Trine Søndergaard om Nearly Now – en udstilling du ikke kan opleve

Af
21. februar 2021

På Gl. Holtegaard er Trine Søndergaards udstilling Nearly Now lukket for besøgende pga. de nuværende Corona-restriktioner. Udstillingen står dog helt klar til åbning, så snart regeringen giver grønt lys. På Kunsten.nu har vi snakket med Trine Søndergaard, som her giver indblik i tankerne bag sin udstilling, så publikum kan få en lille forsmag på, hvad de kan vente sig.

Trine Søndergaard: Nearly Now installationsvue, 2021. Foto: David Stjernholm.

På Gl. Holtegaard er Trine Søndergaards udstilling Nearly Now lukket for besøgende pga. de nuværende Corona-restriktioner. Udstillingen står dog helt klar til åbning, så snart regeringen giver grønt lys. På Kunsten.nu har vi snakket med Trine Søndergaard, som her giver indblik i tankerne bag sin udstilling, så publikum kan få en lille forsmag på, hvad de kan vente sig.

Af
21. februar 2021

På Gl. Holtegaard er Trine Søndergaards udstilling Nearly Now lukket for besøgende pga. de nuværende Corona-restriktioner. Udstillingen står dog helt klar til åbning, så snart regeringen giver grønt lys. På Kunsten.nu har vi talt med Trine Søndergaard, som her giver indblik i tankerne bag sin udstilling, så publikum kan få en lille forsmag på, hvad de kan vente sig.

Vil du fortælle om tankerne bag din udstilling Nearly Now, som vi på grund af Corona-pandemien ikke kan opleve lige nu?

“Min udstilling på Gl. Holtegaard hedder jo Nearly Now, og den kredser i høj grad om tid – om fortid, nutid og fremtid. Jeg har desuden arbejdet meget stedsspecifikt med udstillingen og udstillingsstedet. Både tematisk og konkret”.

Trine Søndergaard: Borgherre, 2020. Foto: Trine Søndergaard.
Trine Søndergaard: Borgherre, 2020. Foto: Trine Søndergaard.

“Jeg har f.eks. i efteråret 2019 samlet æbler i Gl. Holtegaards tilhørende barokhave, hvor der vokser mange historiske frugttræer – blandt andet en sjælden og meget gammel æblesort, der hedder Borgherre. Dem har jeg plukket og efterfølgende fotograferet deres forrådnelsesproces igennem et helt år. Værkerne bliver en visualisering af tiden der går. Jeg har også arbejdet med både portrætter, rum, historiske beklædningsgenstande, og i udstillingen forgrener temaerne sig igennem de forskellige værkserier og binder værker og udstillingsstedet sammen i et samlet udtryk.”

Trine Søndergaard: Hovedtøj #29, 2020. Foto: David Stjernholm.
Trine Søndergaard: Hovedtøj #29, 2020 Foto: Trine Søndergaard.

Hvad vil du lægge vægt på, hvis du kort skal karakterisere din kunstneriske praksis?

“Jeg arbejder med fotografi som medie. Jeg bruger det billedskabende element som både en undersøgelse og en erkendelsesmåde i forhold til verden omkring mig og mit eget liv. Jeg behandler temaer, fænomener, tanker og følelser igennem mine billeder og arbejder ofte i serier. Jeg er optaget af forholdet mellem den indre og ydre verden – og vores oplevelse af virkelighed og tilstedeværelse.

Jeg forfølger nogle bestemte temaer i min kunst, der kredser om eksistens; hvad det vil sige at være et menneske. Jeg er også optaget af det historiske – både den store historie, den lille historie og min egen historie. Et perspektiv i min kunst er kvindeliv, og jeg arbejder her med glemte og oversete historier og genstande fra den officielle historie. Her har især ting knyttet an til kvindelivet fået mindre plads – eller er blevet vægtet i ringere grad. Jeg bruger bl.a. historiske genstande, eksempelvis historiske beklædningsgenstande, som konkrete indgangsvinkler til at gå ind i historien og dykke ned i det, der er forsvundet eller glemt, for at bringe det frem i lyset igen.”

Læs også: Trine Søndergaards fotografier viser noget som ikke vil ses

Trine Søndergaard: Nearly Now installationsvue, 2020. Foto: David Stjernholm.
Trine Søndergaard: Nearly Now installationsvue, 2020. Foto: David Stjernholm.

Hvordan påvirker corona-situationen dig og din kunstneriske praksis?

“Jeg havde en stor retrospektiv udstilling på Gøteborg Kunstmuseum i foråret – den åbnede uden fernisering og fejring og med restriktioner, så desværre nåede meget få at se udstillingen.
Udstillingen skal også vises på Dunkers Kulturhus i Helsingborg; her har den ventet på at åbne siden 4. december – og det ser slet ikke ud til at udstillingen overhovedet når at åbne.

Jeg har brugt Corona-året på at arbejde især med udstillingen på Gl. Holtgaard – det har været muligt at arbejde, men også været ret besværligt; som at svømme imod strømmen! Det har kun kunne lade sig gøre, fordi min mand har taget over og været ansvarlig for hjemmeskolingen af vores yngste datter.”

Hvilke tanker gør du dig om nedlukningen af kulturlivet?

“Jeg mener i høj grad, at kunstscenen, med museer, kunsthaller og gallerier, er et sikkert og forsvarligt sted at begynde at åbne – netop her er det muligt at lave en forsvarlig og kontrolleret genåbning for publikum.”