rasmussen fortsætter:

Jesper Rasmussen, Model of Gota 1:5, 2011, (Foto: Anders Sune Berg)
Jesper Rasmussen, Model of Gota 1:5, 2011, (Foto: Anders Sune Berg)

”I vores tidsalder findes der ikke sådanne lukkederum længere; vi kan derfor kun projektere vores angst ud på de kendteoverflader. Derfor er dette unheimliche-begreb transformeret fra at være noget,der lå i mørket, til nu at være noget, der ligger i lyset. Det er en af deting, jeg er optaget af, når jeg arbejder med mine billeder; at kunne etablereuhygge i noget helt velkendt.”

Forvredne proportioner
”Værket Stairway, der er udstillet her på Galleri Susanne Ottesener en trappe i en række af andre trapper, jeg har lavet,” fortæller JesperRasmussen.

Trappen Stairway virker ved første øjekast bekendt. Trappeninviterer til at man bestiger den på samme måde, som man er vant til at indtagehverdagens trapper med kroppen; men når man vender sig om ved de øverste trinunder galleriets loft, bliver man mødt af en svimlende fornemmelse. Trinenesproportioner er forvredet nøjagtigt så meget, at man først på vej ned bliverforundret over trappens skræmmende stejlhed.

Installationsview (Foto: Anders Sune Berg)
Installationsview (Foto: Anders Sune Berg)
Jesper Rasmussen, Stairway, 2011 (Foto: Anders Sune Berg)
Jesper Rasmussen, Stairway, 2011 (Foto: Anders Sune Berg)

”Trappen er en arkitektonisk og funktionel genstand, der også harskulpturelle værdier og muligheder. Jeg er interesseret i at undersøgegrænselandet mellem, hvornår trappen er funktion og hvornår den bliver renform. Det er også sjovt at opleve, at mine trapper iværksætter en ny fortællingalt afhængig af hvilken arkitektur, de indsættes i; der åbnes altid op for nyeforestillinger.”

Landskabet og rummet
Jesper Rasmussen vidste allerede som syv-årig, at han ville værebilledkunstner. Både hans morfar og farfar var landskabsmalere, og den sammeinteresse for at udforske rummet gennem kunsten, har fulgt Rasmussen gennemhele hans karriere. Jesper Rasmussen bruger det skiftevise arbejde medfotografiet og de rumlige installationer som to forskellige optiker, derpåvirker hinanden.

”Nogle gange er der elementer i fotografierne, som vises fysisk og viceversa. Jeg ser kunsten som en proces, der altid kommer fra et sted og førervidere til et nyt.”

Installationsview (Foto: Anders Sune Berg)
Installationsview (Foto: Anders Sune Berg)

Kunstens svar
Rasmussen tilstræber at lade sig lede af sin intuition i arbejdet medkunsten. Teorier og analyser kommer først i spil efter, at værket er skabt.

”Man talerofte om, at kunst stiller spørgsmål; men jeg tror, at kunst giver svar; manbesvarer noget, som man ikke vidste, at man som kunstner skulle spørge om. I det øjeblik du vælger dit spørgsmål først, så har du også begrænsetdit svar til at ligge inden for dets præmis. For mig er det vigtigt, at detkommer i den rigtige rækkefølge,” understreger Jesper Rasmussen.

”Som kunstner skal man nogle gange kunne træde tilbage og selv være denførste overraskede og forundrede beskuer.”


Fakta

Udstilling

Jesper Rasmussen: Prospekter

14 jan 2011 19 feb 2011

Jesper Rasmussen

Galleri Susanne Ottesen Se kort og tider

Fakta

Om kunstneren: Jesper Rasmussen er født i 1959 og er uddannet ved det Kongelige Danske Kunstakademi i 1985. Han bor og arbejder i Danmark og har siden 2007 været rektor ved Det Jyske Kunstakademi i Århus. Herudover var Rasmussen medlem af Akademiraadet mellem 2002 og 2008 og medlem af Statens Kunstfonds Indkøbs- og Legatudvalg mellem 2008 og 2010. Jesper Rasmussen har blandt andet tidligere udstillet på Utzon Centret, Kunsthal Charlottenborg, Den Frie Udstillingsbygning, Kunsthallen Brandts, Galleri Susanne Ottesen, Peter Lav Photo Gallery, Galleri MøllerWitt og Galleri Mikael Andersen. Rasmussen er desuden repræsenteret på blandt andet, Statens Museum for Kunst, AroS og Arken. Udover sit virke som billedkunstner har Jesper Rasmussen siden 1981 udgivet og redigeret kunsttidsskriftet Pist Protta sammen med Åse Eg Jørgensen og Jesper Fabricius. Tidsskrifter fejrer i februar og marts i år sin 30 års fødselsdag med en jubilæumsudstilling på Kunsthallen Brandts; her vil redaktørerne bag kunsttidsskriftet i samarbejde med inviterede kunstnere udstille udgivelser fra perioden 1981-2031!