Japanske tegneserier som kunst

Nu kan også forældrene lade sig fascinere af anime og manga.

Øjet er et centralt omdrejningspunkt i japanske tegneserier. Uden titel, Yoshitaka Amano, udsnit, 2006, Foto: Pressefoto, Courtesy Gallerie Michael Janssen, Berlin

Nu kan også forældrene lade sig fascinere af anime og manga.


info

De udstillede værker er lavet af forskellige tegneserietegnere og kunstnere blandt andre Kenji Yanobe, Tabaimo og Kumi Machida

Astro Boy var den første moderne manga, her i tegnefilmsudgave fra 1963. Tezuka Osamu (1928-1989), 1963, Foto: Pressefoto, Collection of Mike and Jeanne Glad
Astro Boy var den første moderne manga, her i tegnefilmsudgave fra 1963. Tezuka Osamu (1928-1989), 1963, Foto: Pressefoto, Collection of Mike and Jeanne Glad
I Danmark døde interessen for de europæiske tegneserier engang i starten af 1990’erne. Nogle år senere begyndte nye, billige japanske serier at komme i butikkerne, men de blev i starten ikke taget særlig alvorligt. I kølvandet på lanceringen af Hayao Miyazakis succesfulde tegnefilm, som Chihiro og heksene, er tonen ved at skifte. Udstillingen Manga! forsøger at vise forældre og bedsteforældre det smukke og fascinerende i et billedunivers, som de yngre familiemedlemmer allerede færdes i.

En del af den visuelle kultur
Tonen på pressemødet var ellers underlig defensiv. Måske var det de gråhårede anmeldere, der skulle overtales, måske er et kunstmuseum altid tøvende over for udstillinger om populærkultur. Der blev brugt meget tid på pædagogiske redegørelser, der iøvrigt fortsætter forbilledligt i udstillingens stringente, stramme og meget pæne opbygning.

Første del af udstillingen definerer forskellene imellem de mange tegnede serier og film til mindre drenge og piger, til større teenagere og til voksne. Det meste er bag glas i form af spændende smagsprøver. Manga og anime bliver her præsenteret som en del af en større visuel kultur.

Nu er det kunst, det gælder
Den anden sektion er også en smagsprøve, hvor tre samtidskunstnere viser værker, der alle er engageret i nyere japansk kultur. Kumi Machidas tuschmalerier, hvor hørpapirets bund er en væsentlig medspiller, er foruroligende perfekte i deres fremstilling af anonyme gummimennesker.

Kumi Machida: Relation. Foto: Ichiro Otani, Courtesy Nishimura Gallery, Tokyo © Kumi Machida
Kumi Machida: Relation. Foto: Ichiro Otani, Courtesy Nishimura Gallery, Tokyo © Kumi Machida

Tabaimos store tegnefilmsinstallation er markant i sammenkædningen af toiletkultur, kvinders identitet og gamle myter. Kenji Yanobes atombeskyttelseslegehus er kun åbent for børn, som bittersødt provokerende lokkes inden for til slikskål og projiceret hjemmevideo med kunstnerens far. Der kunne sagtens have været vist mere, for det er kunst, der både er ligetil og ganske dyb.

Tabaimo: Offentligt toilet. Still fra tegnefilm, 2006, Foto: Pressefoto, Courtesy Gallery Koyanagi and James Cohan Gallery © Tabaimo
Tabaimo: Offentligt toilet. Still fra tegnefilm, 2006, Foto: Pressefoto, Courtesy Gallery Koyanagi and James Cohan Gallery © Tabaimo
Kenji Yanobe: Biografen i skoven.  Foto: Seiji Toyanaga, Courtesy Yamamoto Gendai
Kenji Yanobe: Biografen i skoven. Foto: Seiji Toyanaga, Courtesy Yamamoto Gendai

Og der er en forhistorie
Den mest traditionelle del af udstillingen skaber et historisk forlæg ved at kaste blikket bagud. Masseproducerede, billige tryk skabt i 1800-tallet med et enkelt, effektivt billedsprog med kraftige konturlinjer og dramatiske beskæringer. Teknikken genfindes i nutidens manga, der også trækker på det fabulerende, groteske og parodiske i fortidens malede billedruller. Parallellerne er nemme at se, selvom de kan virke lidt konstruerede i udstillingens sammenhæng.

Forhistorisk manga eller japansk træsnit? Mitsukuni bekæmper skeletspøgelse, Utagawa Kuniyoshi (1798-1861), 1845, Foto: Pressefoto
Forhistorisk manga eller japansk træsnit? Mitsukuni bekæmper skeletspøgelse, Utagawa Kuniyoshi (1798-1861), 1845, Foto: Pressefoto

Men er det kunst?
Levende og dynamiske, men også kommercielle fænomener som manga og anime bliver taget ud af kontekst, når de præsenteres på en udstilling. Det skærper tilskuerens sansning og forhøjer opmærksomheden over for detaljen. Den nyfundne æstetiske kunststatus kan dog diskuteres. De enkelte tegneseriebilleders placering i en fortsat fortælling underkendes. Problematiske og stødende aspekter er næsten helt pakket af vejen, og en eksisterende underskov af tentakel- og robotsex, voldtægtsfantasier og konsekvent pædofile serier vises ikke.

For klarhedens skyld har Louisiana og kuratoren Mette Marcus valgt at se bort fra disse og andre større kulturelle sammenhænge. Det er der kommet en smuk og fascinerende introduktionsudstilling ud af. Tegneseriefans kan glæde sig over, at en vigtig del af den globale visuelle kultur er blevet accepteret som finkultur.


Fakta

Udstilling

Manga! Japanske billeder

8 okt 2008 8 feb 2009


Tabaimo, Kenji Yanobe, Kumi Machida

Louisiana Museum of Modern Art Se kort og tider