Kunstner donerer kontroversiel skulptur til KØN museum

20. november 2022

Det gav anledning til en del debat i dagspressen, da kunstner Aske Jonatan Kreilgaard sidste år præsenterede værket AGAPE på museet KØN. Nu donerer kunstneren den 3,5 meter høje skulptur af en nøgen mand med bryster, der ammer et barn, til museet.

Aske Jonatan Kreilgaard: AGAPE, 2022. Foto: Mads Lyhne.

Det gav anledning til en del debat i dagspressen, da kunstner Aske Jonatan Kreilgaard sidste år præsenterede værket AGAPE på museet KØN. Nu donerer kunstneren den 3,5 meter høje skulptur af en nøgen mand med bryster, der ammer et barn, til museet.


info


Det gav anledning til en del debat i dagspressen, da kunstner Aske Jonatan Kreilgaard sidste år præsenterede værket AGAPE på museet KØN. Nu donerer kunstneren den 3,5 meter høje skulptur af en nøgen mand med bryster, der ammer et barn, til museet.

AGAPE, der på oldgræsk betyder ubegrænset kærlighed, blev skabt på museet KØN i forbindelse med Mændenes Internationale Dag  i 2021.

Tolkningerne af værket har spændt lige fra en debat om transpersoner og mænds barsel til en grundtvigiansk læsning af kærlighedsbegrebet. Og især kunstner Suste Bonnens indlæg i Kristeligt Dagblad, hvori hun argumenterede for, at skulpturen havde pædofile undertoner, trak overskrifter i landets aviser.

For museumsdirektør Julie Rokkjær Birch understregede debatten nødvendigheden af at tale om køn: “ Det har været tydeligt, hvordan AGAPE har åbnet for samtaler om maskulinitet og manderoller i dagens Danmark. Store strukturelle snakke om fædres ret til barsel, mænds sårbarhed – snakke om, at man kan være mand på mange måder.”

Aske Jonatan Kreilgaard donerer nu værket til KØN med ordene: “Traditionelt har vi altid forbundet den ubegrænsede kærlighed (agape) med kvinden og seksualitet (eros) med manden. Det er kasser, som kan virke meget begrænsende for den enkelte. Kvinder har de sidste halvtreds år med feminismen efterhånden frigjort sig fra ideen om udelukkende at kunne være selvopofrende og omsorgsdragende væsener, til også at rumme en stærk seksualitet og stor selvstændighed. Det modsatte er kun lige begyndt for mænd. Som mand bliver jeg personligt begrænset af kun at blive set som et seksuelt væsen, hvori sårbarhed og kærlighed ses som svaghedstegn. De voldsomme reaktioner på skulpturen er for mig et tydeligt eksempel på den konstante seksualisering af mandens intentioner. Skulpturen er blevet til for at udfordre netop dette. Derfor donerer jeg skulpturen til museet, så den kan blive ved med at skabe samtaler mellem mennesker.”

Kilde: Aske Jonatan Kreilgaard