Ugens kunstner – Lars Worm

Af
15. juni 2016

Krop, natur, evolution, tvivl og erindring samt en bevægelse mellem det rationelle og det irrationelle er nøgleord i Lars Worms kunst. I hans solopræsentation på Market Art Fair i Stockholm, repræsenteret ved Galleri KANT, og i hans aktuelle deltagelse i gruppeudstillingen MeMeMemories hos MøllerWitt er masken og hovedet grundmotiverne for en række træskulpturer.

Lars Worm er blandt andet aktuel med værket GoldLicker (2016) på SommerSkulpturSøby BIENNALEN i Søby på Ærø. Foto: Lars Worm

Krop, natur, evolution, tvivl og erindring samt en bevægelse mellem det rationelle og det irrationelle er nøgleord i Lars Worms kunst. I hans solopræsentation på Market Art Fair i Stockholm, repræsenteret ved Galleri KANT, og i hans aktuelle deltagelse i gruppeudstillingen MeMeMemories hos MøllerWitt er masken og hovedet grundmotiverne for en række træskulpturer.

Af
15. juni 2016

Krop, natur, evolution, tvivl og erindring samt en bevægelse mellem det rationelle og det irrationelle er nøgleord i Lars Worms kunst. I hans solopræsentation på Market Art Fair i Stockholm, repræsenteret ved Galleri KANT, og i hans aktuelle deltagelse i gruppeudstillingen MeMeMemories hos MøllerWitt er masken og hovedet grundmotiverne for en række træskulpturer.

Lars Worm. Foto: Martin Kurt Haglund
Lars Worm. Foto: Martin Kurt Haglund

Lars Worm arbejder hovedsageligt med skulptur og maleri. En vigtig drivkraft for ham er oplevelsen af en vedvarende udvikling; at han kan blive ved med at afprøve nye metoder og udtryk, materialer og materialesammensætninger.

Worm ønsker at bibeholde en ærlighed og legende tilgang til sin værkproduktion, hvor netop det uraffinerede og hjemmegjorte møder et mere minimalistisk æstetisk formsprog, og hvor noget helt tredje opstår. Med simple materialer og en bevidst kluntet udførelse sniger der sig yderligere en ikke uvæsentlig humoristisk side ind, og termen ’primitiv minimalisme’ trænger sig på.

Skulpterede masker
Maskemotivet, som Worm har arbejdet intenst med for nyligt, er på én gang både komplekst og banalt og kan henvise til det psykologiske, religiøse, magtrelaterede osv. Med den grove bearbejdning af træklumpen er de tæt på at være rene abstraktioner. De taler til vores instinkter; øjnene har en særlig betydning og det er som om mennesket er blevet reduceret til en simpel iagttager, handlingslammet uden ånd og vilje. De fleste af disse værker har en fodformet fod skåret ud i jern, hvilket tydeliggør en kropslighed og en forbindelse til den jord, de står på, samt giver dem en næsten tegneserieagtig lethed over sig. Fra blot at være traditionelle tolkninger af masken som motiv, gør foden, at skulpturerne bliver til fulde figurer med krop, fra top til tå.

Instalationsview fra udstillingen MeMeMemories, Galerie MøllerWitt, 2016. Foto: Galerie MøllerWitt
Instalationsview fra udstillingen MeMeMemories, Galerie MøllerWitt, 2016. Foto: Galerie MøllerWitt

Minimalisme og automattegning
Det minimalistiske stilvalg ses også i Worms malerier. Det gør sig for eksempel gældende i de nyeste i rækken, Untitled (Grid Composition), hvori kunstneren bryder den kendte afgrænsning af billedfladen og lader rammen vokse. Med dets simple konstruktion gentager Worm lærredets visuelle udtryk.

Untitled(Grid Composition), 2016. Træ, hørlærred, akrylmaling. Foto: Lars Worm
Untitled(Grid Composition), 2016. Træ, hørlærred, akrylmaling. Foto: Lars Worm

I maleriet Ghost (Rosa Ekko) arbejder han på det rå hørlærred. Pastelkridt i rosa nuancer tilføres fladen i varierende linjer, og efterfølgende bliver vand ført over billedfladen – med den virkning, at farverne på én gang får et lysende og udflydende præg. Omtrent æterisk. Som var de hævet over det jordiske.

Rosa Ekko, 2013. Hørlærred, pastelkridt, vand. Foto: Lars Worm
Rosa Ekko, 2013. Hørlærred, pastelkridt, vand. Foto: Lars Worm

Om dette værk og andre beslægtede fra 2014 (heriblandt malerierne Blå Ekko og Rosa Ekko II) fortæller Worm, at der er tale om en såkaldt automattegning. Her har han haft til hensigt at undersøge, hvad der sker i løbet af de få minutter, kontrollen slippes, og hånden, sammen med materialet, går i tilfældige retninger. Et greb, der giver enkelheden karakter af abstrakt ekspressionisme og vækker mindelser til ‘Action painting’-teknik og surrealistisk automatisme.

Lars Worm ser mennesket som evolutionært, ligesom den øvrige natur omkring os. I hans optik er vi tæt forbundne med tidligere tiders mennesker, såvel fysiologisk som psykologisk og erfaringsmæssigt. Han bruger ofte naturen som en slags spejl. Såvel i deltagelsen i Biennalen i Søby og tidligere i det udendørs udstillingssted Skovsnogen indgår Worms skulpturer i en direkte dialog med naturens elementer.

Portfolio (se flere billeder ved at klikke)

Iron(y)KeepsMeGoing, 2016. Træ, bålbrændt jern. Foto: Lars Worm
Iron(y)KeepsMeGoing, 2016. Træ, bålbrændt jern. Foto: Lars Worm
Staged, Market Art Fair, Stockholm, Galleri KANT, 2016. Foto: KANT
Staged, Market Art Fair, Stockholm, Galleri KANT, 2016. Foto: KANT
Little Sadness, 2016. Jern, MDF, krydsfiner, spraymaling. Foto: Lars Worm
Little Sadness, 2016. Jern, MDF, krydsfiner, spraymaling. Foto: Lars Worm
Then, 2015. Messing. Foto: Lars Worm
Then, 2015. Messing. Foto: Lars Worm
Shy 2014. Bronze. Foto: Lars Worm
Shy 2014. Bronze. Foto: Lars Worm
Ghost(Grid Sunset), 2013. Hørlærred, snor, spraymaling. Foto: KANT
Ghost(Grid Sunset), 2013. Hørlærred, snor, spraymaling. Foto: KANT
Modern Infinity, 2013. Jern, pulverlakert jern, messing, spraymaling. Foto: KANT
Modern Infinity, 2013. Jern, pulverlakert jern, messing, spraymaling. Foto: KANT
Bølgen, 2013. Stål, rustbeskyttelse. Skovsnogen, Døvling. Foto: Lars Worm
Bølgen, 2013. Stål, rustbeskyttelse. Skovsnogen, Døvling. Foto: Lars Worm

Fakta

Lars Worm er født i 1977 i Vejle. I dag bor og arbejder han i København. Uddannet fra Det Fynske Kunstakademi i 2009.

Se hele Lars Worms CV her