Manden i parken
Tyske Till F.E. Haupts projekt Real Life L.A.B. er en del af udstillingen Call it what you like! på KunstCentret Silkeborg Bad.
Tyske Till F.E. Haupts projekt Real Life L.A.B. er en del af udstillingen Call it what you like! på KunstCentret Silkeborg Bad.
Besøgende på KunstCentret Silkeborg Bad kan for tiden iagttage et bemærkelsesværdigt arrangement i kunstcentrets park. I forbindelse med udstillingen Call it what you like! har den tyske konceptkunstner Till Haupt placeret et antal kuber i parken. De skaber rammerne om Real Life L.A.B., og har i dele af udstillingsperioden dannet et midlertidigt hjem for kunstneren.
Umiddelbart kunne det fejlagtigt fremstå som et arkitektonisk eller designbaseret eksperiment, men Haupt er bevidst om dette forhold, og har derfor gjort de fysiske rammer så enkle som muligt.
Det nødvendige plus et bibliotek
Installationen indeholder alt, hvad man har brug for i en dagligdag. Køkken, kontor, sovefaciliteter – samt et emneopdelt bibliotek, der er placeret i en søjle, således at hver litterær sektion har sit eget verdenshjørne. Det skønlitterære afsnit rummer diverse værker fra Pippi Langstrømpe til litteraturhistoriens betydningsfulde forfattere. Store emner som religion, filosofi og politik er også repræsenteret i biblioteket.
Mikro-nationer
Hver afdeling i biblioteket har en TV-monitor, som viser levende billeder med udgangspunkt i de enkelte emner. Det være sig det komplicerede forhold, der udspiller sig religioner imellem; eller de politiske systemer, der spiller så afgørende en rolle for det enkelte individ på kloden.
På TV-skærmene kan man også se noget, der optager Till Haupt; nemlig det han kalder ‘mikro-nationer’. Et oplagt eksempel på dansk grund er Christiania. Og ved Kullen i Sydsverige finder man den selvudnævnte nation Ladonia, som den svenske konceptkunstner Lars Vilks står for. Tilfældigvis udstillede Vilks for nyligt en omfattende træskulptur præcist, hvor Real Life L.A.B. nu er placeret.
Subsocial performance
Till Haupt kalder sit projekt for ‘subsocial performance’. Haupt forklarer, at dette skal ses som en konsekvens af, at værket fungerer bedst, når det ikke er placeret i et museum, men fysisk er frigjort fra udstillingsrummet. Derved fungerer det i grænseområdet mellem kunst og det virkelige liv.
Krydsfelt
Dette krydsfelt mellem kunst og liv, kan man opleve på Real Life L.A.B. på flere niveauer. Dette kommer tydeligst til udtryk i kraft af, at kunstneren eller en af hans samarbejdspartnere er til stede i værket. Men også gennem undersøgelsen af, hvordan selve installationen opleves af et kunstpublikum og ved at sætte fokus på andre ‘grænselande’ i form af mikro-nationer og alternative sociale omgangsformer. Sidstnævnte finder man som bekendt på Roskilde Festivalen, så derfor holdt den tyske musiker Thomas Lebioda skansen på Real Life L.A.B., mens Haupt i en uge besøgte festivalen.
Fakta
Udstilling
Real Life L.A.B.
14 jun 2008 28 sep 2008
Till F.E. Haupt
Fakta
Till F.E. Haupt har studeret den konceptuelle del af kunsthistorien hele sit liv og er meget optaget af interaktivitet i den kunstneriske sfære.
Fascinationen af for eksempel Joseph Beuys og Marcel Duchamp fornægter sig heller ikke hos kunstneren, der til dagligt arbejder i et alternativt kunstmiljø, som fungerer på tværs af enkeltstående udtryksformer.
Till Haupt er født i 1970 i Braunschweig og har en bred vifte af billedkunstneriske uddannelser bag sig. Blandt andet fra Hochschule für Angewandte Wissenschaften, Hamburg.
Han har tillige fungeret som docent på Der Bildkunst Akademie i Hamburg. Han bor og arbejder i Hamburg.