Se kunstfilm på Gentofte Hovedbibliotek
Tirsdag 27. april vender Tranefilmene tilbage til Gentofte Hovedbibliotek. Her vises film om kunst og af kunstnere.
Tirsdag 27. april vender Tranefilmene tilbage til Gentofte Hovedbibliotek. Her vises film om kunst og af kunstnere.
info
Tirsdag den 27. april kl. 17 i Øregaardssalen.
Entré 30 kr.
Tranefilm-arrangementer i Gentofte byder på kunstnerportrætter, eksperimenterende kunstfilm, videoer og dokumentarfilm – alt sammen lavet af kunstnere.
Tranefilm ifølge Melou Vanggaard
Programmet starter den 27. april og er sammensat af Melou Vanggaard, som er udstillingsaktuel på biblioteket frem til den 8. maj.
Arrangementet består af tre kortfilm, der går i spænd med Melou Vanggaards udstilling Alluring Dark Blue and Hangoves.
Melou Vanggaards tidligere professor på Kunstakademiet, Claus Carstensen, introducerer den første film, Yellow Waste / Blue Heaven, som han har lavet sammen med Peter Bonde og Thomas Andersen.
Derefter følger Jesper Justs A Vicious Undertow fra 2007 og til sidst Albert Mertz’ og Jørgen Roos’ legendariske eksperimentalfilm Flugten fra 1942.
Fakta
Film
27 apr 2010 27 apr 2010
Melou Vanggaard, Claus Carstensen, Peter Bonde, Jesper Just, Albert Mertz, Jørgen Roos
Tranen Se kort og tider
Fakta
Tranefilmene:
Yellow Waste / Blue Heaven, 2009, 18 min.
Af Claus Carstensen, Peter Bonde, Thomas Andersen:
En roadmovie om roadmovies – en kritisk undersøgelse af genren. Planen afspores dog fra start, og resultatet bliver i stedet en rablende, underfundig og skarp beretning om de to kunstneres møde med sælsomme personligheder, vilde landskaber og deres egne refleksioner over kunsten.
A Viscious Undertow, 2007, 10 min.
Af Jesper Just:
A Vicious Undertow er en sort/hvid film optaget i København. Som i mange af Jesper Justs film, er der ikke umiddelbart noget plot. Det essentielle i filmen er dansen mellem tre karakterer og deres trekantsdrama.
Flugten, 1942, 7 min.
Af Albert Mertz og Jørgen Roos:
Flugten regnes for Danmarks første eksperimentalfilm, og er i sin hektisk springende fortællestil et opslugende sindbillede på en mands desperation og angst. Manden spilles af en ung Robert Jacobsen, som er på flugt, tilsyneladende efter at have begået et mord.
Som kunstner pegede Albert Mertz’ eksperimenterende stil i 1950’erne og 1960’erne frem mod neodadaismen og Fluxus.