Ugens kunstner – Kirsten Astrup
Kirsten Astrups arbejde med videoinstallationer, musik og performancekabareter tager ofte udgangspunkt i et bestemt sted. Om det er en nedlagt medarbejderkantine på Statens Museum for Kunst, Centralpostbygningen i København eller en tom ubådsbase under et nordnorsk bjerg – så er det stederne, der skubber værkernes fortælling i gang. Frem til den 22. december kan Astrups videoinstallation Du er et mønstereksemplar ses i udstillingen Sæt pris på kunsten på Museet for Samtidskunst.
Kirsten Astrups arbejde med videoinstallationer, musik og performancekabareter tager ofte udgangspunkt i et bestemt sted. Om det er en nedlagt medarbejderkantine på Statens Museum for Kunst, Centralpostbygningen i København eller en tom ubådsbase under et nordnorsk bjerg – så er det stederne, der skubber værkernes fortælling i gang. Frem til den 22. december kan Astrups videoinstallation Du er et mønstereksemplar ses i udstillingen Sæt pris på kunsten på Museet for Samtidskunst.
Kirsten Astrups arbejde med videoinstallationer, musik og performancekabareter tager ofte udgangspunkt i et bestemt sted. Om det er en nedlagt medarbejderkantine på Statens Museum for Kunst, Centralpostbygningen i København eller en tom ubådsbase under et nordnorsk bjerg – så er det stederne, der skubber værkernes fortælling i gang. Frem til den 22. december kan Astrups videoinstallation Du er et mønstereksemplar ses i udstillingen Sæt pris på kunsten på Museet for Samtidskunst.
Kirsten Astrups værker er ofte omfattende udstyrsstykker, der bruger kabareten som sin grundform og tager udgangspunkt i kunstnerens egne musikkompositioner. Velfærdsstatens sammenbrud og global neoliberalisering er underliggende historier i værkernes tematisering af gentrificering, kønsroller, prækariat og privatisering. De udstrakte videoværker og performances inkluderer gerne både et fortællende handlingsforløb, en mængde nykomponeret musik, kostumer og tung makeup – og så har karakterer og genstande i papmaché det med at dukke op.
Et gennemgående træk ved Astrups videoværker er, at de fremstår med en meget høj production value, smukke colorgradede HD-billeder, musikalsk klippet med et roligt tempo og en tæt atmosfære. Kunstnerens fiktioner skildrer lokationer og karakterer med en sælsom blanding af uudgrundelig mystik og kærlig undergangsstemning.
Eksempelvis i den 90 minutter lange performancekabaret I am the Oat (udført med Mathias Kryger, 2016), som blev lavet til og fremført i SMK’s nedlagte medarbejderkantine. Her sang publikum bl.a. med på en 53 vers lang fællessang, blev underlagt prikkerunder, blev ført til et kælderdrama om kulturarbejde og oplevelsesøkonomi – for så til sidst at blive smidt ud i novemberkulden af en bagdør.
Se video fra perfomancekabaretten I am the Oat fremført til SMK Fridays den 11. november 2016:
Kirsten Astrup tog afgang fra Det Kongelige Danske Kunstakademi tidligere i år med videoværket Troe og Agtsom, der bl.a. er præmieret med Charlottenborg-legatet og Blix-prisen. Det 25 minutter lange værk er filmet i Centralpostbygningen, der fra 1912 var det danske postvæsens hovedsæde, men som i 2016 blev solgt til en norsk milliardær. Værket bygger på en stor mængde research i bygningen og postvæsenets historie. I en mellemting mellem TV-drama, musical, kabaret og rekviem følger man et hold queer postarbejdere og deres to chefer iført papmachéhoveder. Værkets musikside består af seks musikstykker i seks forskellige genrer – alle komponeret af Astrup.
Lyt til Monster of Pity, del af værket Troe og Agtsom, her:
I videoinstallationen Du er et mønstereksemplar fra 2016, som lige nu vises på Museet for Samtidskunst, er Astrup selv den eneste performer, og iført auberginefarvet, imiteret læderkjole og høje hæle bakser hun rundt med gymnastikredskaber i lyset af et keglespot i en ellers mørklagt gymnastiksal. En voiceover fortæller med pitch-shiftet stemme om kunstneren som prækariatets poster girl med arbejde døgnet rundt, sammenblandinger af selvdrevet kreativitet og tårnhøje produktionskrav: “Du giver så meget af dig selv.”
Kirsten Astrup arbejder p.t. på videoværket Journey to Honeymoon, der er et samarbejde med Maria Bordorff. Værket blev filmet i Taipei oktober 2017 og reflekterer over sælsomme ting som arbejdsferie og performative møder i offentligt rum. Derudover arbejder hun på en soloudstilling til Museet for Samtidskunst i Roskilde, der åbner i efteråret 2018. Den vil primært udforme sig som en videoinstallation med fokus på fortællingen om den danske infrastruktur – formentligt med afsæt i De Danske Statsbaner.
Portfolio (se flere billeder ved at klikke på ét af nedenstående)
Fakta
Kirsten Astrup er født i 1983 i Danmark. Hun har en MFA fra Det Kongelige Danske Kunstakademi (2017) samt en BFA fra Academy of Fine Art, Oslo (2012). Desuden har hun en bachelor i film- og medievidenskab og retorik fra Københavns Universitet. Læs Kirsten Astrups CV her I november og december 2017 er Kirsten Astrup kunstner i ARoS Atelier. I den forbindelse kan hendes videoværk Troe og Agtsom opleves på ARoS lørdag den 2. december kl. 14 i museets auditorium.