I seng med teoretikeren

Lilibeth Cuenca Rasmussens arbejde behandles i ny monografi. En flot visuel præsentation, der dog tynges af teoretikerens tunge blik.

Dialogue, 2008 under U-TURN. Lilibeth Cuenca Rasmussen i samtale med kurator og kritiker Toke Lykkeberg. (Foto: Jan Stradtmann)

Lilibeth Cuenca Rasmussens arbejde behandles i ny monografi. En flot visuel præsentation, der dog tynges af teoretikerens tunge blik.


info

Lilibeth Cuenca Rasmussen er udkommet på det tyske forlag Revolver Publishing.

Bogen er 168 sider, denkoster 24 euro og kan købes via forlagets hjemmeside
http://www.revolver-books.de/, hos Den Frie Udstillingsbygning i København, hos HEART i Herning og Kunsten i Aaborg.


Den dansk/filippinske performancekunstner Lilibeth Cuenca Rasmussen har i sit kunstneriske virke blandt andet italesat temaer som identitet, køn og kulturelle relationer, og hun har gjort det i en tværmedial mangfoldighed, der inddrager foto, video og performancekunst. Cuencas kunstneriske virke formidles nu i en ny monografi udgivet på det tyske forlag Revolver Publishing.

Fra reenactment-serien Never Mind Pollock (2008). Her Shigeko Kubotas Vagina Painting fra 1965. (Foto: Jan Stradtmann)
Fra reenactment-serien Never Mind Pollock (2008). Her Shigeko Kubotas Vagina Painting fra 1965. (Foto: Jan Stradtmann)
Den nye udgivelse, som slet og ret bærer kunstnerens fulde navn, udgøres dels af repræsentationer af kunstnerens værker – en lang (lang) række stills fra forskellige af hendes videoværker, en række tekster fra hendes performances og en mængde fotomateriale – og dels af en række faglige artikler, der behandler Cuencas kunstneriske praksis fra et teoretisk synspunkt.

Det teoretiske blik
Cuencas værker kommer i udgivelsen til at fremstå som det mest interessante, heldigvis kan man sige, for det er vel i og for sig også meningen. Men de relativt korte teoretiske artikler bliver meget akademiske og referencetunge.

Det er uden tvivl en svær opgave at gengive en performancekunstners oeuvre på tryk, og man demonterer i mine øjne udtryksfuldheden ved at trække et akademisk net af teoretiske referencer ned over siderne.

Måske er dette syn resultatet af for mange års skolegang, hvor netop dette har været kendetegnet, eller også er det sådan, det er med Lilibeth.

For netop denne diskussion af det akademiske i kunsten er noget af det mest interessante i udgivelsen. Hele dialogen fra en performance fra 2008 er optrykt i dette værk – en samtale i en seng mellem Cuenca selv og en kunstkritiker, der blandt andet beskylder hendes kunst for at være for akademisk og have ”it’s head up it’s own ass”.

Fra A Void 2 Painting 2008 (Foto: York Wegerhoff)
Fra A Void 2 Painting 2008 (Foto: York Wegerhoff)
Værker der ansporer
Paradoksalt nok ville netop dét være min anke mod de unødvendigt teoritunge artikler i denne monografi, hvorved udgivelsen i sig selv kommer til at udgøre en kommentar til denne debat, hvor den indtager en slags mellemposition:

Kunsten ansporer åbenbart til yderst teoretiske behandlinger, mens de yderst teoretiske behandlinger lukker sig om sig selv og har mere travlt med at referere indad mod en teoretisk kerne end udad mod værket.

Men når det er sagt, så er det en flot udgivelse.

Jeg er vild med fotomaterialet (læs: foto). Filmstills optrykt i endeløse rækker er en kende frustrerende, hvorimod udtryksmættede performance action shots under titlen Never Mind Pollock og billedserierne Family Compositions, All my Friends og I Want you under my skin holder ét hundrede procent. Specielt disse værker, som er produceret til tryk er effektfuldt udført og lige så flot videreformidlet.

Family Compositions (I) 1997. (Foto: Lilibeth Cuenca Rasmussen)
Family Compositions (I) 1997. (Foto: Lilibeth Cuenca Rasmussen)
Family Compositions installeret ved Gävle Kunstcentrum. Værket består af 720 fotografier, hvoraf 199 er trykt i bogen. (Foto: Lilibeth Cuenca Rasmussen)
Family Compositions installeret ved Gävle Kunstcentrum. Værket består af 720 fotografier, hvoraf 199 er trykt i bogen. (Foto: Lilibeth Cuenca Rasmussen)
I want you under my skin. Otte portrætter af mennesker klædt ud som en anden nationalitet end deres egen. (Foto: Teis Bruno)
I want you under my skin. Otte portrætter af mennesker klædt ud som en anden nationalitet end deres egen. (Foto: Teis Bruno)
I want you under my skin #4 (Foto: Teis Bruno)
I want you under my skin #4 (Foto: Teis Bruno)

Kunstpraksis med kraft
Der er ingen tvivl om, at bidragyderne giver faglige og teoretisk funderede syn på flere aspekter af Cuenca Rasmussens virke som kunstner: Kønstematikkerne, brugen af det hjemlige i kunsten og af arbejdet med genfortolkninger af tidligere performances – som for eksempel interviewet i sengen, der refererer til John Lennon og Yoko Onos Bed In fra 1969.

Alt sammen relevante og interessante omdrejningspunkter i Cuencas kunst – en kunst som dog i mine øjne taler sin egen sag fint og klarer sig ganske udmærket på egen hånd.

Fra A Void 2 Painting 2008 (Foto: York Wegerhoff)
Fra A Void 2 Painting 2008 (Foto: York Wegerhoff)

Fakta

bog

Lilibeth Cuenca Rasmussen

Lilibeth Cuenca Rasmussen

Fakta

Monografien Lilibeth Cuenca Rasmussen er en præsentation af kunstnerens værker fra perioden 1997-2010. Cuenca arbejder primært inden for video- og performancekunst. Med afsæt i sin egen dansk/filippinske baggrund samler og kommenterer Cuencas fortællinger på en både kritisk og humoristisk måde emner som identitet, kultur, religion, køn, sociale relationer og kunsthistorie ved blandt andet at genopføre historiske performances. Hendes produktioner inkluderer dokumentariske elementer, tekst tilsat musikalske kompositioner og stærke visuelle elementer såsom gennemdesignet scenografier og kostumer. Bogen er tosproget (engelsk og tysk).

Bidragsyderne er André Lepecki, Lars Bang Larsen og Bettina Knaup, inklusiv et interview med Toke Lykkeberg og introduktion af Johan Holten, Direktør ved Heidelberger Kunstverein.

Cuenca vil være repræsenteret i Den Danske Pavilion ved Venidig Biennalen 2011.