Ugens kunstner – Jonas Hvid Søndergaard

Jonas Hvid Søndergaard har i mange år været optaget af både spirituelle og videnskabelige spørgsmål. Hans værker handler generelt om den menneskelige eksistens.

Jonas Hvid Søndergaard: Til vægs, Kunsthal Charlottenborg, 2009. Foto: Anders Sune Berg

Jonas Hvid Søndergaard har i mange år været optaget af både spirituelle og videnskabelige spørgsmål. Hans værker handler generelt om den menneskelige eksistens.


info

Andre udstillinger, hvor Jonas Hvid Søndergaard er præsenteret:

Til 14. nov. 2015
Mynstur,
Trykkeriet Steinprent, Tórshavn

Fra 26. nov. til 29. nov. 2015
The Time is Always Now, Museumsbygningen, Østerbro

Til 19. nov. 2015
Grafiske forbindelser, Nordens Hus, Tórshavn

Til 15. nov. 2015
Øst for Sønderfjord, Galerie Provence,


Jonas Hvid Søndergaard. Foto: Bjørn Bertheussen
Jonas Hvid Søndergaard. Foto: Bjørn Bertheussen
Vi ser trekanter, spiraler, ellipseformer, stjerneformer m.v. På den ene side holder de hinanden i spænd på fladen, på den anden side opstår der ved konfrontationen imellem dem en række højenergiske, eksplosive virkninger.

De mønstre, som Jonas Hvid Søndergaard benytter i sin nyeste serie Mynstur, er blandt andet hentet ud af naturen, som allerede Platon påviste med sine fem legemer – fem symmetriske, perfekte former, de såkaldte polyeder, som han gav forskellige navne, alt efter hvor mange polygonale flader de har. Disse legemer repræsenterede ifølge Platon de fire jordiske grundelementer – ild, jord, luft og vand – samt universet. Han mente, at disse perfekte, geometriske former kun var tilgængelige for ånden.

Rige mønstringer
Nu må man ikke tro, at Jonas Hvid Søndergaard er gået hen og blevet religiøs af at arbejde med den hellige geometri. Dog mener han, at der findes nogle dimensioner i tilværelsen, som rækker ud over tanken og kroppen, og som bedst lader sig indfange af – mønstre.

Han er bl.a. inspireret af Walter Russells bog ’The Secret of Light’ fra 1947, der er en slags new age-filosofi længe før new age. Heri forfægter Russell, at alt skabes ud af en såkaldt ’stillness’ – den store stilhed – og at alle energier er spiralformede. Det er guf for en kunstner af Jonas Hvid Søndergaards støbning, for sådanne videnskabelige erkendelser er der billeder i. Hans overordnede mål er at få beskueren til at ændre tilstand, når han/hun betragter disse rige mønstringer.

Mynstur, 2015. Farveblyant på papir. En serie af blyantstegninger, som lige nu kan opleves på Steinprents galleri i Tórshavn. Foto: Bjørn Bertheussen
Mynstur, 2015. Farveblyant på papir. En serie af blyantstegninger, som lige nu kan opleves på Steinprents galleri i Tórshavn. Foto: Bjørn Bertheussen

Jonas Hvid Søndergaard tilhører den nyere generation af danske malere, som slog igennem i 00’erne. Han var med til igen at udfordre flademaleriet, som havde ligget stille hen siden starten af 1990’erne. Hvor det i begyndelsen primært handlede om at bearbejde de geometriske formers mangfoldige udtryk og egenart, har han i de senere år i stigende grad været optaget af at opløse formerne og alene lade den sorte og røde streg konstituere formerne.

Jonas Hvid Søndergaard stiller således spørgsmålet: Vokser formerne ud af materien som en allerede iboende egenskab? Eller adskiller de sig fra materien på en sådan måde, at de snarere tvinger den ind i nogle bestemte former? Er form blot en idé, som hidrører fra den menneskelige bevidsthed? Tegningerne svinger frugtbart mellem disse positioner.

Labyrint, spiral, pil og spids
En figur, som ofte går igen i de nyere værker, er labyrinten. Han har blandt andet taget udgangspunkt i labyrinten på gulvet i katedralen i Chatres. Her begyndte han at benytte den røde streg, men bryder med motivet, som dermed bliver vanskeligt at genkende. I andre tegninger har Jonas Hvid Søndergaard arbejdet med spiraler, som stammer fra den hedenske tids ornamentik. Her undersøger han mystikken, ritualet og historien, som ligger gemt i oldtidens efterladenskaber såsom helleristninger, pyramider og runer.

I de senere år har Jonas Hvid også markeret sig som udsmykningskunstner. Hans store, ikoniske gavlmaleri ved Tagensvej, Pilen, viser, hvordan han mestrer flademaleriet, men her som en del af et større arkitektonisk greb med den nærtliggende Grundtvigskirke som omvendt motiv.

Kunstnerens nyeste udendørsprojekt er en større skulptur til skulpturparken Skovsnogen, som har titlen Spidsen. Det er en fire meter høj pyramide i kraftigt blå og røde farver. Koloritten adskiller sig totalt fra skovens naturlige grønne farve. Vi ser her pyramideformen med helt nye øjne, da den ikke fremstår som et historisk monument. Den er tværtimod hyper moderne i sit udtryk.

Portfolio

Pilen, Skovsnogen, 2015. Foto: JHS
Pilen, Skovsnogen, 2015. Foto: JHS
Mynstur, 2015. Farveblyant på papir. Foto: Bjørn Bertheussen
Mynstur, 2015. Farveblyant på papir. Foto: Bjørn Bertheussen
Mynstur, 2015. Farveblyant på papir. Foto: Bjørn Bertheussen
Mynstur, 2015. Farveblyant på papir. Foto: Bjørn Bertheussen
Mynstur, 2015. Farveblyant på papir. Foto: Bjørn Bertheussen
Mynstur, 2015. Farveblyant på papir. Foto: Bjørn Bertheussen
Mynstur, 2015. Farveblyant på papir. Foto: Bjørn Bertheussen
Mynstur, 2015. Farveblyant på papir. Foto: Bjørn Bertheussen
Reflux, 2014. Litografi. Foto: Anders Sune Berg
Reflux, 2014. Litografi. Foto: Anders Sune Berg
Omnipresence, 2013. Litografi. Foto: Anders Sune Berg
Omnipresence, 2013. Litografi. Foto: Anders Sune Berg
Zero Points, Galleri Lars Olsen, 2012. Foto: Anders Sune Berg
Zero Points, Galleri Lars Olsen, 2012. Foto: Anders Sune Berg
Zero Points, Galleri Lars Olsen, 2012. Foto: Anders Sune Berg
Zero Points, Galleri Lars Olsen, 2012. Foto: Anders Sune Berg
Wave, 2012. Foto: Anders Sune Berg
Wave, 2012. Foto: Anders Sune Berg
Portal, Himmerlands Kunstmuseum, 2013. Foto: JHS
Portal, Himmerlands Kunstmuseum, 2013. Foto: JHS
Vision Fulfilled, 2013. Foto: Anders Sune Berg
Vision Fulfilled, 2013. Foto: Anders Sune Berg
Secret of creation, 2013. Foto: Anders Sune Berg
Secret of creation, 2013. Foto: Anders Sune Berg
The Electric Nature, 2013. Foto: Anders Sune Berg
The Electric Nature, 2013. Foto: Anders Sune Berg
Galvudsmykning Pilen på Jagtvej/Tagensvej, 2012. Foto: JHS
Galvudsmykning Pilen på Jagtvej/Tagensvej, 2012. Foto: JHS
Udsmykning på restaurant Søren K, Den Sorte Diamant, 2011. Foto: JHS
Udsmykning på restaurant Søren K, Den Sorte Diamant, 2011. Foto: JHS
Akryl på papir, 2010. Foto: Anders Sune Berg
Akryl på papir, 2010. Foto: Anders Sune Berg
Akryl på papir, 2010. Foto: Anders Sune Berg
Akryl på papir, 2010. Foto: Anders Sune Berg
Transit, Randers Kunstmuseum, 2009. Foto: Anders Sune Berg
Transit, Randers Kunstmuseum, 2009. Foto: Anders Sune Berg
Uden titel, 2008. Foto: Anders Sune Berg
Uden titel, 2008. Foto: Anders Sune Berg
Uden titel, 2008. Foto: Anders Sune Berg
Uden titel, 2008. Foto: Anders Sune Berg
Uden titel, 2008. Foto: Anders Sune Berg
Uden titel, 2008. Foto: Anders Sune Berg
Teaching an old dog new tricks, Den Frie, 2008. Foto: Anders Sune Berg
Teaching an old dog new tricks, Den Frie, 2008. Foto: Anders Sune Berg
Uden titel, 2008. Foto: Anders Sune Berg
Uden titel, 2008. Foto: Anders Sune Berg
Play, 2008. Foto: Anders Sune Berg
Play, 2008. Foto: Anders Sune Berg
Amo´roso, 2006. Foto: Anders Sune Berg
Amo´roso, 2006. Foto: Anders Sune Berg

Fakta

Udstilling

To Be Continued

3 okt 2015

Skovsnogen Artspace Se kort og tider

Fakta

Jonas Hvid Søndergaard (f. 1977) dimitterede fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2005. Inden da studerede han i to år ved AKI, Academy of Art and Industry, Enchede, Holland i 1998.

Jonas Hvid Søndergaard har deltaget i en række gruppeudstillinger, senest gruppeudstillingen Grafiske forbindelser. Fremhæves skal også hans bidrag til gruppeudstillingen Til Vægs på Charlottenborg, Teaching an Old Dog New Tricks på Den Frie samt Skabt af Tiden på Nationalmuseet i 2012. Hans soloudstillinger tæller bl.a. Transit på Randers Kunstmuseum og Entering/Up på Rohde Contemporary. I 2012 viste han soloudstillingen Zero Point i Gallery Lars Olsen. Desuden skal på denne plads også nævnes hans soloudstilling på Himmerlands Museum Aars i 2013.

For nyligt har han skabt to serier af nye papirarbejder. Den ene serie af blyantstegninger kun i sort hvid, udstilles i Tórshavn i Trykkeriet Steinprents galleri under titlen Mynstur. Den kan ses fra 22. oktober til 14. november. Den anden, en række røde mønster-billeder, vises i Museumsbygningen hos Banja Rathnov på Østerbro fra 26-29. november i forbindelse med messen The Time is Always Now. Herudover kan man opleve værker af kunstneren på gruppeudstillingen Grafiske forbindelser i Nordens Hus i Tórshavn fra 24. oktober til 19. november. Denne udstilling med deltagelse af 12 danske billedkunstnere er en vandreudstilling, som tidligere på året blev vist på Kastrupgaardsamlingen.