LYDKUNST #44: Hits om velfærdssamfundets deroute – Kirsten Astrup og Maria Bordorff
Billedkunstner Kirsten Astrup bruger kabaretinspireret musik, dragkostumer, karikerede figurer, finurlige papmacherekvisitter, groteske tableauer og absurde, forvirrende narrativer til at iscenesætte en underspillet kritik af velfærdsstatens afvikling i filmen Urolige hjerte, som lige nu vises på Museet for Samtidskunst i Roskilde.
Billedkunstner Kirsten Astrup bruger kabaretinspireret musik, dragkostumer, karikerede figurer, finurlige papmacherekvisitter, groteske tableauer og absurde, forvirrende narrativer til at iscenesætte en underspillet kritik af velfærdsstatens afvikling i filmen Urolige hjerte, som lige nu vises på Museet for Samtidskunst i Roskilde.
Billedkunstner Kirsten Astrup bruger kabaretinspireret musik, dragkostumer, karikerede figurer, finurlige papmacherekvisitter, groteske tableauer og absurde, forvirrende narrativer til at iscenesætte en underspillet kritik af velfærdsstatens afvikling i filmen Urolige hjerte, som lige nu vises på Museet for Samtidskunst i Roskilde.
”Jeg skriver generelt kun hits,” siger Kirsten Astrup med et glimt i øjet, da LYDKUNST PODCAST sidder hjemme hos hende og hendes partner Maria Bordorffs stue for at tale med dem om deres spritnye film og deres samarbejde om den. Selvom Astrup joker over sit musikalske input til samtidskunsten, er det noget om det. For hendes musik er virkelig forførende med sine velkomponerede numre, stilsikre iscenesættelse og skarpe, satiriske tekster, som kunstskribent og -kritiker Maria Bordorff har skrevet.
Research i Statsbanerne
Filmkabareten Urolige hjerte er skabt på baggrund af et omfattende researcharbejde i De Danske Statsbaners historie. Gennem interviews med tidligere og nuværende DSB-ansatte har Astrup og Bordorff fået indblik i en stor statslig institution og et arbejdsmarked i forandring.
Øget individualisme, politisk kortsigtethed og krav om effektivisering, der virker ødelæggende på kollegialt samvær, på generel solidaritet og personlig værdighed, har været nøgleord i mange af samtalerne. De ansattes mange kampe for værdige arbejdsforhold kommer blandt andet til udtryk i togstewardessers egen revy S.J.A.K. – en forkortelse for Stewardessernes Jernbane Amatør Kompagni – som handlede om kollegialt sammenhold, arbejdsforhold, pølsesalg fra serveringsvogne, og som udstillingen i Roskilde også viser klip fra.
Hvor ord som fællesskab og solidaritet i dag klinger så frygtelig hult og naivt, var det for ikke så forfærdeligt længe siden gravalvorlige begreber, som blev fulgt op af strejker og imødekommet af konkrete tiltag.
Deroutens fortælling
For Astrup og Bordorff er De Danske Statsbaner et billede på velfærdsstatens historie og deroute. På samme måde er rammen for filmkabareten en DSB-togvogn fra 1936 – en såkaldt ‘udflugtsvogn’. I filmen følger vi en gruppe togpassagerer i dragudklædning, der undervejs bliver udsat for en togulykke; formentlig forårsaget af en afsporing. Vi møder også en gruppe ejendomsspekulanter på investeringstogt i DSB’s tidligere hovedsæde i det område Københavns overborgmester, Frank Jensen, har betegnet “Lille Vesterbro”.
Og så er der selvfølgelig togstewardesserne, der danser og synger en arbejdssang forklædt som et 80’er pophit. En af filmkabaretens sidste scener udfolder sig i De Kongelige Ventesale på Københavns Hovedbanegård, hvor dronningen, der spilles af mezzosopran Nana Bugge Rasmussen, begræder tabet af velfærdssamfundet med arien Hjerteskrig.
Lyt til denne måneds LYDKUNST PODCAST, hvor Kirsten Astrup og Maria Bordorff med lige dele tør humor, skarprettet samfundskritik, alvor og kækhed fortæller om deres spritnye filmkabaret. Og hør hvordan det går, når de får besøg af den lokale modeljernbaneforening, som har kreeret en togulykke i en montre specielt til udstillingen.
God fornøjelse!
Fakta
Kirsten Astrup (f. 1983) er uddannet fra Statens Kunstakademi i Oslo og Det Kongelige Danske Kunstakademi med afgang i 2017, og har studeret Retorik og Film- og Medievidenskab på Københavns Universitet. De seneste 10 år har hendes praksis været kendetegnet ved performancekunst, som har problematiseret samfundets tendens til at hylde individets præstation og negligeret det kollektive. De seneste 3 år er hun vendt tilbage til filmmediet, hvor hun arbejder som instruktør og komponist, og hvad det ellers indbærer af praktiske roller som cater, runner, locationsscouter, budgetansvalig, klipper og administrator. Se mere på: www.kirstenastrup.com Maria Bordorff (f. 1988) er uddannet fra Moderne Kultur & Kulturformidling på Københavns Universitet og arbejder som tekstforfatter og kunstkritiker. Læs mere om på: http://www.mariabordorff.com Udstillingen “Urolige hjerte” kan opleves på Museet for Samtidskunst i Roskilde frem til d. 21/12 2018. I filmen medvirker mere end 40 performere. Blandt de medvirkende er skuespillerne Danica Curcic, Rosalinde Mynster, Kenneth M. Christensen, Nana Bugge Rasmussen og Maria Bordorff. Alle sangene i filmen er komponeret af Kirsten Astrup, har tekst af Maria Bordorff og er indspillet af Andreas Broby Åberg-Jensen, Bartal Læarsson. Kristoffer Tophøj, Ognjen Curcic, Sven Meinild, Søren Stensby Hansen og Kirsten Astrup. De otte musiknumre udgives på plade i forbindelse med udstillingen. Læs mere på: http://samtidskunst.dk/udstillinger/urolige-hjerte-en-filmkabaret-af-kirsten-astrup LYDKUNST PODCAST bliver produceret af Rosa Maria Frang og Anne Neimann Clement med støtte fra Statens Kunstfond, Dansk Komponistforening og Sonning Fonden. Følg os på: https://www.facebook.com/lydkunst/