Spøgelser fra Afrika
To udstillinger på Malmö Konsthall udstiller afkoloniseringens blødende sår, som vi i Vesten helst vil ignorere. Det får vi ikke lov til i denne kontekst.
To udstillinger på Malmö Konsthall udstiller afkoloniseringens blødende sår, som vi i Vesten helst vil ignorere. Det får vi ikke lov til i denne kontekst.
”Kevin Carter blev født i Sydafrika i 1960.” Sådan begynder historien om fotografen bag et berømt pressefotografi af en lille udsultet sudansk pige, der bliver passet op af en grib. Det er den chilenske kunstner Alfredo Jaar, der folder historien ud i installationen The Sound of Silence.
Sætning efter sætning lyser op på en ellers usmykket væg og beskriver fotografens kamp mod Apartheid og med sin egen ustabile psyke, frem til den dag, hvor han dækker en historie om hungersnød i Sudan.
Fotografen som syndebuk
I et kort og dramatisk øjeblik flasher det berømte fotografi op i installationen.
Det er bare et enkelt fotografi, et meget lille indblik i Afrika, og nu blot et nummer i en stor samling af fotografier.
For mens kritikken hagler ned over den umenneskelige fotograf, som i stedet for at hjælpe pigen fotograferede hende, bliver Vesten ved med at ignorere Afrika.
Det demonstrerer Jaar overbevisende i resten af udstillingen, som viser samlinger af forsider fra store magasiner som Life, Time og Newsweek.
Vesten lukker øjnene for folkedrabet i Rwanda
Særlig prægnant er Jaars sammensætning af forsiderne fra Newsweek med en kort beskrivelse af de frygtelige begivenheder under borgerkrigen og folkedrabet i Rwanda i 1990.
Flere måneder går, før magasinet erstatter historier om O.J. Simpson og mindeord for Richard Nixon og Jackie O. med artikler om situationen i Rwanda. Og skurken er her naturligvis ikke bare Newsweek, for magasinet er som sådan blot et symptom på Vestens generelle mangel på interesse og ansvarstagen for problemerne i Afrika.
Congo år 1960
Mens Alfredo Jaars værker er fantastisk tilpasset til udstillingsformen, i både længde og kompleksitet, er belgiske Sven Augustijnens projekt Spectres lidt for omfattende til en udstilling, om end dets perspektiver er mindst lige så prægnante og interessante.
Projektet udgør en omfattende og detaljeret undersøgelse af Congos overgang til selvstændig stat i 1960 og mordet på Patrice Lumumba, Congos første demokratisk valgte premierminister.
Det stiller spørgsmål, om hvad der egentligt skete i de dage, hvor Lumumba blev henrettet, hvem der var ansvarlig, og ikke mindst, hvem som kunne have stoppet processen?
Hvor ligger ansvaret?
I fokus er en lang dokumentarfilm, hvor en tidligere højtstående belgisk tjenestemand reflekterer og diskuterer dette spørgsmål med sig selv og med andre, som var til stede dengang.
Dertil er der udstillet en række bøger og samtidige tidsskrifter, der beskriver perioden, herunder den svenske FN Generalsekretær Dag Hammarskjölds død i et flystyrt i 1961, mens han var på vej til provinsen Katanga, der under ledelse af Moise Tschombe havde revet sig løs fra Congo.
Kunst som undersøgende journalistik
Spectres er et eksempel på kunst, som går over i undergravende journalistik og herigennem bidrager til at skærpe opmærksomheden over for en afgørende historisk begivenhed.
Selv om det kan ses i et udstillingsformat, fordi det trods alt går at læse igennem artikler og tekstplancher og dertil se en længere dokumentar-film, så ville projektet i min vurdering fungerer bedre som tema-aften på TV. Mit bud er også, at man ville nå nogenlunde det samme publikum.
Fakta
Udstilling
Alfredo Jaar: The Sound of Silence + Sven Augustijnen: Spectres
16 feb 2013 7 apr 2013
Sven Augustijnen, Alfredo Jaar
Malmö Konsthall Se kort og tider