Møde med den østeuropæiske avantgardes fortrop!

Interview med den slovenske kunstgruppe IRWIN.

Miran og Borut fra IRWIN, foto: Kristian Handberg.

Interview med den slovenske kunstgruppe IRWIN.


info

Fernisering d. 1.2. kl 17.

Prominent besøg
Århus gæstes af en ganske særlig østeuropæisk kunstgruppe, faktisk den vigtigste ifølge udstillingens kurator Henrik Broch-Lips, der er specialist i den østeuropæiske avantgarde. IRWINs aktiviteter startede i firserne i Jugoslavien længe før jerntæppets fald. Her foregik avantgarde-kunst i det skjulte og der var slet ikke samme udbredte kunstsystem, som vi kender fra vesten. I dette lukkede og autoritære samfund førte IRWIN en kunstnerisk krig med magten ved at dyrke et emblem- og symbolsprog, der kun kunne tolkes som grov satire over totalitarismen, som da også forbød deres værker.

Ud i verden
Efter Jugoslaviens sammenbrud, der for Sloveniens vedkommende foregik nogenlunde fredeligt, kunne IRWIN arbejde i en åben international kunstverden. Heri har de skabt den fiktive NSK-stat med pas, ambassader og nu godt 5000 borgere. Derudover har IRWIN blandt andet markeret sig med East Art Map, en kortlægning af samtidskunst i Østeuropa og det tidligere Sovjetunionen. Hvorledes IRWIN har indtaget verdenskunstscenen med satire, avantgarde og utopi kan man nu se på udstillingen.

I forbindelse med besøget i Århus Kunstbygning fangede aarhus.nu Borut Vogelnik og Miran Mohar fra IRWIN til en snak om udstillingen State In Time. Udstillingen er IRWINs første i Danmark, og da gruppens værk er omfangsrigt og mangeårigt starter vi med at spørge, hvad der vil møde publikum på udstillingen.

NSKs pasfabriaktion, foto: Kristian Handberg.
NSKs pasfabriaktion, foto: Kristian Handberg.
Borut fra IRWIN under forberedelse af udstillignen, foto: Kristian Handberg.
Borut fra IRWIN under forberedelse af udstillignen, foto: Kristian Handberg.

Staten uden land
Miran Mohar: "Udstillingen har to dele, en om NSK-staten og en med East Art Map. I den første vil man se, hvor meget trykt papir kan betyde! Vi har på det seneste oplevet en stor stigning i ansøgninger om NSK-pas og "statsborgerskab". Og mange af disse ansøgere kom fra Nigeria. NSK er tænkt som en åben og universel stat, hvor alle er velkommen, men vi ønsker ikke, at folk skal have falske forhåbninger eller komme galt af sted. Vi ville derfor undersøge denne tilstrømning ved at interviewe ansøgerne og analysere statens demografi, hvilket denne udstilling for første gang viser".

Borut Vogelnik: "Vi interviewede derfor ansøgere, blandt andet nigerianerne i London, som man vil se på udstillingen. Et pas [og NSKs pas ligner endnu mere ideen om et pas end den ægte vare!] er noget helt forskelligt rundt omkring i verden. Selvom man godt ved, at det ikke er til en virkelig stat, kan det have en værdi i visse områder alene i, at det er pas. I den vestlige kunstverden er NSK-passet et interessant objekt eller legetøj, men andre steder er det anderledes alvor! Så NSK er nu for alvor en blanding af kunst og virkelighed, hvilket udstillingen handler om".

Fra udstillingen State in time, foto: Kristian Handberg.
Fra udstillingen State in time, foto: Kristian Handberg.

Østeuropa ind i kunsthistorien
Og hvad med "East Art Map"?

Miran Mohar: "Det giver et organiseret indblik i dette store område, der er som et sort ukendt område i kunsthistorien".

Borut Vogelnik: "Men det er også for at rejse en diskussion omkring kunsthistoriens organisering. Der gøres store bestræbelser for at etablere en officiel kunsthistorie i Østeuropas nye lande. Og vi er meget skeptiske overfor en sådan autoritær og kanonisk organisering. Vi vil derfor give modspil med en alternativ kunsthistorie, der både er kunstværk og information".

Den postkoloniale avantgarde
For mig at se foregreb IRWIN og NSK-statens projekter den generelle interesse for geopolitiske spørgsmål på den internationale kunstscene. Og NSK-statens virtualitet har også ligheder med kulturelle fænomener som Second Life.

Borut Vogelnik: "Mange tak! Vi ser nok vores udgangspunkt som postkolonialistisk,og det undrer mig, at denne ellers udbredte teori ikke har beskæftiget sig med Østeuropa, der jo har måttet skabe nye identiteter efter en totalitær imperialisme. Heriblandt skabe sig et kunstsystem. Nogen har spurgt os, om vi ikke følte os privilegerede i at være i en sådan åben situation, som vi kunne være med til at udforme. Men vi synes, det er en udfordrende og risikabel situation og er bekymrede over mange tendenser i den nationale identitetsdannelse, hvilket vores projekter kommenterer. Det kan dog være en fordel at komme fra et lille land som Slovenien. Det giver et mere åbent blik".


Fakta

Udstilling

State In Time

2 feb 2008 6 apr 2008

Irwin

Kunsthal Aarhus Se kort og tider