LYDKUNST #36: Rihanna som martyr og muse – Ditte Ejlerskov og MY MUSIC på ARKEN

Af
31. januar 2018

R&B-sangerinden Beyoncé remixer et videoværk af billedkunstneren Pipilotti Rist, performancekunstner Marina Abramovic performer med rapperen Jay-Z. Popkultur og billedkunst har altid inspireret og influeret hinanden, men de seneste år er det som om grænserne mellem popmusik og samtidskunst er blevet endnu mere flydende. I denne podcast har kunsten.nu’s Anne Neimann Clement besøgt billedkunstneren Ditte Ejlerskov, som netop har lagt sidste hånd på sit livs første lydværk med popstjernen Rihanna som inspiration. Og så er vi taget til ARKEN i Ishøj som viser udstillingen MY MUSIC.

Med maleriet The Oh My Gosh Weave sammenvæver Ditte Ejlerskov et still-billede og et statement fra Nicki Minajs voldsomt seksualiserede musikvideo til hittet Anaconda fra 2014. Værket er en del af en større værkserie, der drejer sig om popsangerinderne Beyoncé, Nicki Minaj og Rihanna, som kunstneren gennem en årrække har fulgt og dokumenteret. Foto: Johan Furåker

R&B-sangerinden Beyoncé remixer et videoværk af billedkunstneren Pipilotti Rist, performancekunstner Marina Abramovic performer med rapperen Jay-Z. Popkultur og billedkunst har altid inspireret og influeret hinanden, men de seneste år er det som om grænserne mellem popmusik og samtidskunst er blevet endnu mere flydende. I denne podcast har kunsten.nu’s Anne Neimann Clement besøgt billedkunstneren Ditte Ejlerskov, som netop har lagt sidste hånd på sit livs første lydværk med popstjernen Rihanna som inspiration. Og så er vi taget til ARKEN i Ishøj som viser udstillingen MY MUSIC.

Af
31. januar 2018

R&B-sangerinden Beyoncé remixer et videoværk af billedkunstneren Pipilotti Rist, performancekunstner Marina Abramovic performer med rapperen Jay-Z. Popkultur og billedkunst har altid inspireret og influeret hinanden, men de seneste år er det som om grænserne mellem popmusik og samtidskunst er blevet endnu mere flydende. I denne podcast har kunsten.nu’s Anne Neimann Clement besøgt billedkunstneren Ditte Ejlerskov, som netop har lagt sidste hånd på sit livs første lydværk med popstjernen Rihanna som inspiration. Og så er vi taget til ARKEN i Ishøj som viser udstillingen MY MUSIC.

Hvad sker der, når popmusikken bliver omdrejningspunktet i en kunstners praksis? Hvorfor laver ARKEN en stor udstilling, som viser musikvideoer af bl.a. Lady Gaga, Katy Perry og Die Antwoord? Hvad er egentlig den helt store forskel mellem sangerinderne Beyoncé, Nicki Minaj og Rihanna?

Ditte Ejlerskov: The Muse, 2018. Foto: Johan Furåker

Popikonet som kreeret myte
Om lydværket skriver Ditte Ejlerskov: “Jeg blev for nogle år tilbage lokket til Barbados af en e-mail scammer, hvor jeg drev søgende rundt i Rihannas verden. En dag, lang tid efter min Barbados-ekspedition, blev et maleri på min væg vækket til live:

“Hej. Du opfandt mig, Ditte. Jeg er ikke en repræsentation af popstjernen. Jeg er blot en kreeret myte.”

“Et selvbeskrivende maleri? Jeg var i chok. Men da jeg studerede maleriet, en skildring af, hvem jeg troede var Rihanna, forstod jeg straks, at jeg havde malet et paparazzi-lignende maleri, som intet fodfæste havde i den virkelige verden. Det var en fantasi. Det pure opspind.”

Ditte Ejlerskov: The Muse, 2018. Foto: Johan Furåker

Velkommen til den, indtil nu, mest poppede udgave af LYDKUNST!

Fakta

Ditte Ejlerskov er uddannet billedkunstner fra Det Fynske Kunstakademi og Kunstakademiet i Malmø. Ud over sine fan art-projekter er Ditte Ejlerskov kendt for at have portrætteret forhenværende statsminister Helle Thorning Schmidt. Ud over MY MUSIC på ARKEN er Ditte Ejlerskov aktuel med en stor soloudstilling, The Muse, som åbner på Kristiansand Kunsthall den 3. februar. Læs mere på www.kristiansandkunsthall.no Ditte Ejlerskov er repræsenteret på Galleri SPECTA i København og AnnaElle Gallery i Stockholm. Læs mere om Ditte Ejlerskov på: www.ditteejlerskov.com og hør hele lydværket her Denne podcast er blevet til med støtte fra Statens Kunstfond og Dansk Komponistforening/KODA's kulturelle midler. I LYDKUNST-redaktionen sidder Anne Neimann Clement og Rosa Marie Frang.