Japansk maleri skaber magiske mellemrum

Traditionel teknik, poppede figurer og surrealistiske inspirationer skaber et originalt univers.

Tsukasa Ohtake, Brain (udsnit). Pressefoto.

Traditionel teknik, poppede figurer og surrealistiske inspirationer skaber et originalt univers.

En moderne mosaik
Tsukasa Ohtakes Equinox kan ses som en original fortolkning af det moderne Japans sammensathed. Stiller man sig for eksempel foran værket Omega, springer billedets symmetriske opstilling klart i øjnene og skaber indtrykket af en helhed. Men værket er nærmere en ‘blandingens balance’.

Tsukasa Ohtake: OMEGA. Pressefoto.
Tsukasa Ohtake: OMEGA. Pressefoto.

Den dominerende figur er malet i den nuttede tegneseriestil, der er blevet japanernes varemærke. Den minder om en Buddha, siddende i alvidende ro, omgivet af boligkasser, der spreder sig ud i det tomme rum, mens den truende, fantasifulde sky over figurens hoved kan pege tilbage mod Hiroshimaskyens omfattende konsekvenser. Samtidigt afdramatiseres skyen, idet der – midt i den – står en velklædt tiger. Med sværdet ved poten og stolt mine, udgør den finurlige figur et lille farveorgie i et værk, der ellers er holdt strengt i sort/hvide og grå toner.

Tsukasa Ohtake: M,O,N,K,E,Y. Pressefoto.
Tsukasa Ohtake: M,O,N,K,E,Y. Pressefoto.
Det nuttede og det makabre
Ohtake bruger populærkulturelle henvisninger som et friskt pust i sine værker. Små søde dyr dukker op overalt i hans maleriske univers. Men Ohtake har også sans for det makabre. Et kreatur med kødløst hoved græsser i en dunkel skov, og en pige med gyldne fletninger stirrer tomt ud mod os gennem de mørke hulninger i det blottede kranium. Blandingen af vidt forskellige udtryk er med til at give værkerne kant.

Underbevidstheden i spil
Endnu en dimension tilføjes igennem Ohtakes europæiske inspirationer. Hans univers bærer klare referencer til surrealismens, hvor underbevidstheden får en central rolle. Drømmeagtige scenarier lader sig udspille i organiske og flydende overgange, som det ses i værket M,O,N,K,E,Y. Her flyver kirsebær omkring sammen med en sommerfugl, juveler og en doughnut. Absurditeten og fortryllelsen blander sig med hverdagens indtryk.

Det komplekse ikon
Udover maleri indeholder udstillingen også en række papirklip. De har samme organiske ‘streg’, som mange af Ohtakes skyformationer. For eksempel viser et af dem, Brain, en mandsskikkelse, hvis hoved bliver til to ildspyende drager. Den overvældende detaljerigdom i det legende udtryk opvejes af den klare orden, der opstår, når Ohtake gang på gang arbejder med cirklen og symmetrien. Papirklippene bliver derfor ikoniske uden at virke forsimplede.

Tsukasa Ohtake: DEER HUNT. Pressefoto.
Tsukasa Ohtake: DEER HUNT. Pressefoto.
Tsukasa Ohtake: Bird. Pressefoto.
Tsukasa Ohtake: Bird. Pressefoto.

Japanske rødder
Tsukasa Ohtake er skolet indenfor den traditionelle japanske Nihon-Ga – teknik, der ligger vægt på at skabe et tidsløst udtryk. Indenfor Nihon Ga anvendes kun naturlige pigmenter, der giver forholdsvis lyse farver med en mat kvalitet. Billedets sarte farvesprog skal være med til at skabe et indtryk af sensitivitet og åndelighed. Man arbejder desuden med en gennemgående symmetri i kompositionen. Symmetrien skal være med til at skabe ro og give en fornemmelse af en verden i balance.


Fakta

Udstilling

Equinox

4 apr 2008 3 maj 2008

Tsukasa Ohtake

MOGADISHNI AAR Se kort og tider

Fakta

Equinox samler 19 værker bestående af maleri, papirklip og keramik. Det er anden gang Tsukasa Ohtake repræsenterer den japanske samtidskunstscene hos MOGADISHNI ARR.