Ny kunstmesse i København ser dagens lys
Fem gallerister er gået sammen om at lancere den eksklusive messe Chart, som får adresse på Charlottenborg.
Fem gallerister er gået sammen om at lancere den eksklusive messe Chart, som får adresse på Charlottenborg.
Der er rift om gallerist Susanne Ottesen i disse dage. I forbindelse med Jacob Fabricius´ tiltrædelse som direktør på Kunsthal Charlottenborg, blev det endeligt officielt, at København til efteråret kommer til at huse Chart, en ny kunstmesse.
Messen løber af stablen i samme weekend som Art Copenhagen, så den nye konstruktion er mildest talt et varmt emne i gallerimiljøet.
Efter samme princip som eksempelvis Market-messen i Stockholm, er Chart et anpartsselskab bestående af fem anpartshavere : Galleri Susanne Ottesen, Galleri Bo Bjerggaard, Andersen’s Contemporary, V1 Gallery og David Risley Gallery. Det var Ottesen, der i sin tid tog initiativet til det nye tiltag, og hun er ligeledes udnævnt til direktør for foretagendet. Men hun understreger, at Chart i udpræget grad er ‘et fælles barn’.
Udstillerliste ikke færdig
På den første udgave af Chart vil alle deltagende gallerier blive inviteret. Der vil være cirka 25 stande, og i første omgang vil fokus være på de bedste danske og skandinaviske gallerier. Den endelige udstillerliste foreligger ikke endnu, ligesom det heller ikke er afgjort, hvordan messen skal sammensættes med hensyn til vægtning af solopræsentationer, standstørrelser og eventuelt kuraterede formater.
Det er ligeledes besluttet, at Chart vil ansætte et kunstfagligt personale som en del af messestrukturen, hvilket er en vigtig forudsætning for, at kunne leve op til de høje kunstneriske ambitioner, som Chart gerne vil indfri.
Københavns uudnyttede potentiale
I første omgang har det for Chart handlet om at få den fysiske placering på Charlottenborg på plads. Susanne Ottesen understreger, at Chart både skal være en københavnerevent og et internationalt tilløbsstykke, og her har den mondæne placering i hjertet af København været meget vigtig.
Ottesen pointerer ligeledes, at i forhold til udlandet er den danske hovedstad ekstremt interessant: byen bugner af kvalitetsrestaurationer og dansk mode, arkitektur og design er i topklasse. Men vigtigst af alt, så har Danmark Nordens største kunstscene og et meget internationalt udadrettet gallerimiljø. Det er dette uudnyttede potentiale, der skal i spil med Chart.
Festweekend på Charlottenborg
Fra den 30. august til 1. september er det altså meningen, at Charlottenborg skal summe af liv. Det skal være en festweeekend for hele København, og Chart vil være vært for fester og arrangementer både indenfor og udenfor i gården ved Charlottenborg. Alle sejl bliver med andre ord sat ind for at gøre det forholdsvis lille område omkring Charlottenborg til stedet i den pågældende weekend. Ikke mindst for de specielt inviterede internationale samlere, som er en ekstremt vigtig faktor i ligningen.
Det handler om at bygge op
Men to metrostop fra Kongens Nytorv ligger Forum og Art Copenhagen. Den væsentligt større, og meget mere brogede messe, som de sidste år har arbejdet hårdt på at stramme profilen op og øge det internationale udsyn. Der er ikke umiddelbart nogen dialog mellem Chart og Art Copenhagen omkring markedsføring af weekenden. Og Susanne Ottesen forklarer, at på grund af tidspresset, vil den nye messe det første år lægge alle kræfter i den interne aktivitet på Charlottenborg.
Ottesen understreger, at der hverken er tale om en konflikt med, eller oprør imod, Art Copenhagen. En væsentlig forskel på Art Copenhagen og Chart er dog, at på den nye messe er det – qua organisationsstrukturen – gallerierne selv, der definerer, hvad de vil. Det er et koncept båret af lysten til at definere og skabe noget nyt, og hun påpeger, at det ikke handler om at ødelægge noget, men derimod om at bygge noget op.
Kunsten.nu mener :
Der skal ikke herske nogen tvivl om, at et sådant tiltag, uanset hvor fornuftigt og visionært det end må forekomme, nødvendigvis må resultere i en vis murren i krogene. Et nyt format med ‘Chart’s ambitionsniveau vil puste liv i den evindelige diskussion om inklusion og eksklusion, selvom hele branchen vel i bund og grund synes, at det er et kærkomment initiativ. Problemet for nogle gallerier er lige nu, at de står med en udstillingsaftale med et amputeret ‘Art Copenhagen’, som endnu ikke har lanceret et modsvar til ‘Chart’s indmarch på banen. Med 25 udstillende gallerier på Charlottenborg, hvoraf en del er udenlandske, er der stadig en stor gruppe gallerier tilbage.
Det bliver spændende at se, hvordan ‘Art Copenhagen’ har tænkt sig at løfte den udfordring det er at levere et nyt fundament for de gallerier, der ikke kan opleves på Kgs. Nytorv i den sidste weekend i august.