Østeuropæisk retroavantgarde
Tankevækkende værker af den slovenske kunstnergruppe Irwin i Århus Kunstbygning.
Tankevækkende værker af den slovenske kunstnergruppe Irwin i Århus Kunstbygning.
Overskuelig og let tilgængelig
Ved første øjekast så det uoverskueligt ud med de mange videoinstallationer. Ofte kan det tage rigtig lang tid at se en udstilling igennem, der udelukkende består af videokunst. Men til glædelig overraskelse er udstillingen meget mere overskuelig og let tilgængelig end først antaget – faktisk er den rigtig god.
Omfattende østeuropæisk avantgarde-kunst-landkort
Efter sammenbruddet af Sovjetunionen i 1991 stod en række lande med en ufuldstændig kunsthistorie. Avantgarden (den ikke statsanerkendte kunst) havde levet et skjult liv i mange år, og nu var det tid til at hive den frem i lyset, rehabilitere den og indskrive den i vestlig kunsthistorie. Så ambitiøst var kunstnersammenslutningen Irwins plan. Den er nu realiseret og kan ses i form af et kort, hvor linier mellem navne tegner forbindelsen mellem lande, kunstnere, værker og tid. Kortet er uddybet i en tilhørende, enorm database. Den fungerer som et opslagsværk, hvor man kan fordybe sig i tekster om de enkelte kunstnere og værker fra 1945 og frem til i dag.
En fiktiv stat
På udstillingen er det muligt at blive optaget som statsborger i den fiktive stat NSK, der efterhånden omfatter rigtig mange indbyggere fra hele verden. Det er en stat uden landegrænser men med egne frimærker, flag, pas og ambassader. Således er det en stat i tid (State in Time – som udstillingstitlen også lyder) med tilhørende mulighed for at gøre den lige så ideologisk fremragende, som man ønsker. I modsætning til vores traditionelle, territorielt bundne stater.
Interviews med NSK-statsborgere
Det mest unikke for udstillingen i Århus er tre videoinstallationer med interviews af NSK-statsborgere med forskellig baggrund og oplevelser i bagagen. Her fortæller statsborgere fra Balkan fabelagtige historier om, hvad deres NSK-pas har betydet for dem helt konkret i forbindelse med krig og grænsekontrol, men også i forhold til fællesskabsfølelse, identitet, frihed, humanisme og orden i en kaotisk verden. Desuden er der interviews med statsborgerne fra Nigeria, hvor økonomisk fortjeneste er en væsentlig motivationsfaktor i forbindelse med erhvervelsen af passene.
Ude og hjemme
Afslutningsvist kan det siges, at det nok er for omfattende at gøre andet end at zappe lidt i East Art Map-databasen. Heldigvis kan den også findes i en lidt anden udgave på nettet. Så kan man kigge på den i ro og mag derhjemme. Interviewene med NSK-statsborgere kan særligt anbefales på grund af de gode historier fra andre dele af verden, hvor nationalfølelse kan have helt andre betydninger end i et lille, fredeligt og økonomisk stabilt Danmark.
Retroavantgarde der fungerer
Hele Irwins kunstneriske projekt er både politisk og af historiske dimensioner. Gennem deres retroavantgarde leges der med fortidens totalitære symboler på avantgardens principper – manifester, happenings, montage, provokation. For eksempel ses de totalitære symboler i værket Corpse of Art, i NSK-passet og i deres plakater. Så til dem der troede at avantgarden var en død sild: Avantgarden lever!
Fakta
Kunstnergruppen Irwin har huseret på den østeuropæiske avantgardekunstscene siden 1980erne med spektakulære og provokerende aktioner og værker. Gruppen er en del af det mulitimediale kunstnerkollektiv NSK - Neue Slowenische Kunst.