Ugens Kunstner: Marie Rud Rosenzweig
Billedkunstner Marie Rud Rosenzweig dimitterede sidste år fra Det Fynske Kunstakademi med maleriet som sit primære medie. Hun er netop nu aktuel med sin første institutionelle soloudstilling i Kunstforeningen GL STRAND. En udstilling der med titlen KIPPLE søger at genforhandle vores tilsyneladende poesiforladte omgang med hverdagsobjekter, som ikke længere er i funktion.
Billedkunstner Marie Rud Rosenzweig dimitterede sidste år fra Det Fynske Kunstakademi med maleriet som sit primære medie. Hun er netop nu aktuel med sin første institutionelle soloudstilling i Kunstforeningen GL STRAND. En udstilling der med titlen KIPPLE søger at genforhandle vores tilsyneladende poesiforladte omgang med hverdagsobjekter, som ikke længere er i funktion.
Billedkunstner Marie Rud Rosenzweig dimitterede sidste år fra Det Fynske Kunstakademi med maleriet som sit primære medie. Hun er netop nu aktuel med sin første institutionelle soloudstilling i Kunstforeningen GL STRAND. En udstilling der med titlen KIPPLE søger at genforhandle vores tilsyneladende poesiforladte omgang med hverdagsobjekter, som ikke længere er i funktion.
Marie Rud Rosenzweigs primære medie er maleriet. Hun maler med voks og olie på lærred, og hendes malerier har et mat og drømmelignende udtryk, som var de betrukket med et helt tyndt hvidt slør. Maleriernes formalistiske karakteristika spejles i motiverne, der ligeledes bevæger sig mellem det konkrete og det drømmende.
Et eksempel er kunstnerens afgangsprojekt. I en serie af kvadratiske lærreder i sarte farve danser figurative og ret syrede motiver rundt på fladerne. Her bliver blandt andet hænder til selvstændige væsner. Det ligner samme handskebeklædte hænder, som sidder på Disney-figurer som Mickey Mouse og Fedtmule men uden krop og forvrænget, så fingrene forvandles til kaninører og ben. De spankulerer rundt oven på hvad der ligner kastestjerner, og et ellers velkendt Disney-univers får hurtigt karakter af noget udefinerbart uhyggeligt. Som i en feberdrøm hvor det naive let flyder over i det syrede.
Sci-fi og folklore i kombination
Rud Rosenzweig startede sin uddannelse i Tyskland som billedkunststuderende ved Universität der Künste i Berlin og Kunstakademiet i Düsseldorf. Her tog hun særligt den tyske folklore og folkeeventyret til sig. Mens Disney-referencer i kunsten ofte bruges til at omfavne eller kritisere kapitalismen, er Rud Rosenzweig interesseret i deres tilknytning til eventyrgenren. Ved at kombinere det naive eventyr fra Disney-universet med de grimme og beskidte folkeeventyr fra middelalderens Tyskland piller hun dét, som ved første øjekast kan synes poleret, fra hinanden i skabelsen af et nyt sci-fi-agtigt narrativ.
Mens eventyret beskæftiger sig med nuet gennem fortiden, beskæftiger sci-fi-genren sig med nuet gennem fremtiden, og kombinationen af de to er en måde at behandle dét, hun opfatter som vores nutid. Og det er netop vores nutid – og hvordan vores omgang med ting og materielle genstande i fortiden kommer til at påvirke vores fremtid – kunstneren beskæftiger sig med i sin aktuelle udstilling KIPPLE i Kunstforeningen GL STRAND.
Udvidet historiefortælling
Med KIPPLE udvider Rud Rosenzweig sit billedkunstneriske repertoire med en serie af nye malerier, en fotoserie og en stor gulvskulptur. Med afsæt i en genforhandling af det frasorterede og opbrugte undersøger hun vores forhold til den materielle virkelighed og hvordan tilsyneladende passive genstande er i stand til at påvirke vores adfærd.
Generelt lader Rud Rosenzweig sig inspirere en hel del af litteraturen. Både i sin research og i sin måde at skabe billedlige narrativer på. Til KIPPLE har hun især ladet sig inspirere af Philip K. Dicks skelsættende sci-fi-roman Do Androids Dream of Electric Sheep? fra 1968, hvorfra hun har hentet udstillingens titel. I bogen introducerer Dick begrebet ’kipple’, der henviser til kasserede ting i småformat, som, trods deres status som ubrugelige og forældede, har evne til at antage eget liv og formere sig, når ingen kigger. Og det er denne omvending af menneskets passive og poesiforladte forståelse af tingslighed, som Rud Rosenzweig arbejder med i sin udstilling.
En ny forståelse af tingslighed
I hendes nye serie af malerier får Disney-referencer selskab af hverdagsobjekter, silhuetter af hænder og abstrakte former. Hun lader sig også her inspirere af folklorefortællingen i en undersøgelse af det ikke-menneskelige: Omrids af værktøj og hænder blandes med besjælede genstande, popkulturelle referencer og blomsterknopper for at påpege de eksisterende relationerne mellem os og de rum og objekter, vi omgives og formes af.
Den store gulvskulptur, der spreder sig ud over midten af udstillingsgulvet, er skabt af et aflagt gulv fra en idrætshal. Kunstneren har sammensat de forskellige gulvplader på ny, så de ellers så velkendte streger brydes og opfordrer – eller nærmere inviterer – os til at bevæge os på nye måder.
I fotoserien, skabt i samarbejde med fotograf Josefine Seifert, er ophobninger af genstande i forskellige former for skåle portrætteret. Genstandene er en blanding af vigtige og ubrugelige småting i konstant transit. Man forestiller sig, hvordan de cirkulerer fra skål til hænder, tilbage til skålen, til en ny skål og hvordan de hele tiden bliver tildelt nye betydninger og funktioner. Hver af skålene tilhører en ven af de to kunstnere, og genstandene i skålen bliver på den måde et portræt af ejeren. Man kan således sige, at Rud Rosenzweig tilhører en ny generation af kunstnere, som beskæftiger sig med dét, der i nyere tid er blevet betegnet som nymaterialisme, hvor fokus flyttes fra den menneskelige oplevelse af tingene over til tingene selv. Hvor hver ting har en iboende vitalitet.
Om det er en vitalitet som i Dicks udlægning af ’kipple’ eller som i besjælede objekter fra det tyske folkeeventyr, så kan KIPPLE opleves som et poetisk vidnesbyrd om, at de genstande, vi producerer, omgiver os med og smider væk, er i stand til at sige meget mere om os, end vi er stand til at sige om dem.
Se portfolio nedenfor