Ugens Kunstner: Elle-Mie Ejdrup Hansen
Linjer, lys og lyd. Så enkelt kan Elle-Mie Ejdrup Hansens kunstneriske praksis beskrives. Men bag den umiddelbare enkelhed ligger en kompleks og mangeårig undersøgelse af historie og erindring.
Linjer, lys og lyd. Så enkelt kan Elle-Mie Ejdrup Hansens kunstneriske praksis beskrives. Men bag den umiddelbare enkelhed ligger en kompleks og mangeårig undersøgelse af historie og erindring.
Linjer, lys og lyd. Så enkelt kan Elle-Mie Ejdrup Hansens kunstneriske praksis beskrives. Men bag den umiddelbare enkelhed ligger en kompleks og mangeårig undersøgelse af historie og erindring.
Ejdrup Hansen står bag et af Danmarkshistoriens mest omdiskuterede og politiserede kunstværker, nemlig det 532 kilometer lange Linien-Lyset fra 1995, der med sin geografiske udstrækning også står blandt historiens største kunstværker.
Charlottenborg Linien 4. maj 2020 referer tilbage til det 25 år gamle værk. Det er ligeledes grundlaget for den aktuelle soloudstilling STILL (for) PEACE på Viborg Kunsthal, hvor Ejdrup Hansens omfattende researcharbejde i Rigsarkivets, Statsministeriets og egne arkiver har dannet grundlaget for helt nye værker.
Linien-Lyset, der blev skabt for 25 år siden, taler stadig ind i en aktuel debat om vores historiefortællinger, erindringsfælleskaber og kønspolitiske problemstillinger, som Ejdrup Hansen er optaget af at afsøge.
Linien-Lyset var et stedsspecifikt lys- og lydværk, der kunne opleves om aftenen den 4. maj 1995 i forbindelse med fejringen af 50-årsdagen for Danmarks befrielse. Intentionen var en fredshilsen langs hele den jyske vestkyst, men debatten om værket inden dets realisering var med en langt mindre fredsommelig retorik.
Ført an af gamle modstandsfolk fra krigen blev værket i medierne blandt andet kaldt ”nazikunst”, og Fremskridtspartiet fremsatte lovforslag om at stoppe værket, hvilket dog blev afvist.
Værket igangsatte en debat om, hvem der har ret til at fortælle historien og brød ligeledes med traditionen om fejringen af den 4. maj fra at handle om befrielsen og fortiden til i stedet at hylde fremtiden, freden og samarbejde på tværs af grænser; et traditionsbrud, der affødte uventede reaktioner.
Spændingsfeltet mellem linjer, lys og lyd er forblevet et kontinuerligt undersøgelsesfelt for Ejdrup Hansen sammen med en optagethed af rum, teknologi og mennesker. Med det interaktive lyd- og lysværk LYS – landskab og stemmer fra 2011, strakte et laserlys sig igennem landskabet i 6 østjyske kommuner, imens 758 indtalte stemmer oplæste Inger Christensens digt Lys.
Værket blev skabt i samarbejde med komponist Marie Højlund og tilbød en ny måde at forstå og opleve det specifikke sted på. Med sit topografiske udgangspunkt udforskede værket lysets og landskabets stoflighed som det, der udspiller sig mellem det konkrete og det metafysiske samt mellem det synlige og usynlige.
På trods af de komplicerede teknologiske installationer og de geografisk vidtstrakte værker formår Ejdrup Hansens kunst at bevare sin styrke i det enkle udtryk ved at anvende kunsthistoriske grundelementer. Dette ses også i udsmykningen af Langenæskirken Himlen ind – Lyset ned – Blikket ud fra 2013, hvor Ejdrup Hansen lader linjen og lyset være bærende som form og fænomen. Linjens minimalistiske form rummer for Ejdrup Hansen et ubegrænset potentiale af historiske, filosofiske og poetiske spørgsmål.
Portfolio:
Fakta
Om Elle-Mie Ejdrup Hansen: Er født i 1958 i Fårvang og bor og arbejder nu i Højbjerg ved Aarhus. Hun er uddannet i tekstil og grafik ved Kolding Kunsthåndværkerskole. Aktuel udstilling: STILL (for) PEACE på Viborg Kunsthal (18.9. 2020 – 29.11. 2020). Udmærkelser: Statens Kunstfonds Arbejdslegat 2019, Langenæskirke – Farveprisen 2015, Nordea Fondens pris for ’One Hundred Meters Sky’ 2013 og Statens Kunstfonds Arbejdslegat 2010, Anna Nordlandar Prisen for værkserien ’The Marked Human’, Sverige 1997. Se Elle-Mie Ejdrup Hansens hjemmeside her. Se liste over hendes solo- og gruppeudstillinger her.