Museum på udflugt

Tilsynekomster byder på finurlige værker, men udstillingskonceptet skygger for kunsten.

Tommy Strøckel: Used Time Capsule. Foto: Anja Møller Pedersen

Tilsynekomster byder på finurlige værker, men udstillingskonceptet skygger for kunsten.


info

Tilsynekomster kan ses på færgestranden på Fanø - lige nord for færgelejet.

Esbjerg Kunstmuseum har arrangeret udstillingen som en del af Vadehavsfestival Springflod.


Syv kubikmeter kunst
Syv kunstnere har hver fået en en kubikmeter udstillingsrum. Syv plexiglaskuber som de har fyldt med finurlig kunst og placeret på stranden på Fanø. Så langt så godt; desværre overskygger udstillingskonceptet kunsten.

Jesper Dalgaard: uden titel. Foto: Christiane M. Finsen
Jesper Dalgaard: uden titel. Foto: Christiane M. Finsen
Thomas Wolsing: Uanset hvorhen du går, er du stadig det øverste lag. Foto: Anja Møller Pedersen
Thomas Wolsing: Uanset hvorhen du går, er du stadig det øverste lag. Foto: Anja Møller Pedersen

Natur i naturen?
Værkerne tematiserer naturen. De signalerer natur ude i naturen, men kuberne virker som vildfarne udstillingssmontre og afskærer kunsten fra for alvor at være en del af omgivelserne. Det er ikke kunsten, der er opløst i livet eller naturen. Det er museet, der er på udflugt.

Hult tema
Modsat landart, der er udsat for elementernes rasen, og hvor forfaldet er tænkt med som en del af oplevelsen, ligger kuberne som fremmedelementer i havstokken. Og naturen klinger underligt hult som tema, når man ikke for alvor vil spille med.

Kalder på et smil
Kan man se bort fra det, kalder mange af værkerne på et smil. Som Stine Bergers lyserøde gevækst, der placeret på badebroen minder om en mellemting mellem en vildfaren koral og en syntetisk badesvamp, eller Lars Worms grene, der råber om hjælp.

Lars Worm: Help. Foto: Anja Møller Pedersen
Lars Worm: Help. Foto: Anja Møller Pedersen
Stine Berger: Fra et andet sted. Foto: Anja Møller Pedersen
Stine Berger: Fra et andet sted. Foto: Anja Møller Pedersen

Vellykkede systemer
Det mest vellykkede indslag er Tommy Strøckels Used Time Capsule, der konsekvent afstår fra at mime naturen. 3000 små flamingokuber forsøger at følge den store kubes kontur, men strukturen kollapser undervejs.

Støckel peger på de muligheder og det forfald, der ligger i de systemer, der danner både natur og kultur. Og han formår at gøre montren til en interessant del af værket.

SE FLERE BILLEDER HER


Fakta

Udstilling

Tilsynekomster

16 aug 2008 21 sep 2008


Stine Berger, Jesper Dalgaard, Hartmut Stockter, Tommy Støckel, Mette Vangsgaard, Thomas Wolsing, Lars Worm

Fakta

Vadehavsfestival Springflods manifest lyder: Mød natur, du ikke tror findes; Få oplevelser, du ikke glemmer; Se sammenhænge, du ikke tror eksisterer; Find det enkle i det, du tror er kompliceret; Find din indre SPRINGFLOD igen.

Festivalen skal synliggøre Vadehavets kulturværdier og styrke den fælles identitet. Den er et konkret resultat af den regionale kulturaftale mellem Kulturministeriet og de fire vadehavskommuner, som blev indgået i 2007.