Ugens kunstner – Martin Erik Andersen

Af
6. maj 2015

Martin Erik Andersen arbejder i et udvidet felt, hvor genrer, materialer, tider og kulturer flyder sammen i et metafysisk rum, som ofte starter, hvor sprogets muligheder slutter.

Martin Erik Andersens værk D'un chateau l'autre fra 2014. Foto: Erik Wøldike

Martin Erik Andersen arbejder i et udvidet felt, hvor genrer, materialer, tider og kulturer flyder sammen i et metafysisk rum, som ofte starter, hvor sprogets muligheder slutter.

Af
6. maj 2015


info

Martin E. Andersen kan desuden opleves på Gl. Holtegaard med udstillingen For Octavians triumf - Slumbarok til 5. juli 2015.

Foto: Erik Wøldike
Foto: Erik Wøldike

Siden slutningen af 1980érne har han markeret sig på kunstscenen med sine særegne værker, ofte skulptur og skulpturelle objekter, men også tegning, tekstil og lyd. Værkerne bærer ofte på mange lag af betydninger og der trækkes på et klart register af referencer til både kunst – og kulturhistorien.

Et rum af muligheder og læsninger
Med installationen more give me more, give me more. dette dit dørtrin ses blandt andet et ca. 5 x 15 meter stort silikone tæppe, med afsæt i det historiske Ardabil-tæppe – et klassisk persisk tæppe fra ca. 1540. Med værket har Martin Erik Andersen oversat, forskudt og reproduceret tæppet, og i stedet for at ligge tæppet fladt på gulvet har han rejst tæppet ved hjælp af en række bagvedliggende stålstativer.

Tæppet står således oprejst i rummet og møder beskueren med et komplekst grid, med mere end 120.000 delelementer, som manuelt er formet, kopieret og fortolket. Værket lægger op til et personligt møde mellem beskuer og værk, hvor beskueren har mulighed for at sætte sig ved siden af tæppet og sætte pick-up’en på en af de to grammofoner, der er en del af værket og lytte til det lydbillede som Martin Erik Andersen har skabt til værket.

Værket henvender sig direkte til beskueren, som det gør sig gældende med andre af Martin Erik Andersens værker og hans kunstneriske praksis må siges at være kendetegnende ved et udvidet begrebsapperat, hvor forholdet mellem rum, krop, sprog og tænkning mødes i et slags mellemrum eller mulighedsrum. Et rum, hvor kroppen møder kunsten ukategoriseret og med et utal af læsninger.

More give me more, give me more - dette dit dørtrin, 2009. Foto: Erik Wøldike
More give me more, give me more – dette dit dørtrin, 2009. Foto: Erik Wøldike

In Order to do Good (acoustic)
Værket In Order to do Good (acoustic) er bygget op omkring en 3D-printet figur, der kan ses som et slags selvportræt af Martin Erik Andersen selv. Den 3D-printede figur er placeret på en cavalet, hvor beskueren har mulighed for at knæle ned foran den på en pude, og i et keramikaskebæger ligger et gammelt cigaretskod, som et vidnesbyrd om en tidligere tilstedeværelse.

In Order to do Good (acoustic), 2010. Foto: Erik Wøldike
In Order to do Good (acoustic), 2010. Foto: Erik Wøldike

Den 3D-printede figur er skabt på baggrund af 28 fotografier af Martin Erik Andersen, hvor han står i samme positur som de klassiske afbildninger af spydbæreren. På figuren ses de forskellige fotografiers kamp om en plads på figuren tydeligt.

Sprog som materiale
At Martin Erik Andersen arbejder med materialitet i et udvidet felt, ses også i forlængelse af hans arbejde med sproget. Martin Erik Andersen udtalte i forbindelse med udstillingen Don’t cry a Diamond / on a Plate for you på Horsens Kunstmuseum:

”Jeg tænker titlerne som et tillæg til værkerne på lige fod med andre materialer som bronze, sten, papkasser, beton osv. Sprog kan både være noget konkret, f.eks. man kalder en spade for en spade, men sproget kan også være poesi og derved løsrive sig fra verden og selv skabe betydning.”

Portfolio

Mimicry (two woodsticks), 2014. Foto: Erik Wøldike
Mimicry (two woodsticks), 2014. Foto: Erik Wøldike
Endless promises, 2013. Foto: Erik Wøldike
Endless promises, 2013. Foto: Erik Wøldike
3D, 2011. Foto: Erik Wøldike
3D, 2011. Foto: Erik Wøldike
I see you as a hidden fire - the object of someone else's desire, 2011. Foto: Erik Wøldike
I see you as a hidden fire – the object of someone else’s desire, 2011. Foto: Erik Wøldike
Detalje af In Order to do Good (acoustic), 2010. Foto: Erik Wøldike
Detalje af In Order to do Good (acoustic), 2010. Foto: Erik Wøldike
Kontrapost (Martin as Percht), 2010. Foto: Erik Wøldike
Kontrapost (Martin as Percht), 2010. Foto: Erik Wøldike
Civilazation and its Discontents, 2010. Foto: Erik Wøldike
Civilazation and its Discontents, 2010. Foto: Erik Wøldike
Connected Vessels - It's all in the Eye of a Dreamer, 2004. Foto: Erik Wøldike
Connected Vessels – It’s all in the Eye of a Dreamer, 2004. Foto: Erik Wøldike
The gospel of Truth with parasol and pillow, detalje, 2001. Foto: Erik Wøldike
The gospel of Truth with parasol and pillow, detalje, 2001. Foto: Erik Wøldike
Chair, 1998. Foto: Erik Wøldike
Chair, 1998. Foto: Erik Wøldike
Topsy Turvy, 1997. Foto: Erik Wøldike
Topsy Turvy, 1997. Foto: Erik Wøldike
Shuttering with work on Wall, 1996. Foto: Erik Wøldike
Shuttering with work on Wall, 1996. Foto: Erik Wøldike
Construzione Legittima, 1991. Foto: Erik Wøldike
Construzione Legittima, 1991. Foto: Erik Wøldike
A Paolo - With this perspective of thine you abandon the certain for the uncertain. Such things are only usefull to workers in intarsia, 1990. Foto: Martin Erik Andersen
A Paolo – With this perspective of thine you abandon the certain for the uncertain. Such things are only usefull to workers in intarsia, 1990. Foto: Martin Erik Andersen
Cotillion, 1990. Foto: Erik Wøldike
Cotillion, 1990. Foto: Erik Wøldike
Porcelain, 1990. Foto: Erik Wøldike
Porcelain, 1990. Foto: Erik Wøldike

Fakta

Udstilling

Don't cry a Diamond / on a Plate for you

17 maj 2015

Martin Erik Andersen

Horsens Kunstmuseum Se kort og tider

Fakta

Martin Erik Andersen er født i 1964. Han er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i 1992 og bor og arbejder i dag i København. Siden 2009 har han desuden været professor ved Billedhuggerskolen, Charlottenborg. Andersen modtog Eckersberg Medaljen i 2004, Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legat i 2010 samt Thorvaldsens Medalje i 2014. Udvalgte udstillinger: 2014 On A Plate For You, John Marchant Gallery at Regency Town House, Brighton, UK 2014 Endless Promises, Galleri Riis, Stockholm, Sverige 2013 Kingdom of Dirt, Galleri Susanne Ottesen, København 2010 Matter and Mind - slipping through our fingers, Isis Gallery & Sprovieri, London, UK 2009 more give me more give me more - dette dit dørtrin, Horsens Kunstmuseum, Horsens 2008 I will utter dark sayings of old, Møstings Hus, Frederiksberg 2006 Alle lige veje leder hjem, Galerie MøllerWitt, Aarhus. Martin E. Andersen kan aktuelt opleves på Horsens Kunstmuseum med udstillingen Don´t cry a Diamond / on a Plate for you frem til 17. maj 2015 og på Gl. Holtegaard med udstillingen For Octavians triumf - Slumbarok til 5. juli 2015.