Lilibeth Cuenca Rasmussen – Eksotisk dans i Vejle
Lilibeth Cuenca Rasmussen, var en af de kunstnere, man kunne opleve i Machine-RAUM biennalens festivalweekend i Vejle.
Lilibeth Cuenca Rasmussen, var en af de kunstnere, man kunne opleve i Machine-RAUM biennalens festivalweekend i Vejle.
info
Festivaldage 9. - 11. november 2007
www.machine-raum.dk
Eksotiske videoer
Ved Machine-RAUM’s kunstnerpræsentation fortalte Lilibeth Cuenca Rasmussen om baggrunden for sit kunstneriske arbejde, og de ideer og forestillinger hun tager udgangspunkt i. Performance og dokumentar hører sammen i Lilibeths univers, hvor etnocentrisme og identitet er de temaer, der binder hendes kunstneriske produktion sammen. Med sin filippinsk/danske baggrund kender Lilibeth personligt til racehierarkier og etnicitet, og tager derfor udgangspunkt i sit eget liv.
Etnicitet gør hende suspekt
I Absolute Exotic er Lilibeth selv aktøren. Et farvestrålende baggrundstæppe med billeder af dyr, palmer og blåt hav udgør kulissen, hvor hun danser og rapper i et meget klichefyldt eksotisk kostume, med skørt og blomsterkranse af plastik. Teksten handler, om at hun for tredje gang er blevet droppet af sin kæreste til fordel for en negerpige. I et meget bramfrit sprog rapper hun: ”Det er in at være neger/yt med asiatpiger/ det er faktisk temmelig mærkeligt/troede jeg gik og var noget særligt”
Kunst på kompromis
Da Absolute Exotic skulle vises i New York, var Lilibeth Cuenca Rasmussen nødt til at gå på kompromis. Der er ordet ’nigger’ er ulovligt, og det er ikke alle udlændinge, som forstår den sarkastiske og ironiske danske tone. Derfor vil man opleve at tekst og sang, ikke helt stemmer overens i værket. Lilibeth forsøger at gøre op med de noget akavede diskussioner, der ofte finder sted om identitet og racisme. Hun mener, at ved at undlade at pakke tingene ind, vil det være nemmere at tale om dem, og med den humoristiske tilgang vil hun løsne op for nogle ellers tunge temaer.
Korsfæstelser på Filippinerne
Det andet værk, Holy Wood, har en helt anderledes alvorlig karakter. Umiddelbart minder det om en dokumentarfilm. Handlingen foregår Påskedag på Filippinerne, hvor det er traditionen, at frivillige lader sig korsfæste, og det hele er meget blodigt.
Det man ikke umiddelbart lægger mærke til er, at sangen der ligger som værkets baggrundsmelodi, er inspireret af det amerikanske rockikon Marilyn Manson. Han beskæftiger sig med Gud i sine tekster, blot med en ateists kritiske vinkel på hele trosspørgsmålet. På den måde mødes to forskellige religiøse overbevisninger i videoen, uden at man som beskuer lægger mærke til det.
Blodige iscenesættelser
På Filippinerne er Påskedag årets største event og Holy Wood viser, at begivenheden ikke længere handler så meget om religion. For mange af dem, der frivilligt lader sig korsfæste og piske til blods, handler det nemlig om at iscenesætte sig selv, at få opmærksomhed og komme i medierne. For hvis man er en fattig filippiner, er det den eneste måde, man kan vise, at man er ’noget særligt’. Og som Lilibeth rapper i Absolute Exotic, er det noget de fleste ønsker at være.
Fakta
De omtalte værker kan ses på Vejle Kunstmuseum frem til den 2. december. Der er udgivet et katalog i forbindelse med projektet.