Ugens Kunstner – Line Skywalker Karlström

14. november 2012

“At tænke med kroppen” er en kendetegnende metode for Line Skywalker Karlströms virke.

Lee Sky ger Dora Maar hennes ansikte tillbaka, 2012. Installation og performance, længde 6 timer. Del af udstillingen SUPERSURREALISMEN, Moderna Museet Malmö. Indtil 20/1 2013. Foto: Max Adolfsson/Moderna.

“At tænke med kroppen” er en kendetegnende metode for Line Skywalker Karlströms virke.

Line Skywalker Karlström. Foto: Frederikke Hansen.
Line Skywalker Karlström. Foto: Frederikke Hansen.

Kunstneren kort
Line Skywalker Karlström arbejder med performance, skulptur, installation, fotografi, video, maleri og tekstil. Omdrejningspunktet i hendes praksis er det direkte forhold mellem krop, handling og rum. Appropriering af rum begynder for hende altid med hendes egen krop.

Med rødder i Arte Povera, feministisk kunst og historisk avantgarde har Karlström for øje at gentænke kunstbegrebet og kunstinstitutionen med sine performative installationer. Blandt andet ved at bruge materialer fra sit personlige liv og fra naturen og ved bevidst at arbejde med ustabilitet og opbrud af de gængse udstillingskonventioner for at sabotere det vante blik.

Baggrund og praksis
Karlströms praksis kredser om det performative og det rituelle. Uanset medium er udgangspunktet kropslig erfaring: skulpturer og installationer hviler på performancestrukturer og udspiller sig lige så meget i tid som i rum. De kan eksempelvis bære spor af en forudgående aktivitet eller pege på en kommende performance.

Lee Sky ger Dora Maar hennes ansikte tillbaka, 2012. Installation og performance, længde 6 timer. Del af udstillingen SUPERSURREALISMEN, Moderna Museet Malmö. Indtil 20/1 2013. Foto: Frederikke Hansen.
Lee Sky ger Dora Maar hennes ansikte tillbaka, 2012. Installation og performance, længde 6 timer. Del af udstillingen SUPERSURREALISMEN, Moderna Museet Malmö. Indtil 20/1 2013. Foto: Frederikke Hansen.

Line Skywalker Karlströms performances udgøres ofte af enkle bevægelser: at falde, at ligge, at læne sig op ad, at stå. Tilbagevendende materialer er: stiger, reb, spejle, natursten, pinde, ben og levende dyr. Andre virkemidler i hendes vokabularium er gentagelse, kropslig smerte og udholdenhed.

At ’tænke med kroppen’ – det vil sige den helt fysiske forståelse af kunstnerens krop i et rum og det nøgne forhold mellem kunstnerens krop og skulptur –  er noget som Karlström har praktiseret eksempelvis i  At Danse Et Fængsel (2010) og What Makes the Earth Move Under Our Feet? (2010).

Sidstnævnte værk bestod af en totalinstallation, der fungerede som scenografi og rekvisitter for en ni timer lang, stille, semi-improviseret performance. Værkets omdrejningspunkt var koreografi i udvidet forstand og at transformere et rum gennem fysiske bevægelser og handlinger.

Soloudstillingen I Am the Measure på Gentofte bibliotek tager udgangspunkt i det omkringliggende bibliotek som ikonisk rum for vidensproduktion og foreslår alternative vidensproducerende metoder: her iblandt det intuitive og mislykkede.

Lee Sky ger Dora Maar hennes ansikte tillbaka, 2012. Installation og performance, 6 timer. SUPERSURREALISMEN, Moderna Museet Malmö. Indtil 20/1 2013. Værk i billedet: Hans Bellmer, La Poupée. Foto: Frederikke Hansen.
Lee Sky ger Dora Maar hennes ansikte tillbaka, 2012. Installation og performance, 6 timer. SUPERSURREALISMEN, Moderna Museet Malmö. Indtil 20/1 2013. Værk i billedet: Hans Bellmer, La Poupée. Foto: Frederikke Hansen.

Udstillingen fremstår både som én stor performancebaseret installation, og som en række objekter og fotografier, der er værker i deres egen ret: installationer af byggematerialer, reoler, stiger og bordplader, og skulpturer af havestole og tørrestativer.

Alle genstande er sirligt samlede og ordnede i grupperede systemer, hvis betydning og symbolik synes at have en rituel og personlig karakter. Dog er enhver orden midlertidig –jernrør og planker står blot lænede op af væggene og af fotografier og malerier, som ville de forhindre enkle afkodninger og gøre betragteren opmærksom på sin egen krop.

Lee Sky ger Dora Maar hennes ansikte tillbaka, 2012. Installation: træstige, EUR-palle, MDF, indfarvet sand, vækkeure, reb, stof og andre materialer; variable mål. Del af udstillingen SUPERSURREALISMEN. Foto: Frederikke Hansen.
Lee Sky ger Dora Maar hennes ansikte tillbaka, 2012. Installation: træstige, EUR-palle, MDF, indfarvet sand, vækkeure, reb, stof og andre materialer; variable mål. Del af udstillingen SUPERSURREALISMEN. Foto: Frederikke Hansen.


Beskrivelse og analyse af et karakteristisk værk

Det rituelle, relationelle og overgangsprægede er også centrale aktiver i værket Lee Sky ger Dora Maar hennes ansikte tillbaka. Værket består af en installation og en 6 timer lang semi-improviseret performance, skabt til udstillingen Supersurrealismen på Moderna Museet Malmö.

Med energi hentet fra Dora Maar, Claude Cahun og andre kvinder fra den historiske avantgarde  – og fra deres fravær i udstillingens rum – synliggør Line Skywalker Karlström (Lee Sky), at behovet for dekonstruktion af konventioner er lige så aktuel i dag, som da Breton skrev Surrealistmanifestet i 1924.

Ved at krybe og slikke sig henover museets gulve og vægge og ved at på en og samme gang at stille sig i vejen for surrealismens værker og lade disse værker ”udspille” sig på sin egen krop, søger Lee Sky at kortslutte genindskrivningen af den gængse historiefortolkning.

Dette kan eksempelvis ses, når Lee Sky placerer sin nøgne, ornamenterede krop foran Salvador Dalis Wilhelm Tells gåde og opfører en dans, der afbryder og omdirigerer publikums blikke.
Installationen, der står tilbage som et spor af handlingerne, består af sandsække, rituelle klæder og en stige med vækkeure i en balanceakt, der giver indtryk af, at tyngdekraften er ophævet.

Portfolio

Lee Sky ger Dora Maar hennes ansikte tillbaka, 2012. Installation og performance, 6 timer. Del af udstillingen SUPERSURREALISMEN, Moderna Museet Malmö, til 20/1 2013. Foto: Max Adolfsson/ Moderna Museet.
Lee Sky ger Dora Maar hennes ansikte tillbaka, 2012. Installation og performance, 6 timer. Del af udstillingen SUPERSURREALISMEN, Moderna Museet Malmö, til 20/1 2013. Foto: Max Adolfsson/ Moderna Museet.
Lee Sky ger Dora Maar hennes ansikte tillbaka, 2012. Installation og performance, 6 timer. Fra udstillingen ”SUPERSURREALISMEN”, Moderna Museet Malmö. Værk i billede: Salvador Dali, Wilhelm Tells gåde. Foto: Frederikke Hansen.
Lee Sky ger Dora Maar hennes ansikte tillbaka, 2012. Installation og performance, 6 timer. Fra udstillingen ”SUPERSURREALISMEN”, Moderna Museet Malmö. Værk i billede: Salvador Dali, Wilhelm Tells gåde. Foto: Frederikke Hansen.
(Leaving) NEST, 2011. Installation: hønsebur, tre hvide høns, mikrofon, flagstang, reb og andre materialer; variable mål. Performance, længde 3 timer. Samtalekøkkenet#8, Carlsberg Ny tap, Kbh. Foto: Frederikke Hansen.
(Leaving) NEST, 2011. Installation: hønsebur, tre hvide høns, mikrofon, flagstang, reb og andre materialer; variable mål. Performance, længde 3 timer. Samtalekøkkenet#8, Carlsberg Ny tap, Kbh. Foto: Frederikke Hansen.
(Leaving) NEST, 2011. Installation: hønsebur, tre hvide høns, mikrofon, flagstang, reb og andre materialer; variable mål. Performance, længde 3 timer. Samtalekøkkenet#8, Carlsberg Ny tap, Kbh. Foto: Henrik Vestergaard.
(Leaving) NEST, 2011. Installation: hønsebur, tre hvide høns, mikrofon, flagstang, reb og andre materialer; variable mål. Performance, længde 3 timer. Samtalekøkkenet#8, Carlsberg Ny tap, Kbh. Foto: Henrik Vestergaard.

 

Picasso-kroppen, 2011. Performativt fotografi, serie, Lambda tryk, 126 x 84 cm. Double Room – Jenny Grönvall and Line S. Karlström, Galleri Kakelhallen, Mariehamn, Åland. Foto: Jenny Grönvall/Line S. Karlström.
Picasso-kroppen, 2011. Performativt fotografi, serie, Lambda tryk, 126 x 84 cm. Double Room – Jenny Grönvall and Line S. Karlström, Galleri Kakelhallen, Mariehamn, Åland. Foto: Jenny Grönvall/Line S. Karlström.
Performance baseret på Grönvalls Mr Meese und die Lieder aus dem Herzen, 2011. Double Room – Jenny Grönvall and Line S. Karlström, Galleri Kakelhallen, Mariehamn, Åland. Foto: Sally Grönvall.
Performance baseret på Grönvalls Mr Meese und die Lieder aus dem Herzen, 2011. Double Room – Jenny Grönvall and Line S. Karlström, Galleri Kakelhallen, Mariehamn, Åland. Foto: Sally Grönvall.
Let Us Remember Licking, 2010. Performance, 45 min. Del af seminariet ”Performance Art and Institutionalization”, i forbindelse med udstillingen History of Disappearance, Århus Kunstbygning. Foto: Cecilie Lærke Asaa.
Let Us Remember Licking, 2010. Performance, 45 min. Del af seminariet ”Performance Art and Institutionalization”, i forbindelse med udstillingen History of Disappearance, Århus Kunstbygning. Foto: Cecilie Lærke Asaa.
At Danse Et Fængsel, 2010. Performativt fotografi, serie, Lambda tryk, 126 x 84 cm. Foto: Frederikke Hansen.
At Danse Et Fængsel, 2010. Performativt fotografi, serie, Lambda tryk, 126 x 84 cm. Foto: Frederikke Hansen.

 

What Makes The Earth Move Under Our Feet?, 2010. Installation: træ, stof, træstige, reb, lyd, teaterlamper, gips, mel, sprayfarve, fotografi, video og performance, 9 timer. Big Wheel Studios, Vordingborg. Foto: Gitte Nielsen/Kristjan Ingimarson.
What Makes The Earth Move Under Our Feet?, 2010. Installation: træ, stof, træstige, reb, lyd, teaterlamper, gips, mel, sprayfarve, fotografi, video og performance, 9 timer. Big Wheel Studios, Vordingborg. Foto: Gitte Nielsen/Kristjan Ingimarson.
What Makes The Earth Move Under Our Feet?, 2010. Installation: træ, stof, træstige, reb, lyd, teaterlamper, gips, mel, sprayfarve, fotografi, video og performance, 9 timer. Big Wheel Studios, Vordingborg. Pressefoto.
What Makes The Earth Move Under Our Feet?, 2010. Installation: træ, stof, træstige, reb, lyd, teaterlamper, gips, mel, sprayfarve, fotografi, video og performance, 9 timer. Big Wheel Studios, Vordingborg. Pressefoto.
Ritual Space I, 2012. Acryl på stof, 40 x 60 cm. I Am the Measure, Traneudstillingen, Hellerup, indtil 8/12 2012. Pressefoto.
Ritual Space I, 2012. Acryl på stof, 40 x 60 cm. I Am the Measure, Traneudstillingen, Hellerup, indtil 8/12 2012. Pressefoto.
Ritual Space II, 2012. Acryl på stof, 45 x 65 cm. I Am the Measure, Traneudstillingen, Hellerup indtil 8/12 2012. Pressefoto.
Ritual Space II, 2012. Acryl på stof, 45 x 65 cm. I Am the Measure, Traneudstillingen, Hellerup indtil 8/12 2012. Pressefoto.
I Am the Measure, 2012. Installation; Rack, hylder, stålrør, flyttetæppe, apelsiner, båndoptager, snor, knapper og andre materialer. Variable mål. I Am the Measure, Traneudstillingen, Hellerup indtil 8/12 2012. Foto: Aukje Lepoutre Ravn
I Am the Measure, 2012. Installation; Rack, hylder, stålrør, flyttetæppe, apelsiner, båndoptager, snor, knapper og andre materialer. Variable mål. I Am the Measure, Traneudstillingen, Hellerup indtil 8/12 2012. Foto: Aukje Lepoutre Ravn
Direction is God, 2012. Installation; tørrestativer, lamper, tekstil, reb m.m. Variable mål. Installation view, i I Am the Measure, Traneudstillingen, Hellerup, indtil 8/12 2012. Foto: Aukje Lepoutre Ravn.
Direction is God, 2012. Installation; tørrestativer, lamper, tekstil, reb m.m. Variable mål. Installation view, i I Am the Measure, Traneudstillingen, Hellerup, indtil 8/12 2012. Foto: Aukje Lepoutre Ravn.
I Am the Measure, 2012. Installation view. I Am the Measure, Traneudstillingen indtil 8/12 2012. Foto: Aukje Lepoutre Ravn.
I Am the Measure, 2012. Installation view. I Am the Measure, Traneudstillingen indtil 8/12 2012. Foto: Aukje Lepoutre Ravn.
Jeg er den eneste der ikke er sindsyg her, 2010. Performance, afholdt ni forskellige steder i Kbh. Taler Til Folket. Pressefoto.
Jeg er den eneste der ikke er sindsyg her, 2010. Performance, afholdt ni forskellige steder i Kbh. Taler Til Folket. Pressefoto.
Lee Sky ger Dora Maar hennes ansikte tillbaka, 2012. Værk på billedet: Man Ray: Indestructible Object. Foto: Frederikke Hansen.
Lee Sky ger Dora Maar hennes ansikte tillbaka, 2012. Værk på billedet: Man Ray: Indestructible Object. Foto: Frederikke Hansen.

 


Fakta

Udstilling

I Am the Measure

27 okt 2012 8 dec 2012

Line Skywalker Karlström

Tranen Se kort og tider

Fakta

Line Skywalker Karlström (f. 1971 i Karlstad, Sverige) bor og arbejder i Askeby på Møn, i Malmø, Sverige og i Berlin. Skywalker Karlström er uddannet billedkunstner med MFA 2006 fra Kunstakademiet i Trondheim/NTNU, Norge, BFA i 2003 og fra Det Kgl. Danske Kunstakademi, Skolen for Mur og Rum, 2002-2004. Var i 00’erne medstiftende medlem af to omfattende kunstnergrupper: The YES! Association (2002-2009) og High Heel Sisters (2002-2007). Udvalgte udmærkelser: 2010-2012: Svenske Konstnärsnämndens 2-årige arbejdslegat 2012: Nomineret til etårigt ophold ved Gasworks/ACME, London gennem IASPIS 2009: Statens Kunstfonds Inkøbs- og Legatudvalg, Arbejdslegat 2008: Residency i Berlin, Statens Kunstråds Internationale Billedkunstudvalg Skywalker Karlström har en lang række udstillinger og performances i Danmark og udlandet bag sig. Hun er lige nu aktuel med soloudstillingen I Am the Measure, Traneudstillingen, Hellerup indtil 8. dec. 2012 og i Supersurrealismen, Moderna Museet i Malmö indtil 20 jan. 2013. I tillæg vises At Danse Et Fængsel og High Heel Sisters: Screaming Mountain lige nu i Re. Act. Feminism, Antoni Tapies Fundation, Barcelona, Spanien, 15. nov. 2012 – 17. feb. 2013. Line Skywalker Karlströms blog Portrætteksten er baseret på tekster af assisterende kurator ved Moderna Museet Malmö, Julia Björnberg, og Aukje Lepoutre Ravn, leder af Traneudstillingen.