Ugens Kunstner – Morten Steen Hebsgaard
Morten Steen Hebsgaard forvandler hverdagens brugs- og prydsobjekter til både humoristiske, kritiske og poetiske værker.
Morten Steen Hebsgaard forvandler hverdagens brugs- og prydsobjekter til både humoristiske, kritiske og poetiske værker.
Kunstneren kort
Morten Steen Hebsgaards værker slører de traditionelle grænser mellem kunst- og brugsobjekt.
Med simple virkemidler demonstrerer Hebsgaard sin evne til at omsætte funktionelle genstande fra hverdagen, så deres brugsværdi ophæves, og de i stedet forvandles til absurde udsagn med mulighed for nye betydningsdannelser.
Hebsgaard er fascineret af genstandenes fysiske beskaffenhed samt deres evne til at bruges og omdannes.
Baggrund og praksis
I værket Ladder Bike/ Bike Ladder (made in china/remade in denmark) forenes en cykel og stige i et nyt multifunktionelt objekt. Der er noget umuligt over projektet helt fra starten. Cyklens fremadrettethed og stigens vertikalitet burde ikke kunne eksistere sammen. At denne cykelstige rent faktisk virker, formindsker ikke dens absurde kvalitet.
Værkets undertitel Made in China/ Remade in Denmark hentyder til cyklens og stigens oprindelige fabrikationssted, men også at de netop er føjet sammen i Danmark. Således fokuserer kunstneren på brugsgenstandenes rolle i den globale økonomi – at de produceres i Østen og forbruges i Vesten.
Værket mimer i sit formudtryk i mange henseender Marcel Duchamps cykelhjul fra 1913. Duchamps readymades ansporede en relationel æstetik, hvis grundide er en form for forskydning mellem det sociale og det æstetiske.
I Hebsgaards værker har denne forskydningspraksis mellem det sociale og æstetiske rum imidlertid taget en radikal retning, idet almindelige hverdagsgenstande bearbejdes og omformes til åbenlyse skulpturelle værker.
Hebsgaards værker synes altid at balancere i et konstant vekslende fokusskifte mellem kunstens formelle sproglige greb og det, der rent faktisk bliver udsagt gennem værkets form og ikke mindst gennem dets funktion.
Beskrivelse og analyse af et karakteristisk værk
I installationen Forms of Knowledge ses en interesse for barnets kreative univers.
Hebsgaard har brugt Friedrich Fröbel – kendt som faderen af den moderne Kindergarten – og dennes geometriske legeredskaber som inspirationskilde til en nyfortolkning af Kindergarten, hvilket er blevet til installationen Forms of Knowledge.
Hebsgaards interesse for Friedrich Fröbel stammer fra en biografi om Frank Lloyd Wright. Lloyd Wrights mor havde gjort alt for at stimulere hans kreativitet ved at hænge arkitektoniske tegninger op i hjemmet og ved at købe en række kreative legeredskaber til ham, her i blandt Friedrich Fröbels træklodser.
Disse klodser, beskrev Frank Lloyd Wright senere, som værende essentielle for udviklingen af hans formforståelse. Friedrich Fröbels geometriske legeredskaber har været inspirationskilde for flere kunstretninger og flere centrale personligheder som Paul Klee, Johannes Itten, Josef Albers, Piet Mondrian, Eames og Le Corbusier.
Interessen for barnets kreative univers genfindes også i nogle af Hebsgaards tidligere værker, som spækhuggeren, der springer ud af en IKEA-reol, gyngehesten med mahognifinér taget fra et rokokobord og de trehjulede cykler, som er svejset sammen front mod front.
Portfolio
Fakta
Installation
Forms of Knowledge
10 dec 2011 11 nov 2012
Morten Steen Hebsgaard
Kunstforeningen GL STRAND Se kort og tider
Fakta
Morten Steen Hebsgaard (f. 1977) og bor og arbejder i København.
Morten Steen Hebsgaard er uddannet MFA fra Det Kongelige Danske Kunstakademi fra 2001-2007, samt ved Städelschule ved professer Simon Starling i Frankfurt i Tyskland fra 2005 -2006.
Udmærkelser:
EXIT EXTRA-prisen 2007
Hollesens Legat 2011