Ø’er med miljøproblemer

Michael Isling hylder naturen, når den genindtager menneskeskabte steder, og oversætter samtidig teoretiske miljødebatter til kunstsprog.

Kunstneren Michael Isling. Foto: Søren Holmstrup.

Michael Isling hylder naturen, når den genindtager menneskeskabte steder, og oversætter samtidig teoretiske miljødebatter til kunstsprog.

Mødet mellem natur og kultur
Med Islands of Problems omdanner Michael Isling for en stund ÅrhusKunstbygning til et øhav af installationer, der på forskellig vis behandlerforholdet mellem natur og kultur.

Michael Isling. Table of Professors, 2011. Foto: Søren Holmstrup.
Michael Isling. Table of Professors, 2011. Foto: Søren Holmstrup.
Installationsview. Foto: Søren Holmstrup.
Installationsview. Foto: Søren Holmstrup.

På rejser, navnlig i Asien, har han oplevet,hvordan steders karakter ændres, når de henholdsvis af- eller befolkes. MichaelIsling forklarer, hvordan et gammelt hotel i Cambodja skulle ende med at bliveen stor inspirationskilde.

”Et gammel forladt luksushotel var blevet overtaget af urskoven, der havdevæltet sig ind i lokalerne. Da jeg syv år senere tog tilbage, var det igenblevet bygget op til et luksushotel.

Det sted, jeg tog derned efter, fandtes ikke længere i de rammer, jeg førsthavde set det. Det var skuffende, at det var blevet taget tilbage igen af mennesket”

En hyldest til naturen
”Mine værker er en hyldest til naturen”, fortæller han videre. “De rum, derbliver erobret af naturen er for mig at se en mere ideel verden end den, vi harnu”.

Besøger man Århus Kunstbygning, der for tiden mere minder om Randers Regnskov,er man ikke i tvivl om at Michael Isling mener det bogstaveligt. 

”Jeg vilgerne have naturen op på et mere gudeagtigt niveau, så vi møder den med størreærefrygt.”  siger Michael Isling, mens vi sidder og kigger på hansinstallation Den fuldendte natur.

Michael Isling. Den fuldendte natur og Lost Civilization 1-3. Triptykonet viser arkitektur fra det hedengagne Rom (Ostia Antica) og bygninger tegnet af Mussolinis chefarkitekt Luigi Mouretti. Foto: Søren Holmstrup.
Michael Isling. Den fuldendte natur og Lost Civilization 1-3. Triptykonet viser arkitektur fra det hedengagne Rom (Ostia Antica) og bygninger tegnet af Mussolinis chefarkitekt Luigi Mouretti. Foto: Søren Holmstrup.

Det er et rum med græstæppe, ettriptykon ( tre sammenhængene værker red.) og et alter. Michael Islingforklarer:

”Alle motiverne på malerierne er hentet fra byer, der er gået under som følgeaf menneskelig indgriben.”

Kunstens bidrag til miljødebatten
Kunsten har for Michael Isling ikke til opgave direkte at løse problemerne. Hanforklarer i stedet, hvad det er, hans kunst kan hjælpe med:

”Jeg har set på de teoretiske bøger, der er skrevet om for eksempelbæredygtighed, og oversat dem til et kunstsprog. Jeg omformer problemerne, også kan folk måske få andre ideer til mulige løsningsmodeller. Det er i hvertfald min smånaive idé med udstillingen” fortæller han.

Naturressourcer
Ved indgangen til udstillingen møder vi et eksempel på denneoversættelse i installationen Research Fight med et krigsskib i midtenomgivet af en boksering af stål og træ.

Installationsview med  Research Fight i forgrunden. Foto: Søren Holmstrup..
Installationsview med Research Fight i forgrunden. Foto: Søren Holmstrup..

“En ottende del af bokseringen består af stål og syv ottende dele aftræ. Det er det omvendte forhold af vores energiforbrug,hvor kun en ottendedel er vedvarende,” forklarer Isling.

Isling fortæller videre om skibets betydning i installationen:  

“Krigsskibet med olie dryppende fra skroget henviser til de krige, der gennemtiden er blevet ført, hvor fossile brændstoffer har spillet en betydelig rolle.”

Løsningen på problemet
”Jeg har ikke lyst til at komme med konkrete bud på, hvordan vi redder verden.Det er der nogle, der ved meget mere om end mig.” siger Michael Isling hurtigt.

Lidt efter kommer han dog med et forsigtigt bud:

”Måske er løsningen bare, at vi ikke skal forbruge så meget”, siger han ogfortsætter ”Vi kunne halvere antallet af transportskibe og så måske bare spisede ting, der gror i vores eget hjemland”. ”Men det er nok ikke så nemt at fåsat i gang,” griner Michael Isling.

Fremtidige ø’er
Det er tydeligt, at Michael Isling godt er klar over, at det er et stort emne,han behandler. Han åbner også muligheden for, at vi på et senere tidspunktbliver præsenteret for nye øer, der behandler andre problemer i verden.

”Jeg har forsøgt at dele problemerne op i øer, men jeg kunne sagtensfinde på flere øer at arbejde med. Fattigdom kunne være en ø, jeg kunne lave enhel udstilling over.”

Udstillingsveiw. Foto: Jens Møller Sørensen.
Udstillingsveiw. Foto: Jens Møller Sørensen.

Michaell Isling gør det også klart at problemerne vægtes forskelligt, alt efterhvor på kloden man bor.

”Fattigdom er et kæmpe problem. Det er ikke naturen, man tænker på først, nårens familie sulter. Det er let nok at sidde i vesten og rynke på næsen..”

”Som det kan ses i udstillingen er øerne heller ikke adskilt helt. Problemernehænger jo sammen”, slutter Michael Isling af.


Fakta

Udstilling

Islands of Problems

17 apr 2011 15 maj 2011

Michael Isling

Kunsthal Aarhus Se kort og tider

Fakta

Michael Isling er uddannet fra Det Fynske Kunstakademi i 2008 og har haft flere udstillinger, bl.a. Bokar Live på Kunsthallen Brandts i Odense (2009).