Stinna Toft om Modvægtens teori – en udstilling af Toyin Ojih Odutola du snart kan se!
Nu lysner det, og snart kan vi forhåbentlig komme ud og opleve kunsten live. Mens vi venter, løfter vi lidt på sløret for de udstillinger, der ligger i dvale lidt endnu. Her fortæller museumsinspektør Stinna Toft om Toyin Ojih Odutolas udstilling Modvægtens teori på Kunsten i Aalborg.
Nu lysner det, og snart kan vi forhåbentlig komme ud og opleve kunsten live. Mens vi venter, løfter vi lidt på sløret for de udstillinger, der ligger i dvale lidt endnu. Her fortæller museumsinspektør Stinna Toft om Toyin Ojih Odutolas udstilling Modvægtens teori på Kunsten i Aalborg.
Nu lysner det, og snart kan vi forhåbentlig komme ud og opleve kunsten live. Mens vi venter, løfter vi lidt på sløret for de udstillinger, der ligger i dvale lidt endnu. Her fortæller museumsinspektør Stinna Toft om Toyin Ojih Odutolas udstilling Modvægtens teori på Kunsten i Aalborg.
Kan du fortælle lidt om jeres udstilling med Toyin Ojih Odutola, som vi på grund af coronakrisen ikke kan opleve lige nu?
Toyin Ojih Odutola (f. 1985 i Ile-Ife, Nigeria, bor og arbejder i New York, USA) er en eminent historiefortæller, der arbejder billedkunstnerisk med dét, der inden for litteraturen kaldes for fantastik eller spekulativ fiktion. Hun skaber og konstruerer miljøer og fortællinger, der inviterer os ind i både hjemlige og samtidig ukendte verdener, der både er fantastiske og surreelle med åbenlyse paralleller til både litteraturen og billedkunstens historie.
Ojih Odutolas tegninger er fascinerende smukke og meget omhyggeligt udførte og ofte af monumental størrelse. Hun omfortolker portrætkunstens stolte traditioner ved fermt at anvende tegnemediet i kæmpe skala og samtidig bevare en bemærkelsesværdig intimitet med udstillingsgæsten.
Udstillingen Modvægtens teori præsenterer 40 helt nye værker udført i pastel, kul og kridt, som er skabt særligt til denne udstilling, som udgør en samlet fortælling, hvor en klassisk kærlighedshistorie udfoldes for vores blik. De store tegninger er ledsaget af et altomsluttende soundscape skabt af den konceptuelle lydkunstner, Peter Adjaye.
Det er en helt fantastisk og spekulativ verden, der vender op og ned på vores vante forestillinger. Ojih Odutolas tegninger fungerer hver især som en hændelse i den større episke fortælling, hvis omdrejningspunkt er en imaginær myte, som kunstneren har skabt om en fortidig, fiktiv civilisation i det centrale Nigeria, som er domineret af kvindelige herskere; et matriarkat, hvor mænd er tildelt rollen som tjenere eller slavegjorte. Og dét, der ikke må ske, sker – kærlighed opstår på tværs af racer og samfundsmæssige strukturer.
Hvad kan publikum se frem til at blive mødt af i udstillingen?
Det er en medrivende, sanselig udstilling, der fremstår som er gesamtkunstwerk, der er inspireret både af litteratur, kunsthistorie, film, musik og tegneseriens verden.
Udstillingen er et stort, samlet kunstværk, der taler til alle sanser. Både lyd, tegninger i stor og lille skala, et sort-hvidt grafisk og tegneserielignende univers smelter her sammen til en helhed, der sætter fokus på emner, som er brændende aktuelle i dag – fra race, hudfarve, seksualitet til de gamle koloniale strukturerer med inhumane forhold mellem slavegjort og herremand. Her vendt på hovedet, da kvinderne har magten og har fabrikeret en race af mænd, der skal tjene dem. Fortællingen er et stykke fiktivt, billedkunstnerisk realisme ved et nyt, stort talent på den internationale kunstscene.
Udstillingen handler på mange måder om dét at være menneske, at have magt og indse, hvad det gør ved andre – samt det at være et seksuelt væsen: At være hud mod hud.
Og det føles særligt aktuelt i en pandemisk tid præget af hudsult. Udstillingen stiller denne sult og tager dig med på en rejse ind i et fremmed og mytisk univers.
Jeg tror, udstillingen vil kunne dulme et begær og en sult efter nærvær netop nu. Jeg håber, at gæsterne vil opleve at blive omsluttet, ramt på følelserne og få åbnet øjnene for en fantastisk verden med nye indsigter. Det trænger vi til.
Er der planer om at forlænge udstillingen eller vise den senere?
Udstillingen kan ikke forlænges yderligere, end den allerede er, da den rejser til Hirshhorn Museum i Washington, hvor den for øvrigt er ventet som én af årets vigtigste udstillinger med kvindelige kunstnere netop nu. Derfor håber vi, at mange når at se udstillingen, når vi åbner 21. april og frem til, at udstillingen lukker 30. maj 2021.
Hvordan påvirker den nuværende situation en institution som Kunsten Museum of Modern Art?
Vi har savnet at have liv i vores museum og mærker i den grad, hvad der betyder noget: At give gode oplevelser til vores gæster. Kunsten skal opleves direkte og sanseligt, ikke via en skærm og hver for sig, men sammen.
Nu ved vi endelig, at vi kan åbne vores døre d. 21. april, og det glæder vi os til. Det giver udstillingen en god måned sammen med vores gæster, inden den skal forlade dansk jord for at rejse videre til USA. Så kom! Vi er klar til at tage imod gæsterne i henhold til gældende regler og efter alle kunstens regler.
Hvilke tanker har du gjort, og gør du dig på nuværende tidspunkt, om nedlukningen af kulturlivet?
Jeg håber på, at det bedste kommer ud af den nuværende situation for kulturlivet. At debatten om kulturens kraft igen kan trække overskrifter. Tænk, hvis folk havde demonstreret i gaderne for at få åbnet landets museer. Det ville være vildt! Og være det hele værd.