Ditte Ejlerskov
Som kunstner opvokset i en tid med internettet og et højt aktivitetsniveau på de sociale billedmedier som Instagram, Spotify og Facebook er Ditte Ejlerskov optaget af perception og magt. Hun betragter sig selv som en aktiv forbruger af mainstreamkulturen, fx ved det faktum, at hun er erklæret fan af de tre afroamerikanske pop-ikoner Rihanna, Beyoncé og Nicki Minaj.
Ditte Ejlerskov (b. 1982) er en dansk billedkunstner, der arbejder indenfor både maleri og digital kunst. Ejlerskov har studeret på Det Fynske Kunstakademi, The Cooper Union School of Art i New York og på Kunsthögskolan i Malmø, hvorfra hun dimitterede i 2009.
Ejlerskov har udstillet på en række institutioner i både ind- og udland, herunder Nikolaj Kunsthal, Malmö Konsthall, Kunsten Museum of Modern Art, Arken, Den Frie Udstillingsbygning, Bonn Art Museum og Kunsthal Charlottenborg, og hendes værker er inkluderet i flere private og offentlige samlinger.
Et kernebegreb i Ditte Ejlerskovs praksis er ‘Media Literacy’. Det kan oversættes til ‘Kritisk mediekundskab’ og handler om, hvordan man tilegner sig redskaber til at kunne navigere i og mestre den komplekse medievirkelighed, vi står overfor i dag? For Ejlerskov har drivkraften været, hvordan man kunstnerisk kan udnytte de tilstedeværende psykologiske aspekter, hun ser i medieverdenen, som spejl til at pege på politiske, private og sociale situationer og problemstillinger i vores samtid.
Ejlerskov forholder sig eksperimenterende til maleriet som medium, og meget ofte er hendes udstillinger iscenesættelser af såvel installatoriske værker, tekst, grafik og video. Dette er fx tydeligt i projektet The Minaj Castle, hvor hun bygger et kæmpekorthus af malerier med ikke mindre end 19 tilsyneladende ens skildringer af Minaj. Ved nærmere øjesyn opdager man, at de alle er forskellige. Et er malet med impressionistiske strøg, et andet er malet hurtigt, et tredje næsten fotorealistisk.
Indsamling og lagring af information samt arkivering af mediers udlægninger af virkeligheden er andre nøgleord for Ejlerskov. Denne interesse kommer blandt andet til udtryk i værket The Rihanna Paintings, hvortil hun, som en sand fan, har fulgt Rihanna på diverse medier i mere end et år og lagret spor af idolet.
Udgangspunktet her er Rihannas beklædning. Et materiale, hun har systematiseret som en slags visuel afhandling og præsenteret sammen med tekster om tøjets design og historik samt fotos og skitser fra hendes eget atelier i et rødt arkiv på en sokkel. Arbejdet kan ses som fan-art. Ejlerskov kan dog også have et lidt andet fokus på Rihanna og pege på den melankolske og nærmest anakronistiske form for feminisme, som specielt Rihanna er rollemodel for.
Den kommercielle mainstreamkultur, forbrugeren af den og dens tilhørende klichéer har Ejlerskovs bevågenhed. Hun betragter popkulturen som en særdeles betydningsfuld faktor for dannelsen af vores identitet og selvforståelse. Og som pejlemærke om tiden, der kommer.