Prisregn til kvindelige kunstnere
Fredag den 3. marts blev fem kvindelige kunstnere hædret med maleren Anne Marie Telmányis legat til kvindelige kunstnere over 40 år, som har ydet en bemærkelsesværdig kunstnerisk indsats. Legatet er finansieret af rettighederne fra Telmáneys far, komponisten Carl Nielsen. Legatet, som ud over hæderen også omfatter en pengegave på 100.000 kroner, blev overrakt ved en festlig ceremoni i Kuppelsalen på Charlottenborg.
Fredag den 3. marts blev fem kvindelige kunstnere hædret med maleren Anne Marie Telmányis legat til kvindelige kunstnere over 40 år, som har ydet en bemærkelsesværdig kunstnerisk indsats. Legatet er finansieret af rettighederne fra Telmáneys far, komponisten Carl Nielsen. Legatet, som ud over hæderen også omfatter en pengegave på 100.000 kroner, blev overrakt ved en festlig ceremoni i Kuppelsalen på Charlottenborg.
Fredag den 3. marts blev fem kvindelige kunstnere hædret med maleren Anne Marie Telmányis legat til kvindelige kunstnere over 40 år, som har ydet en bemærkelsesværdig kunstnerisk indsats. Legatet er finansieret af rettighederne fra Telmáneys far, komponisten Carl Nielsen. Legatet, som ud over hæderen også omfatter en pengegave på 100.000 kroner, blev overrakt ved en festlig ceremoni i Kuppelsalen på Charlottenborg.
De fem legatmodtagere er billedhuggerne Karin Lorentzen, Astrid Svangren og Rose Eken samt fotografen Astrid Kruse Jensen og maleren Lisbeth Eugenie Christensen. De fik bl.a. disse ord med på vejen af legatkomiteens to kunstfaglige medlemmer, billedhuggerne Anita Jørgensen og Kit Kjærbye:
”Karin Lorentzen bevæger sig i feltet krop, handling, sansning, bevidsthed og rumlighed – en fysisk måde at forholde sig til verden på. Hun lader værket fremstå med åbne strukturer, hvor aftryk og spor fra processen indgår.”
Om Astrid Kruse Jensen: ”Med stor dygtighed skaber hun værker, som stiller spørgsmål til hvad vi ser … hendes realistiske scenarier er svævende og drømmende … og det uvirkelige og eventyrlige trænger ind på os … og bliver siddende i eftertanken som poetiske aftryk.”
Om Astrid Svangren lyder motivationen: ”Astrid Svangren arbejder i et interessant felt, som man kan kalde ”sanselig materialitet”. I dette krydsfelt sættes maleri og skulpturelle elementer sammen til sanselige installationer, installationer, som på alle måder forholder sig til kroppen og dermed gør betragteren til en vigtig og værdifuld del af værket.”
Lisbeth Eugenie Christensen fik disse ord med på vejen: ”Med plads til intuition og løssluppenhed frembringer og udvikler hun nye rum, hvori hendes figurer – malede som tegnede – flyder ind i hinanden, omkranser hinanden og os, med sære flagrende bånd eller genstande, som danner ny bevægelighed i det visuelle udsagn.”
Og endelig fik Rose Eken denne karakteristik: ”Rose Ekens værker genspejler virkeligheden og alligevel ikke. De får os til at stoppe op … Buler i flaskerne, farverig glasur, forvredne musikinstrumenter og små miniatures gør de keramiske objekter mærkværdige, men samtidig også håndgribelige og virkelighedstro.”