Ugens kunstner – Jon Erik Nyholm

Af
28. september 2016

Jon Erik Nyholms værker bevæger sig i grænselandet mellem maleri og grafik, hvor de som studier af naturen antyder landskaber, planter, stenformationer, himmel og hav i abstraktioner af farver og former. Kunstneren er frem til d. 30. oktober 2016 aktuel med sin første soloudstilling, Interstice, i Møstings Hus.

Jon Erik Nyholm: installationsview fra udstillingen Interstice, Møstings Hus, 2016. Foto: Jon Erik Nyholm

Jon Erik Nyholms værker bevæger sig i grænselandet mellem maleri og grafik, hvor de som studier af naturen antyder landskaber, planter, stenformationer, himmel og hav i abstraktioner af farver og former. Kunstneren er frem til d. 30. oktober 2016 aktuel med sin første soloudstilling, Interstice, i Møstings Hus.

Af
28. september 2016


info

Desuden udstiller Jon Erik Nyholm i Danske Grafikeres Hus den 7 - 29 okt 2016.

Jon Erik Nyholms værker bevæger sig i grænselandet mellem maleri og grafik, hvor de som studier af naturen antyder landskaber, planter, stenformationer, himmel og hav i abstraktioner af farver og former. Kunstneren er frem til den 30. oktober 2016 aktuel med sin første soloudstilling, Interstice, i Møstings Hus.

Mellemrummet som en afstand, en forskydning og et rum for erindring er et centralt element i Jon Erik Nyholms værker, der har naturen og de stemninger og fornemmelser, den afstedkommer, som sin fremmeste inspirationskilde.

Portræt af Jon Erik Nyholm.
Portræt af Jon Erik Nyholm.

Mellem grafik og maleri
Nyholms praksis bevæger sig på grænsen mellem grafik og maleri i både den tekniske udarbejdelse af de enkelte værker og tematisk i motiverne, som på nænsom vis er spændt ud mellem det figurative og abstraktionen.

Nyholm arbejder typisk med gentagne tryk med transparent farve på samme flade. Hvor han tidligere primært arbejdede på papir, er det nu lærredet, der danner baggrund for hans værker. Han udfordrer trykket som en reproducerbar teknik, idet han lader sin trykplade ændre udtryk efter hvert tryk. Med et poetisk og sanseligt islæt sætter Nyholms værker således spørgsmålstegn ved den traditionelle afgrænsning mellem grafikken som reproducerbar og maleriet som unikt.

Den grafiske hukommelse
Materialet og det fysiske håndværk betones i Nyholms kunstneriske virke. I værket Memories (2014) har han inkorporeret det trykemne, som er brugt til at skabe trykkene på væggen, og skabt farvernes forskellige nuancer ved at undlade at afvaske trykemnet undervejs i processen. I stedet har sværten fået lov at afsætte nye spor i hvert lag, og på den måde er forskellige hukommelser aflejret som fysiske manifestationer. Trykpladens spor peger tilbage mod værkets oprindelse.

Memories, Monotype, 2014, Oil on paper, mounted as wallpaper. MDF print block, black strip of wood. 250 x 250 cm. Foto: Markus von Platen
Memories, Monotype, 2014, Olie på papir, installeret som tapet. MDF trykplade, sort træliste, 250 x 250 cm. Foto: Markus von Platen

Et lignende greb gør sig gældende i Nyholms aktuelle udstilling Interstice i Møstings Hus, hvor den trykplade, der er brugt til at skabe en del af udstillingens værker, selv har fået en plads iblandt dem. Farverester og ridser minder beskueren om, at der her er tale om et tidligere værktøj, men værket fremstår samtidig også som en slags ophav til udstillingen. Lagene af sværte bliver erindringer om andre værker og betoner værkernes stoflighed.

Untitled, 2016. Fra udstillingen Interstice, Møstings Hus. Foto: Jon Erik Nyholm
Untitled, 2016. Fra udstillingen Interstice, Møstings Hus. Foto: Jon Erik Nyholm

Imellem mellemrummene
Med mellemrummet følger nødvendigvis det objekt, der afgrænser og dermed skaber det, og arbejdet med lag er derfor også centralt hos Nyholm. Det er eksemplificeret i installationen af et af Nyholms nyeste værker, hvor et maleri med et labyrintisk motiv er placeret på gulvet foran et vindue. Solen skinner gennem det tynde lærred og afslører både penselstrøgene på bagsiden og rammens konstruktion. Endnu et lag tilføjes i form af udsigten gennem vinduet, og Møstings Hus’ barokke have danner således bagtæppe for værket, hvis motiv i sig selv vækker mindelser om havearkitektur set i fugleperspektiv.

De helt tydelige lag, der typisk fremhæves i Nyholms værker og installationer, henleder opmærksomheden på den kunstneriske proces. Det fysiske materiale fremhæves, og ligesom trykpladen ophører det med blot at være et middel i skabelsen af værket og bliver en del af kunsten selv.

Portfolio (se flere billeder ved at klikke på ét af nedenstående)

Installationsview fra udstillingen Interstice, Møstings Hus, 2016. Foto: Jon Erik Nyholm
Installationsview fra udstillingen Interstice, Møstings Hus, 2016. Foto: Jon Erik Nyholm
Installationsview fra udstillingen Interstice, Møstings Hus, 2016. Foto: Jon Erik Nyholm
Installationsview fra udstillingen Interstice, Møstings Hus, 2016. Foto: Jon Erik Nyholm
Untitled, 2016. Fra udstillingen Interstice, Møstings Hus. Foto: Jon Erik Nyholm
Untitled, 2016. Fra udstillingen Interstice, Møstings Hus. Foto: Jon Erik Nyholm
Uden titel, 2016. Fra udstillingen Interstice, Møstings Hus. Foto: Jon Erik Nyholm
Uden titel, 2016. Fra udstillingen Interstice, Møstings Hus. Foto: Jon Erik Nyholm
Untitled, 2016. Fra udstillingen Interstice, Møstings Hus. Foto: Jon Erik Nyholm
Untitled, 2016. Fra udstillingen Interstice, Møstings Hus. Foto: Jon Erik Nyholm
Untitled, Monotype - Plexiglas højprint på rispapir, 2015, 140 x 100 cm. Foto: Jon Erik Nyholm
Untitled, Monotype – Plexiglas højprint på rispapir, 2015, 140 x 100 cm. Foto: Jon Erik Nyholm
Untitled, Monotype - Plexiglas højprint 2015, olie, bejdse, ethanol og klorin. Træ lag af rispapir. 155 x 105 cm. Foto: David Stjernholm
Untitled, Monotype – Plexiglas højprint 2015, olie, bejdse, ethanol og klorin. Træ lag af rispapir. 155 x 105 cm. Foto: David Stjernholm
Untitled, Monotype højprint / blandede medier, 2015. Olie på rispapir, akryl, glas og MDF. 200 x 140 cm. Foto: David Stjernholm
Untitled, Monotype højprint / blandede medier, 2015. Olie på rispapir, akryl, glas og MDF. 200 x 140 cm. Foto: David Stjernholm
Mirrored Translations, Monotype - pap højprint, 2013. Olie på dobbelt lag af rispapir. 105 x 365 cm. Fra gruppeudstillingen Scenery, &Model, Leeds, UK, 2013. Foto: David Stjernholm
Mirrored Translations, Monotype – pap højprint, 2013. Olie på dobbelt lag af rispapir. 105 x 365 cm. Fra gruppeudstillingen Scenery, &Model, Leeds, UK, 2013. Foto: David Stjernholm
Installationsviews af Monotype, Monotypes - Plexiglas højprint, 2014. Olie, blæk, ethanol, gouache, shellac, blegemiddel og bejdse på rispapir, 150 × 110 cm. Foto: Anders Sune Berg
Installationsviews af Monotype, Monotypes – Plexiglas højprint, 2014. Olie, blæk, ethanol, gouache, shellac, blegemiddel og bejdse på rispapir, 150 × 110 cm. Foto: Anders Sune Berg

Fakta

Jon Erik Nyholm (f. 1982) er født i Aarhus og bor og arbejder nu i København. Han er uddannet ved Det Kongelige Danske Kunstakademi med afgang i 2014 og har udstillet nationalt såvel som internationalt på blandt andet New Shelter Plan (2015), Overgaden (2013), European Art Center, Kina (2012) og Arken (2010).