I materiens dyb
Erindringens arkæologi på det nye Sorø Kunstmuseum præsenterer lugte, lyde og gamle sager, der får sat intellektet i sving.
Erindringens arkæologi på det nye Sorø Kunstmuseum præsenterer lugte, lyde og gamle sager, der får sat intellektet i sving.
Udgangspunktet for Erindringensarkæologi er ‘ting’. Udstillingen erden første af tre planlagte udstillinger om materialitet, og kuratorensintention er i dette første indslag, at forene ‘menneske’ og ‘ting’ igen. For i den vestlige verden har der været en opfattelse af, at menneskets forhold til ting ernoget vi selv konstruerer.
Denne opfattelse vil udstillingen udfordre.
Igennem en række meget forskelligartede værker undersøgesmaterialet og mennesket for at revurdere denne relation og gøre den tættere. “Ting er ikkedøde genstande, men aktive deltagere i vores liv, læring og erindring,” lyder det i introduktionen til udstillingen, der er kurateret af Birgitte Kirkhoff Eriksen.
Kunstnerne på udstillingen udforsker alle, på megetforskellige måder, hvordan ting kan være betydningsfulde og -dannende for os som mennesker. Dethandler både om aktivering af sanserne, intellektuelle overvejelser ogkulturelle erindringer.
Kunstens laboratorium
Vestsjællands Kunstmuseum genåbnede i slutningen af november 2011 som Sorø Kunstmuseum og har med sin nye tilbygning fået nye lokaler til udforskning af kunstens muligheder.
Med hvide vægge og rene linjer står værkerne frem – netop som i et laboratorium. Denne, efterhånden institutionaliserede måde at bruge udstillingsrummet på, går godt i tråd med den aktuelle udstillings udforskende tilgang og udsagn.
Ulæseligt arkiv
Rumænske Daniel Knorr udstiller en skulptur, der mest af altligner en stor sandsten, men man kan ane små papirsnipper og hjørner. Og det erikke en sten, men en makuleret bunke Stasi-papirer fra Leipzig!
Inden murensfald destruerede sikkerhedspolitiet en del af arkivet og forsøgte at skylle det udi kloakken. Men den stoppede og ud flød de hemmelige, våde klumper af ulæseligtpapir i gaderne.
Skulpturen materialiserer hele den historie ganske enkelt ogviser sit potentiale til at italesætte uudtalelige emner.
Blotlagt fysik
Danske Marie Søndergaard Lolk udstiller en del værker, dertager fat i selve kunstværkets tingslighed. Her er det ikke en bagvedliggendehistorie, der er pointen, men selve værkets overflade og proces.
Gennem tykke lag maling, fugemasse og objekter læggesmaleriets form frem og kunstværket peger på sin egen tilblivelse og fysiskefremtræden.
Fra fortidens gru…
Et andet emne i udstillingen er også værkernes sanseligekarakter. Man vil påvirke for at minde os om vore egne erindringer og indtagedet intime rum, som de er.
Sissel Tolaas fra Norge arbejder med lugt og med værket WAR/RAW, som er en genskabelse af lugteni skyttegravene under 1. Verdenskrig, fremkalder normanden en helt fysiskreaktion hos mig: kvalme.
Stanken af råddent kød, jordslåethed og krudthænger stadig i mine næsebor.
Her virkeliggøres krigens gru gennem et medie, man ikkemøder så tit, og man føler sig helt tæt på slagene. Billeder af døde menneskerog lyden af bombeangreb er blevet dagligdag i nyhederne og derfor rammer dether værk særlig effektivt.
…til erindringens sødme
Man får en sans sat i gang, der normalt er forbeholdt detpersonlige møde og den personlige erindring – man skal være lige der, hvor det lugter eller dufter.
Tolaas’ molekyler er materialet, der sætter gang i en personligog foruroligende indlevelse, en erindring faktisk, der for mit vedkommende ellers er forbeholdt duften af varme somre og Mariekiksi min mormors køkkenskab. Hun udnytter den intimitet, der ligger i lugtesansenpå en, rent ud sagt, genial facon.