Ugens kunstner – Ditte Ejlerskov
Som kunstner opvokset i en tid med internettet og et højt aktivitetsniveau på de sociale billedmedier er Ditte Ejlerskov optaget af perception og magt.
Som kunstner opvokset i en tid med internettet og et højt aktivitetsniveau på de sociale billedmedier er Ditte Ejlerskov optaget af perception og magt.
Som kunstner opvokset i en tid med internettet og et højt aktivitetsniveau på de sociale billedmedier som Instagram, Spotify og Facebook er Ditte Ejlerskov optaget af perception og magt. Hun betragter sig selv som en aktiv forbruger af mainstreamkulturen, fx ved det faktum, at hun er erklæret fan af de tre afroamerikanske pop-ikoner Rihanna, Beyoncé og Nicki Minaj.
Et kernebegreb i Ditte Ejlerskovs praksis er ‘Media Literacy’. Det kan oversættes til ‘Kritisk mediekundskab’ og handler om, hvordan man tilegner sig redskaber til at kunne navigere i og mestre den komplekse medievirkelighed, vi står over for i dag? For Ejlerskov har drivkraften været, hvordan man kunstnerisk kan udnytte de tilstedeværende psykologiske aspekter, hun ser i medieverdenen, som spejl til at pege på politiske, private og sociale situationer og problemstillinger i vores samtid.
Ejlerskov forholder sig eksperimenterende til maleriet som medium, og meget ofte er hendes udstillinger iscenesættelser af såvel installatoriske værker, tekst, grafik og video. Dette er fx tydeligt i projektet The Minaj Castle, hvor hun bygger et kæmpekorthus af malerier med ikke mindre end 19 tilsyneladende ens skildringer af Minaj. Ved nærmere øjesyn opdager man, at de alle er forskellige. Et er malet med impressionistiske strøg, et andet er malet hurtigt, et tredje næsten fotorealistisk.
Fan Art
Indsamling og lagring af information samt arkivering af mediers udlægninger af virkeligheden er andre nøgleord for Ejlerskov. Denne interesse kommer blandt andet til udtryk i værket The Rihanna Paintings, hvortil hun, som en sand fan, har fulgt Rihanna på diverse medier i mere end et år og lagret spor af idolet.
Læs også:
“Det var nærmest forbudt at male” – Interview med Ditte Ejlerskov
Udgangspunktet her er Rihannas beklædning. Et materiale, hun har systematiseret som en slags visuel afhandling og præsenteret sammen med tekster om tøjets design og historik samt fotos og skitser fra hendes eget atelier i et rødt arkiv på en sokkel. Arbejdet kan ses som fan-art. For tiden har Ejlerskov dog et lidt andet fokus på Rihanna og på den melankolske og nærmest anakronistiske form for feminisme, som specielt Rihanna er rollemodel for.
Popkulturens historieskrivning
I installationen About: The Blank Pages (2014), som Ejlerskov satte i scene sammen med den svenske kunstner Eva Marie Lindahl, er omdrejningspunktet historieskrivning og fænomenet kanon. Forlaget Taschen har en serie om kunstnere, der hedder Taschen Basic Art Series. De to kunstnere tog udgangspunkt i det faktum, at der kun findes fem af disse ud af alt ca. 100 bøger, der omhandler kvindelige kunstnere. De byggede et helt reolsystem, hvortil de havde udfærdiget 95 omslag i stil med de ‘rigtige’ Taschen-forsider til bøger om kvindelige kunstnere. Indeni er bøgerne tomme. Historien er ikke skrevet.
Læs også:
Anmeldelse af Ditte Ejlerskov: Den Inverterede Pyramide
Den kommercielle mainstreamkultur, forbrugeren af den og dens tilhørende klichéer har Ejlerskovs bevågenhed. Hun betragter popkulturen som en særdeles betydningsfuld faktor for dannelsen af vores identitet og selvforståelse. Og som pejlemærke om tiden, der kommer.
Portfolio
Fakta
Ditte Ejlerskov er født i 1982. Hun bor og arbejder i Danmark efter mange år bosat i Sverige. Hun er uddannet fra Malmö Art Academy og Det Fynske Kunstakademi og er endvidere medstifter af forlaget Woodpecker Projects, SE, stiftet i 2008.