Må man brænde biblen?
Må man brænde biblen? Må man spise koranen eller slagte en hest? Mød fem markante kunstpersonligheder i Krudttønden på Østerbro den 4. juni til en debat om kunst og tabuer.
Må man brænde biblen? Må man spise koranen eller slagte en hest? Mød fem markante kunstpersonligheder i Krudttønden på Østerbro den 4. juni til en debat om kunst og tabuer.
Må man brænde biblen? Må man spise koranen? Slagte en hest? Tegne Muhammed som hund? Tematisere en massemorder? Er der ikke en grænse for, hvad man kan gøre som kunstner? Og hvad er kunstens tabuer i dag? Er der nogen tilbage?
Fem markante personligheder inden for kunstens verden vil diskutere kunsten og dens tabuer tirsdag den 4. juni kl. 19.30-21.30 i Krudttønden.
I panelet sidder:
Abel Azcona:
Abel Azcona er en ung fremadstormende performancekunstner fra Pamplona i Spanien. Han har skabt en række performances, hvor han overskrider seksuelle og religiøse tabuer oftest med fokus på katolicismen i sit hjemland. Et af hans seneste værker er Eating a koran, hvor han helt bogstaveligt spiser en koran i løbet af en timelang seance. Azcona performer ofte i det offentlige rum, men har også en række mere traditionelle udstillinger bag sig senest på kunstmuseet i Bogota, Columbia.
Bjørn Nørgaard:
66-årige Nørgaard har taget turen fra kontroversiel hesteslagter i 70erne over et professorat på Det Kongelige Danske Kunstakademi i 80erne til hofleverandør i 90erne, hvor han skabte 17 gobeliner, som Dansk Industri forærede til Dronning Margrethe i anledning af regentens 50 års fødselsdag. Dronningen blev så glad for gaven, at hun siden udvalgte Nørgaard til at skabe det gravmæle, der skal pryde hendes grav i Roskilde Domkirke. Nørgaard kender om nogen til provokation, men også til arbejdet med de store institutioner.
Lars Vilks:
Lars Vilks er kunstteoretiker og tegner. Han blev kendt langt udenfor kunstens indercirkler, da han i 2007 tegnede Muhammed som en rundkørselhund i forbindelse med en mindre udstilling på et svensk provinsmuseum. Museet bortcensurerede tegningerne og herefter rullede historien i medierne. Snart indløb de første dødstrusler mod Vilks. Truslerne blev siden afløst af konkrete mordforsøg, og Lars Vilks er derfor beskyttet af livvagter døgnet rundt. Vilks’ egentlige hovedværk er den interaktive kolossalskulptur Nimis på Kullens kyst.
Lisbeth Bonde:
Lisbeth Bonde er en af Danmarks fremmeste kunstkritikere. Hun er cand.mag., kunstredaktør ved dagbladet Information 1994-2002 og fra 2002 kunstkritiker ved Weekendavisen. Lisbeth Bonde har skrevet en række bøger om samtidskunst. Blandt andet Manual til dansk samtidskunst (sammen med Mette Sandbye). Hendes seneste udgivelse er antologien Hvorfor kunst (redaktion: Lisbeth Bonde og Maria Fabricius Hansen).
Niels Bonde:
Niels Bonde er uddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi og Städelschule i Frankfurt am Main. I sin kunst har han beskæftiget sig med popkulturens overdrev. I 2009 lavede Niels Bonde værket Cho’s Trip to the Post Office, der omhandlede Virgina Tech-massakren i 2007, hvor den studerende Cho Seung-Hui dræbte 32 og sårede 25. Niels Bonde har udstillet talrige gange i ind- og udland. Han underviser på Kunsthøjskolen i Holbæk.
Fakta
Kunst og tabuer
4 jun 2013 4 jun 2013
Niels Bonde, Lisbeth Bonde, Lars Vilks, Bjørn Nørgaard, Abel Azcona
Krudttønden Se kort og tider
Fakta
Moderator: Niels Ivar Larsen, redaktør på dagbladet Information og medlem af Lars Vilks Komiteen. Paneldebatten foregår på engelsk.
Tilmelding hos Helle Merete Brix på helmerbri@gmail.com Entré kr. 60, der betales kontant ved indgangen.
Om Lars Vilks Komiteen: Stiftet i vinteren 2012 med det formål at bakke op om den dødstruede svenske Muhammedtegner Lars Vilks´ ytringsfrihed. Se mere på www.larsvilks.com