15. Juni Fonden lancerer nyt program til støtte af unge billedkunstnere
Kapacitetsopbygning
Fonden ønsker at styrke kunstnernes arbejdsvilkår ved at støtte organisationer, der faciliterer udviklingsforløb, atelierfællesskaber og tiltag, som hjælper kunstnere med at etablere og drive egen virksomhed. Derudover støttes initiativer, der opbygger netværksrelationer blandt kunstnere og aktører både i og uden for kunstbranchen.
Udstillinger og formidling
Fonden prioriterer støtte til udstillinger af samtidskunst og til kunstkritik, herunder støtte til individuelle kritikere, som formidler nyuddannede kunstneres arbejde. Derudover ydes særlig støtte til afgangsudstillinger for at fremme formidlingen af nyuddannede billedkunstnere.
Værkindkøb
For at styrke nyuddannede kunstneres synlighed på museumsniveau, ønsker fonden fortsat at støtte værkindkøb af deres værker til museumssamlinger. Kunstpuljen til museer indeholder en maksimal ansøgningssum på 150.000 kroner, målrettet indkøb af værker af danske samtidskunstnere under 45 år. Dette initiativ skal sikre en bred repræsentation af nye talenter i museernes samlinger.
Ny viden og debat
Et årligt alumnearrangement vil skabe rammerne for vidensudveksling, hvor juryens medlemmer bidrager med ny viden, og de seneste prismodtagere præsenterer deres praksis. Fonden vil desuden løbende undersøge og følge arbejdsvilkårene for nyuddannede kunstnere og indgå i samarbejde med relevante organisationer om at forbedre rammevilkårene. Hvert 3.-5. år evalueres programmets indsats for nyuddannede billedkunstnere, og tidligere prismodtagere inddrages i denne proces.
Fremtidssikring af kunstnerisk talent
Med dette nye program fortsætter fonden sin mission om at styrke danske billedkunstneres karrieremuligheder og fremme bæredygtige kunstneriske miljøer. Programmet sigter mod at skabe bedre betingelser for kunstnere og sikre en god overgang fra uddannelse til et professionelt virke.
Jeg kommer til at lægge vægt på, om jeg kan mærke det først og fremmest. Kan jeg mærke den intention og den tilstedeværelse, som er min egen indgangsvinkel til kunst? Kan jeg mærke, at der er en grund til, at det her værk er blevet lavet? Kan jeg mærke, at kunstneren har brug for at sige det her?
Det kan være poetisk, politisk, materialebaseret, men jeg leder efter en nødvendighed, som handler om personlig forankring, som handler om meget mere end, hvad de vil og hvad de kan. Og så er der også udførelsen af værket, sådan helt grundlæggende. Er det godt lavet? Stoler jeg på værket formelt?
Men professionelt har det betydet, at jeg fik noget opmærksomhed, som åbnede nogle døre, og jeg fik noget anerkendelse. Det ved jeg godt, man ikke må sige, men vi har jo alle sammen brug for ekstern anerkendelse. Selvom vi burde kunne finde den anerkendelse indeni, har vi alle sammen brug for hjælp til at finde den. Men det hjalp mig, når jeg stolede på, at det overordnede projekt jeg havde gang i, var et validt projekt, jeg skulle fortsætte med. Det betød, at det ikke bare var noget jeg syntes var interessant, men faktisk var et projekt, som måske var interessant i et større billede.
Jeg vandt to priser for mit værk på afgangsudstillingen. Og de to priser var begge to nogle, som var med til at give mig muligheden for at arbejde som fuldtids kunstner i fire-fem år efter.
Vi har jo alle sammen brug for ekstern anerkendelse. Selvom vi burde kunne finde den anerkendelse indeni, har vi alle sammen brug for hjælp til at finde den.
Tore Hallas
En ting er, at kunstneren er den dårligst betalte i hele kunstverdenen. Vi kan også tale om freelance-kuratorer eller skribenter. Men når man sidder til et møde på en kunstinstitution, så er alle omkring bordet ofte betalt for den time, det møde tager, undtagen kunstneren. Selvfølgelig er der nogle undtagelser. Derfor er det vigtigt, at der for kunstnere, er de her jobmuligheder til ekstra indkomst.
Men hvis man kigger på, hvad det gavner udvalget, så vil jeg sige, at det er en kæmpe fordel at have forskellige fagligheder – at det ikke kun er kunstnere, men vigtigt at kunstnere også er der. Det er nogle tanker om, hvor man kommer fra, og hvad man så ser af forbindelser. Jeg ser det lidt på samme måde, som at de forskellige generationer er vigtige at have repræsenteret. Jeg har nogle kulturelle kontekster, som jeg er vokset op i, som de [Red: Mikkel Bogh og Mai Misfeldt] ikke har, og de har nogle, som jeg ikke har. Så det er den her helt grundlæggende diversitets-snak. Det gælder også diversitet i fagligheder.
Den måde, vores verden er skruet sammen på, er, at det hele handler om økonomi. Dem, som har råd, som har forældre eller partnere, der skaber en økonomisk situation, der gør det muligt for dem at arbejde fuldtid som kunstner eller næsten fuldtid, har bedre forudsætninger. Det, at skulle betale husleje og skaffe mad på bordet, og samtidig have en kunstnerisk praksis, som måske faktisk overalt går i minus økonomisk, men som er kunstnerisk, socialt eller på anden måde vigtig. Og finde tid til det, og finde ressourcer til det økonomisk og fysisk, og til at finde atelier, som bliver dyrere og dyrere. Altså det handler alt sammen om økonomisk adgang.
Derudover så er det jo klasse, det handler om. Det handler om, hvad man kommer fra. Det er noget, jeg vil have i baghovedet i det her projekt. Det kan godt være, at der er nogle, der er uenige og siger, at vi kun skal kigge på kunstneriske meritter, men jeg synes også vi skal kigge på, hvor kunsten kommer fra. Fordi det er en forhindring, og jeg er af den opfattelse, at man skal løfte der, hvor der mest er behov for at blive løftet.
Det betyder jo ikke, at jeg skal gå ind og finde ud af, hvilken klasse afgangskunstnerne kommer fra, det handler bare om at have en bevidsthed om, hvilke stemmer, der snakker i værket. Snakker kunstneren f.eks. for sig selv eller på vegne af andre?
Det er ikke de bedste kunstnere, der får mest succes. Det er bare ikke sådan, kunstverdenen fungerer desværre. Og det er der, hvor jeg kunne håbe på at sige, at for mig, skal det være de bedste kunstnere i kontekst af den verden, de skaber kunst i, som vi udvælger.
Jeg er af den opfattelse, at man skal løfte der, hvor der mest er behov for at blive løftet.
Det er samtidig også fedt, at prisen er blevet revurderet og ændret. At 15. Juni Fonden siger, ”hvad er det egentlig vi mangler?” for der mangler klart penge til kunstnerne, men der mangler også den her meget konkrete vejledning. Jeg tror, at der er en god grund til, at der kommer flere og flere af den her slags forløb, fordi der overordnet set bliver reageret ret positivt på dem.
Tore Hallas
Visuel kunstner boende i København.
Arbejder med temaer om tykhed og queerness, og tykhed som queerness; religiøse ontologier og hensigter; samt fotografisk og filmisk refleksion som både tema og metode. Primært med video, foto og tekst, samt undervisning med fokus på empatisk feedback.
Han er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi, modtager af Statens Kunstfonds karriereprogram 'Den Unge Kunstneriske Elite' samt Poul Erik Bech Fondens Kunstpris og 15. Juni Fondens ærespris, og har udstillet både nationalt og internationalt i USA, Sverige, Storbritannien, Finland, Tyskland, Portugal og Sydkorea.