Jane Jin Kaisen og Agnieszka Polska tildeles professorater på Det Kgl. Danske Kunstakademi
Jane Jin Kaisen og Agnieszka Polska ansættes som professorer på Skolen for Mediekunst. De to vil over de kommende år i fællesskab lede og videreudvikle medieområdet.
![](https://artmatter.weareheavy.dev/cdn-cgi/image/w=1200/wp-content/uploads/2020/06/protraetter.jpg)
Jane Jin Kaisen og Agnieszka Polska ansættes som professorer på Skolen for Mediekunst. De to vil over de kommende år i fællesskab lede og videreudvikle medieområdet.
Jane Jin Kaisen og Agnieszka Polska ansættes som professorer på Skolen for Mediekunst. De to vil over de kommende år i fællesskab lede og videreudvikle medieområdet.
”Med ansættelsen af to nye professorer på medieområdet får Kunstakademiet mulighed for at understøtte et af de strategiske områder, her inden for medier, teknologi og det digitale. Jeg er glad for, at det er lykkedes at skabe grundlaget for et partnerskab mellem Jane Jin Kaisen og Agnieszka Polska – og mellem deres individuelle faglige profiler.” siger Kunstakademiets rektor Kirsten Langkilde.
Fra 1. august 2020 ansættes Jane Jin Kaisen som professor (80 %), mens Agnieszka Polska ansættes som professor (50 %). Dermed får Kunstakademiets Skole for Mediekunst en delt ledelse og to faglige profiler, der med hver deres fokus inden for mediefeltet, er særligt kvalificerede til at udvikle, konsolidere og internationalisere Medieskolen og Kunstakademiet.
Ifølge Kunstakademiet fremhæver den nuværende strategi betydningen af digitalisering, digitale færdigheder og nye medieteknologier. Kunstakademiet skal engagere sig i og reagere på de dybe forandringer inden for samfundets struktur, kommunikation og tænkning, som den digitale udvikling skaber. Kaisens og Polskas kunst ligger i tråd med dette fokus – og de to kunstneres fagligheder skal dermed styrke udviklingen af Kunstakademiets medieområde.
Samtidig er det delte lederskab ifølge akademiet et udtryk for den kontinuerlige videreudvikling af Kunstakademiets organisering af de enkelte afdelinger, som det også er beskrevet i strategien 2019-22.
Kilde: Det Kgl. Danske Kunstakademi.