Spot på Projektrum: Udstillingsstedet M100
I denne artikelserie giver vi indsigt i projektrummenes forskelligartede og vigtige indspark til den danske kunstscene. Kunsten.nu har talt med billedkunstner Mikkel Larris, som sammen med billedkunstner Tine Oksbjerg og kunsthistoriker Theis Vallø Madsen driver udstillingsstedet M100. Ifølge Larris har kunstnere her mere frihed i modsætning til kunstmuseer og -haller, fordi det er drevet af kunstnere, og har helt frie tøjler i forhold til formidling og valg af kunstnere.
I denne artikelserie giver vi indsigt i projektrummenes forskelligartede og vigtige indspark til den danske kunstscene. Kunsten.nu har talt med billedkunstner Mikkel Larris, som sammen med billedkunstner Tine Oksbjerg og kunsthistoriker Theis Vallø Madsen driver udstillingsstedet M100. Ifølge Larris har kunstnere her mere frihed i modsætning til kunstmuseer og -haller, fordi det er drevet af kunstnere, og har helt frie tøjler i forhold til formidling og valg af kunstnere.
info
I denne artikelserie giver vi indsigt i projektrummenes forskelligartede og vigtige indspark til den danske kunstscene. Kunsten.nu har talt med billedkunstner Mikkel Larris, som sammen med billedkunstner Tine Oksbjerg og kunsthistoriker Theis Vallø Madsen driver udstillingsstedet M100. Ifølge Larris har man her mere frihed i forhold til kunstmuseer og -haller, fordi stedet er drevet af kunstnere, hvilket giver helt frie tøjler i forhold til formidling og valg af kunstnere.
M100 er ét af få udstillingssteder i Odense – faktisk mener Mikkel Larris at byen manglede en platform som denne, hvorfor han sammen med Vivi Christensen åbnede stedet i 2018. Det lille udstillingsrum i centrum af Odense skaber nu for tredje år i træk rum for ny og eksperimenterende kunst.
Ikke blot et projekt
Som mange andre, der driver et udstillingssted, mener Larris, at disse udstillingsrum ikke blot skal betragtes som projektrum, da konceptet er mere etableret end præmissen omkring et ‘projekt’.
Det, der driver Mikkel Larris, Tine Oksbjerg og Theis Vallø Madsen er ønsket om, at skabe et kunstmiljø i Odense, hvor der er nogle udstillinger og sikre, at der sker noget i byen. Og naturligvis ikke mindst at give kunstnere en platform at vise deres kunst på. “Og så at få skabt nogle penge, så kunstnerne kan blive honoreret for deres arbejde”, tilføjer Larris.
Mangel på kunstnerdrevne platforme i Odense
M100 startede fordi Odense ifølge Larris har et meget lille udstillingsmiljø. “Brandts Klædefabrik har hovedsageligt været rum for dette i byen, så der har ikke rigtig været en uafhængig og kunstnerdrevet platform, hvor der bliver vist ny og eksperimenterende billedkunst, der ikke er af lokale kunstnere.”
“I en platform som M100, hvor vi selv er to kunstnere, tænker jeg, at vi er meget på bølgelængde med de udstillende kunstnere.” Larris mener, at det bidrager til, at udstillingerne får et andet udtryk, og at de nye kunstnerne får mere frihed og sparring i opsætningen af udstillinger, da Larris og Oksbjerg selv har erfaringer som udstillende kunstnere.
Ligeledes er udstillingsstedet ikke fokuseret på salg og er ikke underlagt bestemte retningslinjer for formidling som hhv. kommercielle gallerier og museer er det. På M100 opstår der derfor en vinkel set fra kunstnerens perspektiv, hvor det efterstræbes at formidle på en måde, så alle kan få noget ud af udstillingen, men fortsat med en tilpas kunstnerisk frihed.
Unge kunstinteresserede
For at skabe kontakt til unge kunstinteresserede har M100 skabt en tæt relation til uddannelsesinstitutioner i Odense, hvor de studerende kan komme og se udstillingerne. Dels gymnasieklasser og dels uddannelser for unge, der gerne vil bruge kunst på den ene eller anden måde i forbindelse med undervisningsforløb. “Det giver et godt samarbejde fra start og er også rent strategisk smart, da det gør, at de er klar over, at stedet findes.”
Desuden afholder udstillingsstedet udstillinger for Det Fynske Kunstakademi, hvilket der, som Larris ser det, er rigtig meget læring i. Når de unge kunststuderende skal udstille på M100, er det nemlig ifølge Larris meget lærerigt at indgå i dialogen med udstillingsstedet, omkring hvordan formidling og installation skal foregå, da de studerende her står på egne ben i kommunikationen.
I M100 brænder de for at skabe et mere eksperimenterende kunstmiljø i Odense, som foruden professionelle og anerkendte kunstnere, inviterer unge kunstnere fra akademiet indenfor for at udstille. Mikkel Larris håber, at det medvirker til, at de unge kunstnere bliver i byen, så kunstmiljøet kan blive ved med at udvikle sig.