Ugens kunstner – Eric Andersen
Med rod i fluxusbevægelsen har Eric Andersen siden de tidlige 1960’ere udtænkt hændelser og manifestationer efter nøje fastlagte partiturer i offentlige rum.
Med rod i fluxusbevægelsen har Eric Andersen siden de tidlige 1960’ere udtænkt hændelser og manifestationer efter nøje fastlagte partiturer i offentlige rum.
I tråd med Fluxus tankegangen er tyngdepunktet i Eric Andersen (1943) kunstneriske output oftest forrykket fra det færdige værk til den skabende proces.
Hans hændelser, manifestationer, installationer, events og performances inddrager ofte mange former for rekvisitter, bruger avanceret teknologi og inddrager et stort antal tilskuere. I disse begivenheder optræder en række karakteristika: timing, forventningsbrud, gåder – og til tider bevidst modstridende instruktioner, der umuliggør handlingen.
Tomgang
Centralt hos Eric Andersen er hans TOMGANG-manifestationer, som startede med en event HOMMAGE A EMMA GAD 29. august 1982, hvor 165 danskere inviteredes til middag på Amalienborg Slotsplads.
Med invitationen fulgte en uhyrlighed af komplekse valgmuligheder: Man kunne vælge mellem 34 forskellige retter, 40 drikke eller 25 former for underholdning. Man kunne også vælge at tage en bekendt med men også at nedlægge veto mod at andre kom med, hvilket førte til at minus 23 gæster deltog i middagen!
Dette anså Andersen som et ‘mirakel’, og en lang række TOMGANG-manifestationer blev efterfølgende afholdt i samme ånd: Under den store Fluxus festival for fantasien i Roskilde i 1986 medvirkede således samtlige taxaer i byen i et setup, hvor festivalgæsterne fik en fritur, mens Andersen gav instruktioner over samtaleanlægget, og eksempelvis fik passagerene til at se til højre, lod dem bytte plads eller bad dem om at offentliggøre deres politiske overbevisninger.
Tid og rum
Grundstrukturen i mange af Eric Andersens projekter er klassiske former og strukturer som cirkler, ovaler, pyramider, ellipser; dermed er der indbygget overordnet universel lovmæssighed.
Det kosmiske ligger i et projekt som forslaget om SOLPLÆNEN – en cirkelformet græsplæne, der teknisk er styret, så den altid vil dreje sig efter solen. Plænen er løsrevet fra den omgivende flade og uafhængig af Jordens rotation, altid vinkelret på aksen til Solen.
Ligeledes har Andersen i samarbejde med en astrofysiker foreslået opsættelse af tre nye menneskeskabte stjerner i Universets enorme vidder i satellitprojektet MARIANNE – An Eiffel Tower in Space.
Eric Andersen har i årevis udtænkt manifestationer, der foregår i offentlige rum: gader, pladser, parker, passager mm. Her lader han begivenheder udfolde sig på nøje fastlagte tidspunkter efter nøje fastlagte mønstre.
Grundtanken bag DEN VANDRENDE MUR med 10.000 mursten som udgangspunkt, var at skabe en mur i evig bevægelse. Publikum kunne selv bestemme, hvor muren skulle vandre hen.
Menneskets indre rum – sindet – udfordres i manifestationer som CRYING SPACE. Offentlige græderum centreret omkring en elliptisk formet marmorsten – grædestenen – placeret i en mahogniboks, oprindeligt tiltænkt alle indbyggere på Kloden. En svimlende tanke, men uudførlig.
Derfor indretter Eric Andersen offentlige græderum så ofte som muligt og så mange steder som muligt.
Det medvirkende publikum kan selvfølgelig overvære og betragte Eric Andersens manifestationer med passiv nysgerrighed. Men hensigten er først og fremmest, at man følger opfordringen og deltager aktivt i handlingen.
Først som deltager bliver man selv aktiveret og kan følge og føle de opstillede strukturer og orientere sin egen organisme og sit intellekt efter disse.
Lovmæssigheder og ulovmæssigheder
Man bliver for en flygtig stund del af et univers med dets egen lovmæssighed og dybt opmærksom på egne og medaktørers reaktioner og handlinger i et af Andersen fastlagt, men som regel fuldstændig åbent, regelsæt. Et regelsæt, der for så vidt viser sig lige så gyldigt, som normalstrukturen i vores dagligdag. Det er blot anderledes.
Det medvirkende publikum ser således offentlighed, rum, struktur og handlingsmønstre på en ny måde. Uden at få noget påtvunget. Således vil publikum til enhver tid være forskelligt – og udfoldelserne – handlingerne – vil være andre lovmæssigheder og ulovmæssigheder.
Samtidig er der altid mulighed for berøring med en kosmisk humor – om man vil. Ikke som et underliggende ‘must’, men som en pludselig tilstedeværelse, skabt af tilfældets højere logik.
Portfolio
6 forskellige lydsider produceret med symfoniorkester, slagtøjsgruppe med stemme og trompet, radioprogram fra France Culture, soloviolin, konkretlyd fra OPUS 90 på Statens Museum for Kunst og Orgel koncert fra Roskilde Domkirke. De 6 lydsider vil over en periode på 2 timer bliver mixet sammen med optagelser fra de 3 mikrofoner, således at alle lydsider vil være helt identiske efter de 2 timer. Herefter vil lydsiderne over 2 time blive unmixet, således at de igen vil fremtræde som de originale, blot nu placeret på andre paneler end forud.
Fakta
Udstilling
Headrest
22 aug 2014 13 sep 2014
Eric Andersen
Galleri Tom Christoffersen Se kort og tider
Fakta
Eric Andersen (f. 1943) bor for tiden i København men arbejder som oftest udenfor Danmark. Han er oprindeligt uddannet komponist og var med til at skabe det internationale netværk Fluxus, som han har virket sammen med siden 1962.
Eric Andersen er repræsenteret i internationale og danske privatsamlinger og på museer. Han modtog Eckersberg Medaillen i 1997.
Repræsentation i udvalg i Danmark
SMK - Statens Museum for Kunst
Esbjerg Kunstmuseum
Museet for Samtidskunst, Roskilde
Kunsten. Museum of Modern Art, Aalborg
HEART, Herning. Museum of Contemporary Art
Nikolaj Kunsthal, København
Manifestationer i udvalg
1962. FLUXUS. Musik og Anti - Musik. Det instrumentale teater (s.m. Dick Higgens, Ben Patterson, Emmett Williams, Arthur Köpcke, George Maciunas, Alison Knowles, Wolf Vostell), Nikolaj Kirke og Allé Scenen, København.
1964. OPUS 51. I have confidence in you, København. Radioens Symfoniorkester
1966;Venezia. Biennalen 1990og adskillige andre steder. Partituret er bygget op af det engelske alfabet, der har lige så mange anslag som sætningen: I have confidence in you. Partituret overrækkes et orkester. De enkelte musikere får tildelt partituret i forskellig typografi, hvorefter de bedes fortolke det instrumentalt efter eget valg. Derved har komponisten: Confidence in you.
1982. HOMMAGE A EMMA GAD.165 danskere inviteredes til middag 29/8 1982 på Amalienborg Slotsplads, København.
1982 - 1988. SOLPLÆNEN. Projekt 1982: Eric Andersen / Projektgruppe 1986: Eric Andersen, Kurt Cleff (arkitekt), Poul Erik Haurbæk (civ. Ingeniør); Niels Lund (astrofysiker), Peter Samuelsen (landskabsarkitekt)./ 1988: konstruktive principper.
1985. FESTIVAL OF FANTASTICS,s.m. Philip Corner, Emmett Williams, Geoffrey Hendriks, Bob Watts, Alison Knowles, Ben Vautier, Jackson MacLow, Anne Tardos, Ann Noël, Galleri Sct. Agnes og Roskilde by, Roskilde.
1986 - 1987. SATELLITPROJEKTET MARIANNE. An Eiffel Tower in Space eller La Tour Eiffel de l’Espace. La Tour Eiffel og La Villette, Paris (Hæderspris sammen med astrofysikeren Niels Lund og arkitekten Kurt Cleff).
1987. Performance Area. Do not enter, LITTEARTURE. Fra H.C. til Eric Andersen, Kunsthallen/Brandts Klædefabrik, Odense.
1988. TRANSATLANTISK PERFORMANCE. Gipsafstøbning af venstre eller højre Akilleshæl. 1. del fandt sted på Statens Museum for Kunst, København: 2. del i Gallery Emily Harvey, 537 Broadway, New York.
1990. PAUSING. ÅRETS TOMGANG 1990, Galleri Sct. Agnes og Roskilde by, Roskilde. I forbindelse med PAUSING medvirkede samtlige taxi i Roskilde (omkring 40). Det helt specifikke ved Roskilde Taxa er, at vognene er udstyret med et avanceret radio – net, der muliggjorde handlingerne i PAUSING: Disse taxi dannede procession efter et overordnet princip på den maksimalt mest komplicerede måde. Manifestationen kan bedst beskrives som en proces af holden, venten, tøven og passage.
1990. OPUS 90, et projekt, der på én gang optræder som en foranderlig begivenhed og samtidig indgår i den permanente museumssamling. Statens Museum for Kunst, København.
1992. EXCELLENT 1992 (s.m. Emmett Williams, Ben Vautier, Willem de Ridder, Ben Patterson, AY-O, Ann Noël, Alison Knowles, Bengt of Klingenberg, Dick Higgens, Geoffrey Hendriks, Philip Corner), Nikolaj Kirke, København.
1993. 9 MINDS, permanent intermedia installation på Esbjerg Kunstmuseum: 9 paneler angiver hver sin sindstilstand i hver sin farve. 6 med hovedtelefoner og 3 med mikrofoner og 6 forskellige lydsider.
1993. MIND YOUR OWN BUSINESS. Rådhuspladsen, København; Nu opstillet forskellige steder i Esbjerg. Esbjerg Kunstmuseum.
1993. GRÆDERUMMET med Grædestenene (CRYING SPACE 1980-93). 19 Grædesten (Editore Francesco Conz, Verona) udførti Verona- marmor placeret i en mahogniboks (1980 til 1993). Tårernes mineraler vil, når de rammer de enkelte grædesten, påvirke krystallerne i marmoret. De elliptisk formede grædesten vil således ændre form på grund af publikums tårer. Græderum i Paris, New York, Milano, Wien, Warszawa, Tokyo og Chicago; alle af begrænset varighed. Først med Nikolaj Kunsthal i København i 1993 fik en by et permanent offentligt græderum til byens indbyggere.
1996 - 1999. CAMPAGNA degli UMORI. (stemningsklokke eller en klokke for menneskelige grundstemninger), bronze og stål, 600x400x400 cm, vægt 10 ton. Fremstillet på initiativ af Galleria d’ Arte Cattelani af det italiensk firma Capanni, Castelnovo ne´ Monti (ved Bologna). Klokken har været fremvist i Italien, blandt andet i Modena, Verona og Bologna; Skulptur i Eventyrhaven 1999, Odense.
2004. TRAVELING LIGHTS, Malmö Konsthall. Ved et digitalt interface kunne publikum til enhver tid ønske sig 6 mobile trafiklys placeret andre steder i kunsthallen og Malmö by. Ved udstillingens ophør efter 2 måneder, var et af trafiklysene på vej over Øresundsbroen til København.
2013. LIAISON. Nikolaj Kunsthal. Til LIAISON havde Eric Andersen opstillet et stillads i kirkerummets fulde højde, hvor publikum frit kunne bevæge sig rundt i stilladsets fire etager mellem ældre og nye værker.