Ugens kunstner – Louise Haugaard Jørgensen

Af
10. maj 2017

Louise Haugaard Jørgensen søger, undersøger og afsøger. Hendes praksis er en ongoing kunstnerisk og filosofisk undersøgelse af grænserne mellem menneske, objekt og verden. De enkelte værker manifesterer sig som nedslag eller fastfrysninger i denne proces. Et tilbagevendende tema er forholdet mellem menneskelig og kunstig intelligens. Spændvidden er bred og ofte mixes flere udtryksformer.

Louise Haugaard Jørgensen: Pros & Cons, 2016. Performance, varighed ca 13 min. Foto: Rine Rodin

Louise Haugaard Jørgensen søger, undersøger og afsøger. Hendes praksis er en ongoing kunstnerisk og filosofisk undersøgelse af grænserne mellem menneske, objekt og verden. De enkelte værker manifesterer sig som nedslag eller fastfrysninger i denne proces. Et tilbagevendende tema er forholdet mellem menneskelig og kunstig intelligens. Spændvidden er bred og ofte mixes flere udtryksformer.

Af
10. maj 2017

Louise Haugaard Jørgensen søger, undersøger og afsøger. Hendes praksis er en ongoing kunstnerisk og filosofisk undersøgelse af grænserne mellem menneske, objekt og verden. De enkelte værker manifesterer sig som nedslag eller fastfrysninger i denne proces. Et tilbagevendende tema er forholdet mellem menneskelig og kunstig intelligens. Spændvidden er bred og ofte mixes flere udtryksformer.

Louise Haugaard Jørgensen. Højthængende sanser børster verden, smid ikke opfejet ud, 2017. Performance, varighed ca 10 min. Foto: Julie Stavad

Haugaard Jørgensens værker er forskelligartede og spænder fra de helt minimalistiske akvareller i serien The Functional Soup (2015) til indviklede og stramt koreograferede performanceværker som Tonight’s Menu (2016), der rummer en lang liste af rekvisitter og udspiller sig på både dansk, engelsk og tegnsprog. Til trods for de forskellige medier og udtryk er det fælles for Haugaard Jørgensens værker, at de er præget af en stor poetisk og filosofisk tyngde, og at der ligger en grundig research bag værkerne.

I serien The Functional Soup opløses kroppen i en undersøgelse af forholdet mellem del og helhed. De minimalistiske akvareller, holdt i blåt på hvidt, fremstår enkle og æteriske; hoved, krop, arme og ben svæver som voluminøse former og frem toner et menneske. Men seriens titel afslører, at her er mere på spil end ‘blot’ en formel undersøgelse af menneskekroppens former. Seriens titel er hentet fra filosoffen Nick Bostroms bog Superintelligence, der omhandler udviklingen af AI (artificial intelligence) og beskriver, hvordan alt, selv komplekse teknologiske strukturer, i bund og grund består af en samling enheder, der tilsammen danner et funktionelt hele. Ligesom menneskekroppen.

Louise Haugaard Jørgensen: A Poetry Reading in the Garden of Pacifiers, 2016. Performance, varighed ca 15 min. Foto: Piscine

En lignende tematik finder vi i performanceværket A Poetry Reading in the Garden of Pacifiers (2016) – en 15 minutter lang performance, hvor Haugaard Jørgensen, iklædt et business outfit, reciterer digte skrevet af Racter, den første computer der skrev et skønlitterært værk, alt imens hun bevæger sig igennem et landskab af Newtons Vugger, som hun hele tiden sørger for at holde i bevægelse.

Forholdet mellem menneskelig intelligens og computerens kunstige intelligens er et tilbagevendende emne i Haugaard Jørgensens praksis. I soloudstillingen Det Kinesiske Rum på Antikmuseet i Aarhus (2016) er udgangspunktet John Searles tankeeksperiment om computeren, der fremstår intelligent, men blot følger en forudgående programmering. I denne totalinstallation bruger Haugaard Jørgensen Searles tankeeksperiment som afsæt til en undersøgelse af museers samlings- og udstillingspraksis. Hun stiller spørgsmålet, om museets iscenesættelse af objekter kan skabe ny viden, eller om det blot er en dårlig kopi, løsrevet fra den verden, den forsøger at efterligne?

Haugaard Jørgensens værker er poetiske og stilfærdige, og de bliver siddende i kroppen i lang tid. De vækker nysgerrigheden og ansporer til fordybelse og grublen, idet de er udtryk for, at Louise Haugaard Jørgensen igennem sin kunstneriske praksis undersøger og forsøger at forstå. Som en undren over det menneskelige grundvilkår, at vi eksisterer i en verden fyldt med andre eksistenser.

Louise Haugaard Jørgensen er aktuel med performance- og videoværket Tonight’s Menu, der fra den 19. maj og frem til den 25. juni vises i udstillingen Biotic Synthetic i Foyeren på Godsbanen i Aarhus. I forbindelse med ferniseringen af udstillingen vises performancen Tonight’s Menu fredag den 19. maj kl. 18.30-18.50

Biotic Synthetic er en del af programmet under Art Weekend Aarhus.

Portfolio (se flere billeder ved at klikke på ét af nedenstående)

Louise Haugaard Jørgensen: Det Kinesiske Rum, 2016. Installationsview, Antikmuseet i Aarhus. Foto: Louise Haugaard Jørgensen
Louise Haugaard Jørgensen: Sejl/ have samler støv, 2017. Installation af skulpturelle elementer, variable dimensioner. Foto: Lior Zilberstein, © Den Frie
Louise Haugaard Jørgensen: Sejl/ have samler støv, 2017. Installation af skulpturelle elementer, variable dimensioner. Foto: Louise Haugaard Jørgensen
Louise Haugaard Jørgensen: Sejl/ have samler støv, 2017. Installation af skulpturelle elementer, variable dimensioner. Foto: Louise Haugaard Jørgensen
Louise Haugaard Jørgensen. Højthængende sanser børster verden, smid ikke opfejet ud, 2017. Performance, varighed ca 10 min. Foto: Julie Stavad
Louise Haugaard Jørgensen: Embryo Belvedere, 2016. Digital fotomanipulation, 49 x 26 centimeter. Foto: Louise Haugaard Jørgensen
Louise Haugaard Jørgensen og Piscine: The Conference, 2016. Installationsview, udstillingsstedet Piscine. En rekvisit (Newtons vugge på bordet) fra performancen A Poetry Reading in the Garden of Pacifiers efterladt i udstillingen. Foto: Kaare Viemose
Louise Haugaard Jørgensen og Piscine: The Conference, 2016. Rekvisit (Newtons vugge) integreret i udstillingsfolderen, som var et værk i sig selv. Foto: Kaare Viemose
Louise Haugaard Jørgensen: Pros & Cons, 2016. Performance, varighed ca 13 min. Foto: Rine Rodin
Louise Haugaard Jørgensen: Needs Transport Skin, 2016. Keramisk skulptur, 160 cm. Foto: Louise Haugaard Jørgensen
Louise Haugaard Jørgensen: Meanwhile. A halfway meeting. 1st day, 2nd night, 2016. Still fra gif. Værket vises på www.oraum.dk, kommisioneret af UKK, kanaliseret af ORAUM
Louise Haugaard Jørgensen: The Functional Soup, 2015. Akvarel på papir, 21 x 29,7 centimeter. Foto: Louise Haugaard Jørgensen
Louise Haugaard Jørgensen: The Functional Soup, 2015. Akvarel på papir, 21 x 29,7 centimeter. Foto: Louise Haugaard Jørgensen

Fakta

Louise Haugaard Jørgensen (f. 1988 i Aarhus) bor og arbejder i København. Hun er uddannet fra Det Jyske Kunstakademi 2009-2014 og Kunstakademiet i Trondheim 2012. Hun har modtaget arbejdslegat fra Statens Kunstfond i 2015 0g 2017 og værkstøtte fra Statens Kunstfond til 3 projekter i 2016 samt arbejdslegat fra Den Hielmstierne-Rosencroneske stiftelse i 2016. Louise Haugaard Jørgensen er tilknyttet galleri Rendezvous Artspace. Læs hele Louise Haugaard Jørgensens CV her