Ugens kunstner – Anette Harboe Flensburg
Anette Harboe Flensburg maler rum, rum og atter rum. Figurative, formelt baserede, konstruerede stemnings- og erindringsrum.
Anette Harboe Flensburg maler rum, rum og atter rum. Figurative, formelt baserede, konstruerede stemnings- og erindringsrum.
Med undtagelse af enkelte nyere værker maler Anette Harboe Flensburg intime interiørskildringer – og som oftest er de mennesketomme.
Der er ingen bevægelse i dagligstuerne, der primært befolkes af de anonyme stuers møblement; stole, gardiner og spejle. Eller blot består af vægge med døråbninger.
Der er stille. Blikket vandrer rundt, farer vild, søger mod udgange. Der er altid angivelse af et andet rum, en natur bagved, udenfor, ved siden af.
Der er ikke adgang til disse verdner, men de er nærværende som en del af billedets flertydige rum. Lærredets overflade forbliver dog flad, fordi kunstneren ikke efterlader spor af penselarbejdet. Men i rummene er der dybde.
Perspektiver og illusioner
Anette Harboe Flensburg arbejder med perspektiver, planer og rumillusioner. Selvom udgangspunktet er figurativt, tangerer billederne det abstrakte. Rummene er bygget op som geometriske mønstre, men de slørede konturer og de forskellige lysindfald truer med at opløse billedets struktur og dermed rummets arkitektur.
Lys- og skyggespillene etablerer kompositionen, og sikrer den særlige stoflighed i maleriets overflade. Men den særlige lyssætning er også med til at udfordre rumopfattelsen, for den gør det vanskeligt at afkode grundstrukturen. Billedelementerne følger ikke en rationel logik, og det er således svært at afgøre om rummene afbilder en verden i forholdet 1:1.
Den evige leg med perspektiviske opløsninger og ophævelser af billedplanerne skaber samtidig en bevidsthed om skala, og dermed iscenesættes det kropslige parameter som en væsentlig aktør i billedperceptionen.
Modelbilleder
Billederne er malet efter en model, et dukkehus eller affotograferinger af disse. Rummene er på den måde virkelige nok, men kunstnerens forskellige maleriske greb understreger billedets iboende uvirkelighed.
Som Gerhard Richter er Anette Harboe Flensborg optaget af forholdet mellem maleri og virkelighed, og hun bruger bl.a. fotografiet som et effektivt middel til at udfordre repræsentationsfeltet.
Hendes billeder fungerer som vinduer mod verden, men deres struktur iscenesætter spørgsmål om, hvad det vil sige at se på et billede, og hvad det reelt repræsenterer. For Anette Harboe Flensburg maler både det synlige og det usynlige. Hun fremmaner stemninger, følelser, erindringer med lige del struktur, følsomhed, sitren og uro. Psykologiske begreber der ikke lader sig materialisere, men som er allestedsnærværende.
Det er både bevidst, hard-core konstrueret, men der ligger også en romantisk fordring i at etablere en metafysik, et rum bag rummet. Det er alt andet end formelt flademaleri, for det er i rummene det foregår.
Portfolio
Fakta
Udstilling
Romantisk set - – stemninger i dansk nutidskunst
17 mar 2013
Søren Martinsen, Hjördis Haack, bjarke regn svendsen, Ulrik Møller, Allan Otte, Ole Tersløse, Christian Skeel, Anette Harboe Flensburg, Karen Gabel Madsen
Muse®um Se kort og tider
Fakta
Anette Harboe Flensburg er født i 1961, uddannet fra Kunsthåndværkerskolen i Kolding 1981-1985 og har siden 2005 været medlem af kunstnersammenslutningen Grønningen.
Hun har udstillet på både solo- og gruppeudstillinger, blandt andet på Trapholt, Kunsthallen Brandts og Holstebro Kunstmuseum.
Anette Harboe Flensburg er blandt andet blevet tildelt en Carnegie Art Award, Anne Marie Telmanyi Legatet, Statens Kunstfonds Arbejdslegat, og Edstrandska Stiftelsens Konstnärsstipendiat.