Ugens kunstner – Adam Saks

Af
10. februar 2016

Adam Saks skaber billeder i det snævre spænd mellem figuration og abstraktion og oftest med en flertydig forståelsesramme. I Kunsthal NORD er han netop nu aktuel med sin hidtil mest omfattende maleriudstilling.

Adam Saks: Monte Veritá-suiten, seks malerier á 190 x 190 cm. Olie på lærred, 2015, Foto: Niels Fabæk

Adam Saks skaber billeder i det snævre spænd mellem figuration og abstraktion og oftest med en flertydig forståelsesramme. I Kunsthal NORD er han netop nu aktuel med sin hidtil mest omfattende maleriudstilling.

Af
10. februar 2016

Adam Saks skaber billeder i det snævre spænd mellem figuration og abstraktion og oftest med en flertydig forståelsesramme. Han benytter en særlig form for motiv- og billedsampling, hvor han ved at løsrive elementer fra deres oprindelige kontekst, og genindsætte dem i forskellige konstellationer, skaber en række nye fortællinger. I Kunsthal NORD er han netop nu aktuel med sin hidtil mest omfattende og stedspecifikke maleriudstilling.

Adam Saks. Foto: Michael Bode
Adam Saks. Foto: Michael Bode

Adam Saks (f. 1974) henter sine billedelementer fra både høj- og lavkulturen og er oftest inspireret af menneskets overskridelse af mentale grænser – det være sig opiumshulens dæmoni eller den tatoverede krop, der med billeder under huden vidner om levet liv og eksistentielle grundvilkår.

Han har ofte fundet inspiration i de tatoveringer, som har prydet de franske straffefangers og fremmedlegionærers kroppe. Dermed har hans dramatiske og melankolske malerier været fyldt med billeder af sømænd, lette kvinder, voldsomme dyr, dødningehoveder, ugler og øde, disharmoniske landskaber, der har tilført malerierne en vis magisk og distanceret eksotisk stemning.

Adam Saks er maler, og hans primære hensigt er at accelerere fladen og skabe modsætninger ved at indføre skalaforskydninger, flere forskellige visuelle niveauer og benytte særligt transparente farver. Ved kontrolleret at sammenstille mange forskellige motiver, og veksle mellem figuration og abstraktion, skaber han indre spændinger i malerierne, som flytter dem et godt stykke væk fra det risikofrie og postkortskønne maleri.

Udstillinger i Aarhus
Første store soloudstilling herhjemme var Transgressor (lovbryder, red.) i Århus Kunstbygning i 2006. Titlen refererede til mentale og kunstneriske grænseoverskridelser samt nedbrydning af barrierer mellem forskellige kulturer, medier, motiver og teknikker. Et godt eksempel er Pazi snajper, der indeholder et skilt, der advarer mod snigskytter, og som har siddet på en mur i Mostar under den blodige borgerkrig på Balkan. Dermed får det ellers blot dekorative maleri tilført et nyt og mere sprængfarligt betydningslag.

Med Visual Vodoo på ARoS i 2010 viste Adam Saks op til fem meter brede og farverige akvareller, samt keramiske fade med fabulerende motiver hentet fra både fantasi og virkelighed. Inspirationen var bl.a. en række fotografier af de tatoveringer og udtryk, som prydede de barske straffefangers kroppe i starten af 1900-tallet, og som f.eks. lød “Get behind me satan”, ”Sans Pitié” og “Loved by few, hated by many, respected by all”.

Ram, 2008, 150 x 500 cm, akvarel på papir. Foto: Roman März
Ram, 2008, 150 x 500 cm, akvarel på papir. Foto: Roman März

Husk du skal dø!
De seneste galleriudstillinger i Berlin, Helsinki og Aarhus har afsløret, at Adam Saks er stærkt inspireret af de hollandske stilleben-mestre fra barokken. Hans opstillinger er ophobninger af vanitas-symboler som den udstoppede rovfugl, det nedbrændte lys, det halvt spiste æble, opiumsvalmuen og den rådne appelsin.

JUG, 2014, olie på lærred, 180x150 cm. Foto: Gunter Lepkowski
JUG, 2014, olie på lærred, 180×150 cm. Foto: Gunter Lepkowski

Ved at placere temporære elementer fra en fjern fortid i en ny sammenhæng skaber Adam Saks et frosset og cool univers, der handler om livets forgængelighed.

Til hans aktuelle udstilling, der er produceret specifikt til Kunsthal NORDs industrielle rammer, har han skabt sit største maleri nogensinde og for første gang malet direkte på væggene ved at forstørre et træsnit til en gigantisk 3D-installation. Inspirationen til den store maleri-suite ’MV’ har Adam Saks hverken hentet i opiumståger, kropsbilleder eller død natur, men i det utopiske Monte Veritá, hvor en gruppe unge pionerer i begyndelsen af 1900-tallet startede verdens første alternative samfund med fokus på kvinders frigørelse, fri kærlighed og ønsket om sammensmeltning af sjæl, ånd og krop.

Udstillingstitlen Setting sail in a teardrop of fear and desire refererer til længslen efter at rejse ud på dybt vand og til menneskets evige pendlen mellem sindstilstandene frygt og begær.

Portfolio

Meltdown, 150x120 cm. Olie på lærred, 2014. Foto: Niels Fabæk
Meltdown, 150×120 cm. Olie på lærred, 2014. Foto: Niels Fabæk
Montre med kataloger. Foto: Niels Fabæk
Montre med kataloger. Foto: Niels Fabæk
Grafiske forlæg til vægmalerier. Foto: Henrik Broch-Lips
Grafiske forlæg til vægmalerier. Foto: Henrik Broch-Lips
Vægmaleri (2016) med Peel, 42 x 59,4 cm. Tegning på papir, 2015, Foto: Niels Fabæk
Vægmaleri (2016) med Peel, 42 x 59,4 cm. Tegning på papir, 2015, Foto: Niels Fabæk
Adam Saks forbereder sin soloudstilling i Kunsthal NORD. Foto: Henrik Broch-Lips
Adam Saks forbereder sin soloudstilling i Kunsthal NORD. Foto: Henrik Broch-Lips
Installationsview med We are the Night, 240 x 540 cm. Olie på lærred, 2014. Foto: Niels Fabæk
Installationsview med We are the Night, 240 x 540 cm. Olie på lærred, 2014. Foto: Niels Fabæk
Installationsview med Stilleben-malerier. Foto: Niels Fabæk
Installationsview med Stilleben-malerier. Foto: Niels Fabæk
Vægmaleri (2016) med tegninger på papir, 2015. Foto: Niels Fabæk
Vægmaleri (2016) med tegninger på papir, 2015. Foto: Niels Fabæk
Falconidae, olie på lærred, 2014, 180x150 cm. Foto: Gunter Lepkowski
Falconidae, olie på lærred, 2014, 180×150 cm. Foto: Gunter Lepkowski
Anchor, 2009, 150 x 500 cm, akvarel på papir. Foto: Roman März
Anchor, 2009, 150 x 500 cm, akvarel på papir. Foto: Roman März
Portal, 2010, Olie på lærred, 110 x 80 cm. Foto: Roman März
Portal, 2010, Olie på lærred, 110 x 80 cm. Foto: Roman März
Smiley, 2009, Olie på lærred, 200 x130 cm. Foto: Roman März
Smiley, 2009, Olie på lærred, 200 x130 cm. Foto: Roman März
A Mouthful of Rocks, 2008 -10, Olie på lærred, 240 x 360 cm. Foto: Roman März
A Mouthful of Rocks, 2008 -10, Olie på lærred, 240 x 360 cm. Foto: Roman März
Who Dares Wins, 2008, Olie på lærred, 240 x 200 cm. Foto: Roman März
Who Dares Wins, 2008, Olie på lærred, 240 x 200 cm. Foto: Roman März
Resistor, 2007, olie på lærred, 200 x 150 cm. Foto: Roman März
Resistor, 2007, olie på lærred, 200 x 150 cm. Foto: Roman März
Pazi S, 2007, Olie på lærred, 200 x 150 cm. Foto: Roman März
Pazi S, 2007, Olie på lærred, 200 x 150 cm. Foto: Roman März

Fakta

Adam Saks blev som 18-årig optaget på det Kgl. Danske Kunstakademi i 1993, hvor han tog afgang i 1999. I 96-97 studerede han på Hochschule der Künste i Berlin under Professor Bernd Koberling, som nøje var valgt ud, da Adam Saks var tiltrukket af den tyske malers spontane og enkle, men analytiske måde at afbilde naturoplevelser på. Adam Saks er også kendt for sin grafik. Han har netop fået overrakt Dronning Sonjas mindelegat ‘Kjell Nupen Memorial Grant’, der uddeles hvert andet år til en nordisk kunstner, som har udmærket sig inden for især den grafiske kunst. Adam Saks bor og arbejder i Berlin. Se hans CV her