Malmö Konstmuseum køber dansk
Malmö Konstmuseum har med støtte fra Ny Carlsbergfondet i år kunnet erhverve sig flere værker af danske kunstnere som en del af bestræbelserne på, at styrke kunstmuseets position som et centrum for nordisk samtidskunst.
Malmö Konstmuseum har med støtte fra Ny Carlsbergfondet i år kunnet erhverve sig flere værker af danske kunstnere som en del af bestræbelserne på, at styrke kunstmuseets position som et centrum for nordisk samtidskunst.
Malmö Konstmuseum har med støtte fra Ny Carlsbergfondet i år kunnet erhverve sig flere værker af danske kunstnere som en del af bestræbelserne på, at styrke kunstmuseets position som et centrum for nordisk samtidskunst.
Det drejer sig om værker af Sif Itona Westerberg, Tal R, Ditte Ejlerskov og Nina Beier. I foråret erhvervede museet værker af Kirsten Astrup, A Kassen og Nanna Debois Buhl.
Ny Carlsbergfonden annoncerede under foråret første coronanedlukning en ekstra håndsrækning til kunstmuseerne til indkøb af dansk kunst.
Værkerne:
Skulpturinstallationen Fountain (2019) af Sif Itona Westerberg (f. 1985) vistes tidligere i år på kunstmuseets udstilling Shapeshifters. Westerbergs skulpturer ligner antikke relieffer af mytologiske væsener, hvis kroppe ofte er sammensat af forskellige dyr. De minder os om at nutidens genteknik slører grænserne mellem fantasi, mytologi og virkelighed.
Maleriet Sisters of Kolbojnik (2002) af Tal R (f. 1967) er et eksempel på kunstnerens farverige palette og fantasi. Ordet “Kolbojnik” er hebraisk for ’rest’ eller ’rester’ og henviser til hvordan Tal R frit lader sig inspirere af forskellige kunststrømninger – fra ekspressionisme til outsider-kunst. Tal R har ikke tidligere været repræsenteret i Malmö Konstmuseums samling.
Ditte Ejlerskov (f. 1982) & Eva Marie Lindahl (f. 1976) er kunstnerne bag installationen About: The Blank Pages (2014–2020) som består af fyrre boghylder fyldt med kunstnersmonografier. 89 af bøgerne er publiceret i serien Taschen Basic Art Series og yderligere 92 bøger er skabt af kunstnerne i samme stil, men med blanke hvide sider. De repræsenterer kunstmonografier af kvindelige kunstnere som ifølge Ejlerskov & Lindahl burde være publiceret, men som stadig mangler.
I Nina Beiers (f. 1975) skulpturserie Empire (2019) indgår dele af serviceserien ‘Empire’, som produceres af Royal Copenhagen. Idag er kinesiske hverdagsobjekter ofte forbundet med kopier af lav kvalitet, men forholdet har historisk set været det omvendte. Beiers kunstværker åbner op for et nyt perspektiv på, hvordan vi forstår hverdagsobjekters koloniale og sociale historier.
I foråret blev videoværket Faithful and Diligent (2017) af Kirsten Astrup, skulpturen Puddle (XI) (2015) af kunstnergruppen A Kassen samt multimedieværket Stellar Spectra (2020) af Nanna Debois Buhl erhvervet af kunstmuseet. Også disse med støtte fra Ny Carlsbergfondet.
Kilde: Malmö Konstmuseum