LYDKUNST/Cph Art Week #2: Itsukushima af Tobias Kirstein i Cisternerne

Under Cph Art Week ’17 – Sound & Vision sætter LYDKUNST spot på aktuelle udstillinger og kunstnere med daglige podcasts serveret til morgenkaffen, cykelturen, eller hvor du foretrækker at lytte til dine podcasts. Denne særudgave af LYDKUNST handler om Tobias R. Kirsteins lydperformance Itsukushima.

Hiroshi Sambuichi: The Water

Under Cph Art Week ’17 – Sound & Vision sætter LYDKUNST spot på aktuelle udstillinger og kunstnere med daglige podcasts serveret til morgenkaffen, cykelturen, eller hvor du foretrækker at lytte til dine podcasts. Denne særudgave af LYDKUNST handler om Tobias R. Kirsteins lydperformance Itsukushima.

Under Cph Art Week ’17 – Sound & Vision sætter LYDKUNST spot på aktuelle udstillinger og kunstnere med daglige podcasts serveret til morgenkaffen, cykelturen, eller hvor du foretrækker at lytte til dine podcasts. Denne særudgave af LYDKUNST handler om Tobias R. Kirsteins lydperformance Itsukushima.

Lydkunstner Tobias R. Kirsteins fylder den 27. og 28. august Cisternernes underjordiske rum med lyd. Med langstrakte droner sætter han den japanske arkitekt, Hiroshi Sambuichis installation i spil. Kirsteins musik vil glide ind i cedertræets duft, spejlenes og mørkets mystik og tilbyde en rumlig-auditiv oplevelse, som publikum kan påvirke ved at bevæge sig rundt i rummet.

Kompositionen fremføres direkte fra en tonegenerator forbundet til syv højtalere, som spiller hver sin tone. Lægger man øret til den enkelte højttaler, vil man høre den rene tone, går man lidt væk, vil tonen blande sig med de andre toner i rummet.

Sambuichis installation er inspireret af den japanske helligdom Itsukushima, som titlen på Kirsteins værk refererer til. Kirstein baserer kompositionen i intervaller hentet fra japanske skalaer, såsom Ryo og Ritsu, og undersøger med dem Sambuichis installation.

LYDKUNST møder ham til en snak om arbejdet med at sætte lyd til Cisternernes særlige, historiske rum.

God fornøjelse!

Fakta

Fakta: Tobias R. Kirstein er uddannet i filosofi og arbejder med tekst, performance, installation og musik. De sidste otte år har han kørt spillestedet Mayhem med tre kolleger, men har netop annonceret, at de giver stafetten for det alternative spillested videre. Værket kan opleves i Cisternerne i Søndermarken, 2000 Frederiksberg, den 27. og 28. august. Der er endnu få billetter at få til performancen den 28. august kl. 09.30 - 10.30. Podcasten er blevet til i samarbejde med kunsten.nu og med støtte fra Statens Kunstfond, Dansk Komponistforening og KODA's kulturelle midler.