Ugens kunstner – Fie Norsker

Af
18. oktober 2017

Fie Norskers værker åbner for drømmeagtige scenarier, hvor abstrakte opstillinger, fabelagtige væsener, enkeltstående kropsdele og symbolfyldte landskaber udfoldes og væves ind i hinanden. Hendes værk spænder bredt fra akvarellernes historiefortættede fremstillinger og tegningernes tæthed over maleriernes enkle landskaber og opstillinger til keramikkens simple figurer.

Fie Norsker: Rivers End, udstillingsview, Rønnebæksholm. Foto: David Stjernholm

Fie Norskers værker åbner for drømmeagtige scenarier, hvor abstrakte opstillinger, fabelagtige væsener, enkeltstående kropsdele og symbolfyldte landskaber udfoldes og væves ind i hinanden. Hendes værk spænder bredt fra akvarellernes historiefortættede fremstillinger og tegningernes tæthed over maleriernes enkle landskaber og opstillinger til keramikkens simple figurer.

Af
18. oktober 2017

Fie Norskers værker åbner for drømmeagtige scenarier, hvor abstrakte opstillinger, fabelagtige væsener, enkeltstående kropsdele og symbolfyldte landskaber udfoldes og væves ind i hinanden. Hendes værk spænder bredt fra akvarellernes historiefortættede fremstillinger og tegningernes tæthed over maleriernes enkle landskaber og opstillinger til keramikkens simple figurer.

Portræt af Fie Norsker. Foto: Torben Papillon – Foturi Art

Fie Norskers praksis bygger både på den danske tradition for ekspressivt landskabsmaleri – med referencer til en kunstner som J.F. Willumsen – og knytter tråde til Hieronymus Boschs fabulerende fortællestil såvel som til populærkultur og religiøse symboler. Samlet set opbygger hun et univers, der er befolket af de særeste figurer og væsener. De bebor et rum, hvor former og symboler både indgår som baggrund for deres handling og bryder direkte ind i deres konkrete fremstilling.

Overskridelsen af grænser ligger som en kim i hele værket og har også resonans i de to hovedsymboler Fie Norsker arbejder med: Portalen og totemmet. Begge symboler er knyttet til rituelle transformationer og overgange, og totemmet er ydermere et symbol for en både fysisk og åndelig forbindelse mellem dyr og menneske – en forbindelse, der antager groteske former og relationer i Fie Norskers akvareller. I hendes univers er totemfigurerne dog blottet for den alvor, der sædvanligvis karakteriserer rituelle overgange – i stedet fremstår de lettere desorienterede, betuttede og ubeslutsomme.

De keramiske værkers form er langt fra klart defineret – de bærer alle tydeligt præg af at være en bearbejdet klump ler – en materie, der lige netop vrider sig ud af det formløse og antager en skikkelse. Men er formen flygtig, så er den titel, der følger værkerne, særdeles fast. For med titler som Kartoffelhoved, Muddy og Ananasmand tilfører Fie Norsker ikke blot en humoristisk power til værkerne, men benytter sig også af metonymien som greb og lader ét enkelt element beskrive en hel figur eller værk.

Fie Norsker: Strange Collection, 2014. Olie på lærred

Opstillinger, ophobninger, samlinger og gentagelser pibler frem overalt i Fie Norskers værker. Siden hun i akademitiden udstillede keramiske værker første gang, har hun bevidst leget med de enkelte skulpturers værkkarakter ved at stable dem oven på hinanden og derved skabe nye værkkonstellationer. I maleriet Strange Collection (2014) er det former, der gentages og varieres – sokkel, skulptur og ellipse. Og alle tre former genfindes i andre værker – i keramiske skulpturer såvel som i malerier, tegninger og akvareller. Igennem gentagelsen kan en forms faste betydning begynde at vakle og forflytte sig – det er dette element, der optager Fie Norsker. Derfor er flere af de figurer, der findes i hendes keramiske værker, også at finde i tegninger og akvareller, hvor de indgår i relationer, og dermed uundgåeligt ændrer karakter. Også portalen som form genfindes i utallige værker, hvor den fremstår som eksempelvis hårpragt, halvmåne eller klippe. For i Fie Norskers værker er betydningen aldrig entydig og formen aldrig klart afgrænset, så det univers, hendes værker åbner, er bestandigt foranderligt, overraskende, seriøst og legende på én og samme tid.

Portfolio (se flere billeder ved at klikke på ét af nedenstående)

Fie Norsker: Rivers End, udstillingsview, Rønnebæksholm. Foto: David Stjernholm
Fie Norsker: Cavemen, 2016. Akvarel, blyant og farveblyant på papir
Fie Norsker: Portal – Gate in the Woods, 2015. Olie på lærred
Fie Norsker: Up and down, 2012. Blyant på papir
Fie Norsker: Installationsview – med Fod på piedestal, Galleri Marianne Friis. Foto: Carsten Nordholt
Fie Norsker: Muddy, 2012. Olie på lærred
Fie Norsker: Alt minder mig om dig, 2011. Olie på lærred
Fie Norsker: Fruit of the Doom, 2006. Olie på lærred
Fie Norsker: Potatohead, 2005. Keramik. Courtesy of the artist & Artist Pension Trust Berlin Collection

Fakta

Fie Norsker er født i 1974 i Seoul, Korea og bor og arbejder i dag i København. Hun er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi (1998-2006). Læs hele Fie Norskers CV her