Studier i kruseduller og porno

Vellykket udstilling med studerende fra Det Jyske Kunstakademi spænder bredt – fra metodestudier i krusseduller til….. ren porno?!

David Stjernholm: Couch #2, 2011, aller c-print. Foto: Charlotte Fogh Gallery.

Vellykket udstilling med studerende fra Det Jyske Kunstakademi spænder bredt – fra metodestudier i krusseduller til….. ren porno?!

På Charlotte Fogh Gallery i Aarhus kan man se den kuraterede gruppeudstilling 7 fra DJK. Her er intet overordnet tema eller et gennemgående materiale. Dét de syv kunstnere har tilfælles er Det Jyske Kunstakademi, hvor de alle er studerende.

Fra galleriets side har der ikke været krav til udstillingserfaring eller klassetrin. Eleverne er udvalgt på baggrund af deres arbejde. Derfor kan man opleve værker af både førsteårselever og nybagte afgangselever.

Line Hvidbjerg: I mellemtiden, 10:13 min., ed. 3, 2012, video, træ, akryl. Foto: Charlotte Fogh Gallery.
Line Hvidbjerg: I mellemtiden, 10:13 min., ed. 3, 2012, video, træ, akryl. Foto: Charlotte Fogh Gallery.

Med alle sanser

Line Hvidbjergs videoinstallation I Mellemtiden udforsker på højst intelligent vis grænselandet mellem skulptur og video. Værket består af en fysisk skulptur sat foran en videoprojektor, som kaster filmen på både væggen og skulpturen.

I videoen benytter Hvidbjerg sig af levende billeder, som giver værket tidslighed, mens tilstedeværelsen af skulpturen giver værket en rumlig dimension, idet skulptur også erfares med kroppen. ”Kan jeg kun forstå det, jeg kan se?”, spørger Hvidbjerg, og giver selv svaret.

De afgørende fejl
I førsteårs-eleven David Stjernholms værkserie Clean er alle erotiske elementer ´renset´ eller fjernet fra en række pornografiske billeder ved hjælp af et computerprogram. Her er ingen mennesker på billederne.

Kun kulisser og interiør, renset for den ellers centrale scene, står tilbage: En swimmingpool, et vævet tæppe og en svulstig lædersofa.

Tilbage er nogle smukke og humoristiske billeder, som udstiller pornografiens æstetik med dens forkærlighed for plystekstiler, læder, leopardprint og – hvis man skal tro Stjernholms hjemmeside – bordtennisborde?

David Stjerneholm Couch #2, 2011, aller c-print. Foto: Charlotte Fogh Gallery.
David Stjerneholm Couch #2, 2011, aller c-print. Foto: Charlotte Fogh Gallery.
David Stjerneholm Pool, 2011, aller c-print. Foto: Charlotte Fogh Gallery.
David Stjerneholm Pool, 2011, aller c-print. Foto: Charlotte Fogh Gallery.

I billederne er fremkommet små ´fejl´, for eksempel forskydninger og overlapninger, hvor computeren har rekonstrueret de manglende områder. Paradoksalt nok fremstår de ellers ´rene´ billeder som ´urene´ i deres komposition. Derved opstår nogle milde mærkværdigheder, der bryder og udfordrer vores blik.

Desværre for værkserien Clean får man fra galleriets side slet ikke fortalt baggrunden og præmisserne for værkerne. Der er derfor fare for, at billederne fremstår som rene interiør- og landskabsbilleder for gallerigæsten.
Det kan derfor anbefales at gå ind på kunstnerens hjemmeside for oplysninger og billeder af hele serien.

Johanne Lykke Poulsen: Telephone Drawings, 2012, blandet teknik på papir. Foto: Charlotte Fogh Gallery.
Johanne Lykke Poulsen: Telephone Drawings, 2012, blandet teknik på papir. Foto: Charlotte Fogh Gallery.

Dagdrømmeri som videnskabelig metode

Det humoristiske er også på spil i Johanne Lykke Poulsens værkserie Telephone Drawings.

Vi kender alle det at sidde og tegne kruseduller, mens vi taler i telefon. Denne handling har Poulsen sat på formel i 12 tegninger.

Tegningerne er opstået under telefonsamtaler med for eksempel kunstnerens mor, søster eller læge. Samtalen registreres og dokumenteres med tid og dato, og ligger til grund for værkernes titel, eksempelvis A 6 minute conversation with my sister on the 22th of July 2012. Alt efter samtalens længde spænder tegningerne fra det enkle til det udførlige.

De 12 værker, som i øvrigt er nogle meget fine tegninger, kopierer humoristisk videnskabens metode ved at udforske noget så simpelt og hverdagsagtigt som kruseduller med stor grundighed og seriøsitet.

Foto af Nour Fog: Unforeseen incident after Meret, ed. 3, 2011, 60 x 43 cm. Foto: Charlotte Fogh Gallery.
Foto af Nour Fog: Unforeseen incident after Meret, ed. 3, 2011, 60 x 43 cm. Foto: Charlotte Fogh Gallery.

Nanna Riis Andersen: Uden titel. Blæk, tusch og akvarel på papir. Foto: Charlotte Fogh Gallery.
Nanna Riis Andersen: Uden titel. Blæk, tusch og akvarel på papir. Foto: Charlotte Fogh Gallery.
Nanna Riis Andersen ( til venstre) & Nour Fog (til højre). Foto: Charlotte Fogh Gallery.
Nanna Riis Andersen ( til venstre) & Nour Fog (til højre). Foto: Charlotte Fogh Gallery.
Jesper Olsen. Foto: Charlotte Fogh Gallery.
Jesper Olsen. Foto: Charlotte Fogh Gallery.

En seværdig blandet landhandel
Udstillingen fremstår som en vellykket og mangfoldig forestilling og viser en god flig af det arbejde, kunstens yngste kan præstere.

Galleriet har vist akademieleverne tillid, og det lever de syv udvalgte op til med en række interessante og fine værker. Det gør sig også gældende for de ikke ovenfor nævnte kunstnere: Nanna Riss Andersen, Nour Fog, Jesper Olsen og Kit Carlsen.

Udstillingen er en god kombination af lille størrelse og stor variation. Det manglende tema gør ikke oplevelsen mindre – tværtimod får vi et helhedsbillede af den diversitet som akademiet gerne skulle repræsentere.


Fakta

Udstilling

7 fra DJK

3 aug 2012 25 aug 2012

David Stjernholm, Line Hvidbjerg, Johanne Lykke Poulsen, Nanna Riis Andersen, Jesper Olsen, Kit Carlsen, Nour Fog

Charlotte Fogh Gallery Se kort og tider

Fakta

Udstillingen er kurateret i samarbejde med Søren Holmstrup, stud. Cand. Mag.