Ugens Kunstner – Morten Steen Hebsgaard

Morten Steen Hebsgaard forvandler hverdagens brugs- og prydsobjekter til både humoristiske, kritiske og poetiske værker.

Forgery of a Rocking Horse, 2007, Morten Hebsgaard, 1800 tals bord og Kay Bojesen Gyngehest, fra udstillingen Exit på GL. STRAND. Foto: Christoffer Egelund.

Morten Steen Hebsgaard forvandler hverdagens brugs- og prydsobjekter til både humoristiske, kritiske og poetiske værker.

Morten Steen Hebsgaard med Otto på skuldrene. Pressefoto.
Morten Steen Hebsgaard med Otto på skuldrene. Pressefoto.
Kunstneren kort
Morten Steen Hebsgaards værker slører de traditionelle grænser mellem kunst- og brugsobjekt.

Med simple virkemidler demonstrerer Hebsgaard sin evne til at omsætte funktionelle genstande fra hverdagen, så deres brugsværdi ophæves, og de i stedet forvandles til absurde udsagn med mulighed for nye betydningsdannelser.

Hebsgaard er fascineret af genstandenes fysiske beskaffenhed samt deres evne til at bruges og omdannes.

Baggrund og praksis
I værket Ladder Bike/ Bike Ladder (made in china/remade in denmark) forenes en cykel og stige i et nyt multifunktionelt objekt. Der er noget umuligt over projektet helt fra starten. Cyklens fremadrettethed og stigens vertikalitet burde ikke kunne eksistere sammen. At denne cykelstige rent faktisk virker, formindsker ikke dens absurde kvalitet.

Ladder Bike / Bike Ladder (made in China/ remade in Denmark), 2007, Exit Gl.Strand. Materialer: cykel og stige. Foto: Anders Sune Berg.
Ladder Bike / Bike Ladder (made in China/ remade in Denmark), 2007, Exit Gl.Strand. Materialer: cykel og stige. Foto: Anders Sune Berg.
Værkets undertitel Made in China/ Remade in Denmark hentyder til cyklens og stigens oprindelige fabrikationssted, men også at de netop er føjet sammen i Danmark. Således fokuserer kunstneren på brugsgenstandenes rolle i den globale økonomi – at de produceres i Østen og forbruges i Vesten.

Værket mimer i sit formudtryk i mange henseender Marcel Duchamps cykelhjul fra 1913. Duchamps readymades ansporede en relationel æstetik, hvis grundide er en form for forskydning mellem det sociale og det æstetiske.

I Hebsgaards værker har denne forskydningspraksis mellem det sociale og æstetiske rum imidlertid taget en radikal retning, idet almindelige hverdagsgenstande bearbejdes og omformes til åbenlyse skulpturelle værker.

Hebsgaards værker synes altid at balancere i et konstant vekslende fokusskifte mellem kunstens formelle sproglige greb og det, der rent faktisk bliver udsagt gennem værkets form og ikke mindst gennem dets funktion.

Beskrivelse og analyse af et karakteristisk værk

Forms of Knowledge, 2011, Gl. Strand Salen. Materialer: højtrykslaminat på krydsfiner. Foto: Anders Sune Berg.
Forms of Knowledge, 2011, Gl. Strand Salen. Materialer: højtrykslaminat på krydsfiner. Foto: Anders Sune Berg.

Forms of Knowledge, 2011, Gl. Strand Salen. Materialer: højtrykslaminat på krydsfiner. Foto: Anders Sune Berg.
Forms of Knowledge, 2011, Gl. Strand Salen. Materialer: højtrykslaminat på krydsfiner. Foto: Anders Sune Berg.

I installationen Forms of Knowledge ses en interesse for barnets kreative univers.

Hebsgaard har brugt Friedrich Fröbel – kendt som faderen af den moderne Kindergarten – og dennes geometriske legeredskaber som inspirationskilde til en nyfortolkning af Kindergarten, hvilket er blevet til installationen Forms of Knowledge.

Hebsgaards interesse for Friedrich Fröbel stammer fra en biografi om Frank Lloyd Wright. Lloyd Wrights mor havde gjort alt for at stimulere hans kreativitet ved at hænge arkitektoniske tegninger op i hjemmet og ved at købe en række kreative legeredskaber til ham, her i blandt Friedrich Fröbels træklodser.

Disse klodser, beskrev Frank Lloyd Wright senere, som værende essentielle for udviklingen af hans formforståelse. Friedrich Fröbels geometriske legeredskaber har været inspirationskilde for flere kunstretninger og flere centrale personligheder som Paul Klee, Johannes Itten, Josef Albers, Piet Mondrian, Eames og Le Corbusier.

Interessen for barnets kreative univers genfindes også i nogle af Hebsgaards tidligere værker, som spækhuggeren, der springer ud af en IKEA-reol, gyngehesten med mahognifinér taget fra et rokokobord og de trehjulede cykler, som er svejset sammen front mod front.

Portfolio

Segmented form of knowledge, 2011, Sommerudstilling Christoffer Egelund. Materialer: Materialer: Modified Eames table, model: Segmented. Friedrich Fröbel wooden blocks, series: Form of Knowledge. Foto: Christoffer Egelund.
Segmented form of knowledge, 2011, Sommerudstilling Christoffer Egelund. Materialer: Materialer: Modified Eames table, model: Segmented. Friedrich Fröbel wooden blocks, series: Form of Knowledge. Foto: Christoffer Egelund.

Eva Toboggan Ottoman, 2011, A Chair is stilll a Chair, but a rom is not a House, Ringsted galleriet. Materialer: Bruno Mathsson stol Eva og en kælk. Foto: Morten Steen Hebsgaard.
Eva Toboggan Ottoman, 2011, A Chair is stilll a Chair, but a rom is not a House, Ringsted galleriet. Materialer: Bruno Mathsson stol Eva og en kælk. Foto: Morten Steen Hebsgaard.

Ontemporary Rt #159, 2009, Ontemporary Rt Christoffer Egelund. Materialer: Ikea møbler. Foto: Christoffer Egelund.
Ontemporary Rt #159, 2009, Ontemporary Rt Christoffer Egelund. Materialer: Ikea møbler. Foto: Christoffer Egelund.
The Beginning of a Masterpiece, 2008, Lys over Lolland. Materialer: sofa og blendramme. Foto: Christoffer Egelund.
The Beginning of a Masterpiece, 2008, Lys over Lolland. Materialer: sofa og blendramme. Foto: Christoffer Egelund.
Re-production of an IKEA Bookshelf, 2007, Gruppeudstilling Susanne Ottesen. Materialer: Original Piet Hein Super Elipse bord og en IKEA reol. Foto: Christoffer Egelund.
Re-production of an IKEA Bookshelf, 2007, Gruppeudstilling Susanne Ottesen. Materialer: Original Piet Hein Super Elipse bord og en IKEA reol. Foto: Christoffer Egelund.
Buying Billy freeing Willy, 2007, Gruppeudstilling Christoffer Egelund. Materialer: en sort og en hvid billy reol fra IKEA. Foto: Christoffer Egelund.
Buying Billy freeing Willy, 2007, Gruppeudstilling Christoffer Egelund. Materialer: en sort og en hvid billy reol fra IKEA. Foto: Christoffer Egelund.
Forgery of a Rocking Horse, 2007, Exit Gl.Strand. Materialer: 1800 tals bord og Kay Bojesen Gyngehest. Foto: Christoffer Egelund.
Forgery of a Rocking Horse, 2007, Exit Gl.Strand. Materialer: 1800 tals bord og Kay Bojesen Gyngehest. Foto: Christoffer Egelund.
Art Copenhagen 2006, Møbler til stand Christoffer Egelunds stand lavet ud af messe standens vægge. Foto: Anders Sune Berg.
Art Copenhagen 2006, Møbler til stand Christoffer Egelunds stand lavet ud af messe standens vægge. Foto: Anders Sune Berg.
Art Copenhagen 2006, Møbler til stand Christoffer Egelunds stand lavet ud af messe standens vægge. Foto: Anders Sune Berg.
Art Copenhagen 2006, Møbler til stand Christoffer Egelunds stand lavet ud af messe standens vægge. Foto: Anders Sune Berg.

Fakta

Installation

Forms of Knowledge

10 dec 2011 11 nov 2012

Morten Steen Hebsgaard

Kunstforeningen GL STRAND Se kort og tider

Fakta

Morten Steen Hebsgaard (f. 1977) og bor og arbejder i København.
Morten Steen Hebsgaard er uddannet MFA fra Det Kongelige Danske Kunstakademi fra 2001-2007, samt ved Städelschule ved professer Simon Starling i Frankfurt i Tyskland fra 2005 -2006.

Udmærkelser:
EXIT EXTRA-prisen 2007
Hollesens Legat 2011

Galleri Christoffer Egelund