Ugens Kunstner – Eva Koch

I monumentale videoer og installationer fortolker Eva Koch menneskets skæbner samt måden vi orienterer os på i verden.

I Am the River, 2012, Nikolaj Kunsthal. (Udsnit). Pressefoto.

I monumentale videoer og installationer fortolker Eva Koch menneskets skæbner samt måden vi orienterer os på i verden.


info

Bibliografi:
Eva Koch, 2010, Ny Carlsberg Glyptotek, ISBN 978-87-7452-320-8

Eva Koch. Foto: Ole Christiansen.
Eva Koch. Foto: Ole Christiansen.
Med en uddannelse som billedhugger og mediekunstner fra Det Kgl. Danske Kunstakademi behersker Eva Koch et bredt kunstnerisk felt, der spænder fra video, fotografi til skulptur og installation. Kochs værker er ofte i stort format og gør tit brug af den nyeste teknologi.

Eva Kochs kunstneriske arbejde kredser om interessen for individets måde at orientere sig på i verden og skaber samtidig fortællinger om vores liv. Vores erkendelse og bevidsthed omkring det vi oplever i verden står helt centralt i hendes værker. Eva Koch anbringer ofte sit kamera i centrum, og derved bliver vi som betragter ligeledes anbragt midt i en fortælling.

Værkerne er ofte skabt som en cirkulær bevægelse uden begyndelse eller afslutning, hvor fortællingen skildres via gentagelse og loops i videoproduktioner og i skulpturelle installationer.
Dette ses bl.a. i værkerne June’s Lace (2011), Evergreen (2006), og Calais (2010).

June's lace, 2011, videoinstallation i 3 dele på Brandts, udensdørs installation på skorsten. Pressefoto.
June’s lace, 2011, videoinstallation i 3 dele på Brandts, udensdørs installation på skorsten. Pressefoto.

Evergreen, 2006, videoinstallation, Nordens Hus, Tórshavn, Færøerne. Foto: Anders Sune Berg.
Evergreen, 2006, videoinstallation, Nordens Hus, Tórshavn, Færøerne. Foto: Anders Sune Berg.

I værket Calais – et stedsspecifikt værk skabt til Kochs soloudstilling på Ny Carlsberg Glyptotek i 2010 – sætter Koch fokus på menneskets evige bevægelse fra et sted til et andet og griber tilbage til en lang række af Eva Kochs tidligere arbejder, der netop kredser om det moderne nomadiske menneske som et væsen, der altid, både fysisk og mentalt, er undervejs.

Rodins skulptur var kontroversiel og nytænkende i sin tid. Kochs værk demonstrerer, at lys og lyd er materialer på lige fod med bronze, gips og marmor, og at selv om de kunstneriske udtryksformer ændrer sig gennem tiden, så er det de samme eksistentielle spørgsmål, kunsten bliver ved med at holde åbne.

Calais, 2010, installation view, Ny Carlsberg Glyptotek. Foto: Anders Sune Berg.
Calais, 2010, installation view, Ny Carlsberg Glyptotek. Foto: Anders Sune Berg.

Eva Koch har filmet byen Calais, som den ser ud i dag – en by præget af arbejdsløshed og af problemer med det stigende antal illegale immigranter, som håber på at krydse kanalen. Videoen viser dagliglivet i byen, men kredser især om trafikken, der forbinder Calais med resten af verden.

Cirklen er et gennemgående motiv eller form i Eva Kochs værker. Cirklen har hverken en begyndelse eller afslutning, forbindelse eller afbrydelse. Som et billede på et ideelt øjeblik eller en fuldkommen helhed, som i den klassiske geometri – men samtidig fungerer cirklen også som en intervention og forstyrrelse.

I 2010 installerede Koch en permanent lyd-installation foran Karens Mindes Kulturhus bestående af en 6,5 m. bred sort stålkuppel, hvis top stikker op af jorden og skaber et punkt i parken. Skulpturen PUNKT bliver en fysisk konfrontation, en pause eller et punkt i haven.

En anden intervention eller forstyrrelse i det offentlige rum, udført i samarbejde med landskabsarkitekt Steen Høyer, er et land art-projekt i Esbjerg og består af 800.000 m3 jord – lokalt anskuet som en kæmpe høj, men fra det store vue, igen et punkt eller en halvkugle.

Earthsculpture, 2001, jordskulptur i Esbjerg, med arkitekt Steen Høyer. Foto: Steen Høyer.
Earthsculpture, 2001, jordskulptur i Esbjerg, med arkitekt Steen Høyer. Foto: Steen Høyer.

Earth night, 2001, jordskulptur i Esbjerg, med arkitekt Steen Høyer. Foto: Steen Høyer.
Earth night, 2001, jordskulptur i Esbjerg, med arkitekt Steen Høyer. Foto: Steen Høyer.

Det er et interaktivt værk, der responderer direkte på den omgivende trafik. I overfladen er nedfældet 19 kuppelformede lamper, hver med en diameter på 2,6 m. Der tændes før lygtetænding, og hver gang en bil kører forbi aktiveres et blink. I sin helhed etablerer interventionen en poetisk og konkret forbindelse mellem himmel og jord.

Earthsculpture,, 2001, jordskulptur i Esbjerg, med arkitekt Steen Høyer. Foto: Steen Høyer.
Earthsculpture,, 2001, jordskulptur i Esbjerg, med arkitekt Steen Høyer. Foto: Steen Høyer.

Eva Koch er udstillingsaktuel i Nikolaj Kunsthal med et enkelt værk – I Am The River. Det oprindelige kirkerum i Nikolaj Kunsthal med gotiske hvælvinger i loftet, sætter scenen for den 11 m. høje og 7 m. brede videoinstallation, der projekteres op på et stort lærred for enden af kirkerummet, som et gigantisk overvældende alter.

Eva Koch har filmet et af naturens mest voldsomme fænomener i form af et gigantisk vandfald på Island. Lyden af det brusende vand forgrener sig som hvid støj ud i alle afkroge og kommer beskueren i møde, som en kæmpe bølge, der skyller ind over en. Vandet falder vertikalt gennem rummet, og videoen er sat ned i hastighed, så man næsten kan følge vandets fald som små ophold i tiden.

Portfolio

Udstillingsview fra Eva Kochs soloudstilling på Martin Asbæk Gallery i 2011. Pressefoto.
Udstillingsview fra Eva Kochs soloudstilling på Martin Asbæk Gallery i 2011. Pressefoto.

CROWDS, 2009, permanent videoinstallation på Högskolan Orkanen i Malmø. Pressefoto.
CROWDS, 2009, permanent videoinstallation på Högskolan Orkanen i Malmø. Pressefoto.
Red Poppies, 2006, videoinstallation. Pressefoto.
Red Poppies, 2006, videoinstallation. Pressefoto.
Approach, 2005, videoinstallation, Biennalen i Venedig. Pressefoto.
Approach, 2005, videoinstallation, Biennalen i Venedig. Pressefoto.
Approach, 2005, videoinstallation, Biennalen i Venedig. Pressefoto.
Approach, 2005, videoinstallation, Biennalen i Venedig. Pressefoto.
VILLAR, 2001, videoinstallation, Installation view, Tensta Konsthall, Stockholm. Foto: Peder Hildur.
VILLAR, 2001, videoinstallation, Installation view, Tensta Konsthall, Stockholm. Foto: Peder Hildur.
NoMad, 1998, videoinstallation, The October Salon, Beograd, Serbien. Foto: Minja Smajic.
NoMad, 1998, videoinstallation, The October Salon, Beograd, Serbien. Foto: Minja Smajic.

Fakta

Udstilling

I Am the River

3 nov 2012 27 jan 2013

Eva Koch

Nikolaj Kunsthal Se kort og tider

Fakta

Eva Koch (f. 1953) og bor og arbejder i København.
Eva Koch er uddannet på Det kongelige danske Kunstakademi 1985 - 1992,
og ved Facultad de Bellas Artes, Barcelona, Spanien 1989 - 1990.

Koch har bl.a. haft soloudstillinger på SCA Gallery i Sydney, Australien, 2009 og på Ny Carlsberg Glyptotek i 2010.
Derudover har Eva Koch bl.a. deltaget i gruppeudstillinger med videoscreeningen Northwave, under åbningen af Biennalen i Venedig i 2009 samt på Museum Kunst der Westküste i Alkersum, Tyskland i 2010.

Eventuelle udmærkelser:
Aage og Yelva Nimb’s Fond, 2011.
Ole Haslunds Kunstnerfond, 2011.
The Royal Danish Academy, The Thorvaldsen Medal, 2011.
The Danish Arts Foundation, Price for "Calais", Ny Carlsberg Glyptotek, 2010.
Niels Wessel Bagge's Art Foundation, Denmark, 2009.
The Royal Danish Academy, The Edouard Eggeling Grant, 2008.
The Art museum "Arkens" Travel Grant, 2008. m.fl.

Forslag til videre læsning:
Læs videre på www.evakoch.net om øvrige værker såsom Nanna, 2010, Augusta, 2008, Red Poppies, 2006, Approach, 2005 m.fl.

Eva Koch har bl.a. skabt en permanent installation på Malmö Högskola i det nye universitetsbyggeri Orkanen på havnen i Malmö. Videoinstallationen CROWDS, 2009, viser menneskemængder fra forskellige steder i verden og fokuserer på, hvad vi har til fælles frem for hvad der skiller os ad. Installationen er filmet i Mumbai, Jerusalem og HongKong.

Eva Koch er repræsenteret i Martin Asbæk Gallery.

Martin Asbæk Gallery

Eva Kochs hjemmeside


Portrætteksten er baseret på tekster af gallerimanager Julie Quottrup Silbermann fra Martin Asbæk Gallery.