Ugens Kunstner – Henrik Vibskov
Henrik Vibskov er uddannet på Men’s Wear linjen på Central Saint Martins, men arbejder i dag indenfor en bred vifte af æstetiske kategorier og har altid haft musikken tæt inde på livet i sine kollektioner og shows.
Henrik Vibskov er uddannet på Men’s Wear linjen på Central Saint Martins, men arbejder i dag indenfor en bred vifte af æstetiske kategorier og har altid haft musikken tæt inde på livet i sine kollektioner og shows.
Henrik Vibskov har bl.a. spillet trommer i forskellige bands siden sin barndom og arbejder i et krydsfelt mellem musik, film, scenografi og billedkunst. NECK PLUS ULTRA er hans første soloudstilling i Danmark – en totalinstallation i GL STRAND, hvor værkernes indbyrdes dialog står centralt.
En multidisciplinær kunstner
Udstillingen illustrerer hans arbejde med forskellige genrer og indeholder såvel scenografiske elementer, performance som billedkunstens mange visuelle kategorier, herunder eksempler på fotografi, installation og skulptur. Henrik Vibskov skaber et sanseligt og konkret mulighedsfelt af kunstformer, ledt på vej af den processuelle og undersøgende karakter, som hans værker bærer præg af.
Døden og farven mint
Den kreative proces går ekstremt hurtigt for Henrik Vibskov. Han tager ofte afsæt i tekstilet som baggrund for sine eksperimenter, hvor materialers kvaliteter, fænomener eller ords betydninger leder frem til et væld af udtryk og formgivninger. NECK PLUS ULTRA startede med en interesse for døden, og hvordan den kommer til udtryk i forskellige kulturer. Han har eksempelvis også lavet et projekt, hvor farven mint undersøges i forhold til følelse, struktur og duft.
I Bird Kite Necks hænger en skov af livsløse flamingofugle ned fra loftet. Flamingofuglene har flere betydninger i og med de refererer til udstillingens titel NECK PLUS ULTRA, der er en leg med det latinske udtryk nec plus ultra; ’hertil og ikke længere’ og samtidig er de en anatomisk reference til de nakke, hals- og hovedlignende objekter, der fylder udstillingen.
Installationen Bird Kite Necks er bl.a. inspireret af sydamerikanske begravelsesritualer og nakkens rolle i forbindelse med slagtehusene og den vestlige fødevareindustri. Ordet ’neck’ refererer også til Henrik Vibskovs kollektion for efteråret/vinteren 2013; The Stiff Neck Chamber.
Sæbebobler og foto
I Fragile Soap Bodies laver Henrik Vibskov fotoeksperimenter med sæbebobler. Han er inspireret af den danske kunstner Richard Winthers analoge fotos, der eksperimenterede med sit kamera, hvor han fotograferede nøgne mennesker. I Fragile Soap Bodies har Vibskov lavet en sæbeboblevæg ud af et gammelt tøjstativ, der danner et manipulerende filter mellem kamera og krop. Med fokus på nakken og halsen skaber han udflydende og forvrængede kroppe, der synes at kunne gå i opløsning når som helst.
NECK PLUS ULTRA er en udstilling med en åbenhed overfor de billedkunstneriske spor, Henrik Vibskov til daglig er i berøring med, og giver et indblik i den kreative proces, der er altafgørende for Henrik Vibskovs kunstneriske praksis.
Siden Henrik Vibskov tog afgang fra Central Saint Martins College of Art and Design i 2001, har han skabt over 20 kollektioner for mænd og kvinder. Henrik Vibskov designer selv scenografien til sine modeshows, ligesom han for nylig har bygget scenografi til Hotel Pro forma og kostumer til Ensemble MidtVest.
Portfolio:
Fakta
Udstilling
Neck Plus Ultra
25 maj 2013 8 sep 2013
Henrik Vibskov
Kunstforeningen GL STRAND Se kort og tider
Fakta
Henrik Vibskov er født i 1972 i Kjellerup, og bor og arbejder stadig i Danmark. Han er uddannet fra Central St. Martins College of Art and Design i London i 2001. Han er i øjeblikket den eneste skandinaviske designer, der er præsenteret i det officielle program for Paris Men’s Fashion Week, hvilket han har været siden januar 2003, og i 2012 blev han optaget som medlem af Chambre Syndicale de la Mode Masculine.
Henrik Vibskov optræder lejlighedsvis som trommeslager, ligesom han har udstillet på en række kunstmuseer og gallerier over hele verden. Han har deltaget i udstillinger på bl.a. PS1 – MoMA i New York, Palais de Tokyo i Paris, ICA i London og i Galerie Emmanuel Perrotin i Paris sammen med duoen Elmgreen & Dragset.
Derudover har han modtaget følgende udmærkelser:
Beck’s Student Future Prize 2000, Årets Nye Navn 2003, Dansk Designråds Årspris 2007, Brand of the Year ved DANSK Magazine Fashion Awards 2008, præmiering af Statens Kunstfond i 2009, Torsten og Wanja Söderbergs designpris for sin udstilling på Röhsska museet i Sverige i 2011 samt juryprisen ved Danish Fashion Awards i 2012.