Ugens kunstner – Nanna Debois Buhl
Nanne Debois Buhls værker lader både stedet og beskueren tage del i poetiske og overraskende fortællinger.
Nanne Debois Buhls værker lader både stedet og beskueren tage del i poetiske og overraskende fortællinger.
info
Hun har desuden i samarbejde med Henning Larsens Tegnestue skabt udsmykninger til Ringsted Gymnasium i 2010, samt hen over sommeren 2013 medvirket i projektet Paths to Pier 42 i New York.
Hendes udsmykning Anatomisk Atlas fra 2013 kan desuden ses på Campus Roskilde.
Nanna Debois Buhls kombinerer i sine værker et poetisk visuelt sprog med teoretiske, literære og historiske referencer, og hun benytter formater såsom atlasser, rejsedagbøger og kort. Hun er særligt interesseret i at undersøge historisk og kulturel viden og arv, og de forhold og fortællinger som knytter sig hertil – hvordan historier stykkes sammen og hvad historieskrivning betyder for det enkelte individ og for en nations selvforståelse.
Disse spørgsmål undersøges med afsæt i billeder, plante- og dyreliv og arkitektoniske komponenter. Værkerne tager ofte form af større projekter og kombinerer mange forskellige medier: film, tekst, fotografi, lyd og billeder.
Det narrative element er centralt i Buhls værk – hvilke fortællinger er indlejret i verden omkring os, og hvilke fortællinger benytter vi os af eller skaber vi selv, når vi skal navigere i denne verden? Værkerne opstår i sammenstødet mellem tekst og billede.
Æsler som imperiale levn
Buhls projekt A Journey in Two Directions er et godt eksempel på hendes tværmediale tilgang og hendes fokus på historie og kultur. Det omhandler hendes rejser til De Vestindiske Øer, hvor hun undersøger arven fra den danske kolonisering.
Dette sker bl.a. gennem arkitekturen og sproget, men også ved for eksempel at fotografere efterkommere af de æsler, danskerne i sin tid medbragte, og som nu lever som vilde dyr. I disse omgivelser bliver de dermed til symboler eller en form for visuelle levn fra danskernes tid på øen. Projektet er blevet udstillet og udviklet gennem mange forskellige formater, og det er også udkommet som bog.
I det stedsspecifikke værk Havescener, som er skabt til haven på Gl Holtegaard i forbindelse med udstillingen Secret Garden II, benytter Buhl sig af narrative forløb til at skabe en fortælling med barokhaven som kulisse.
Værket består af en række skilte placeret omkring havens midterakse, parterreforløb og udkigspunkter, der hver bærer et citat fra Alain Resnais og Alain Robbe-Grillets film Sidste år i Marienbad (L’Année dernière à Marienbad) fra 1961.
Filmen er en labyrintisk kærlighedshistorie, som foregår på et barokslot og i dets omgivende have. Filmens voice-over er en tvetydig samtale mellem en mand og en kvinde, og citaterne herfra fungerer som anslag til en fiktiv fortælling. Her henvender et ‘jeg’ sig til et tvetydigt ‘du’ – måske et poetisk du, måske beskuerens? Således skabes en åben fortælling, hvor beskueren med sin vandring gennem haven tilfældigt konstruerer scenernes rækkefølge.
I Buhls fortløbende projekt Street Haunting, kombineres fotografi, læsning og byvandringer i en undersøgelse af flâneusen som figur.
Anatomisk Atlas, hendes netop indviede udsmykning til Campus Roskilde, er en poetisk fortolkning af det klassiske anatomiske opslagsværk. Værket består af fotografier af kropsdele og en samling citater om kroppen trykt i serigrafi på campusbygningens indre glasvægge. Anatomisk Atlas er således en rejse gennem en kollektiv krop sammensat af mange kroppe og stemmer. Udsmykningen ledsages af Buhl’s artist’s book Anatomisk Atlas (Revolver Publishing, 2013).
Portfolio
Fakta
Udstilling
Secret Garden II
17 maj 2013 27 okt 2014
Thomas Øvlisen, Kasper Sonne, Mogens Møller, Henrik Plenge Jakobsen, HuskMitNavn, Anja Franke, Jesper Dalgaard, Peter Callesen, Anders Bojen & Kristoffer Ørum, Lisbeth Bank, A Kassen, Nanna Debois Buhl
Gl. Holtegaard Se kort og tider
Fakta
Nanna Debois Buhl (1975) er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2006 og har deltaget i The Whitney Independent Study Program i New York 2008-09.
Hun har haft en lang række udstillinger i New York på bl.a. El Museo del Barrio, Art in General, The Studio Museum i Harlem og Bureau, samt i Lunds Konsthall, Ar/Ge Kunst i Italien og Westfälischer Kunstverein, Tyskland.
I Danmark har hendes værker været at se i Kunsthallen Brandts, Kunsthal Aarhus og på Gl.Holtegaard. Hun er repræsenteret på Museet for Samtidskunst og Det Nationale Fotomuseum.
Nanna Debios Buhl har modtaget en række af udmærkelser og legater, bl.a. Statens Kunstfonds arbejdslegat, Montana rejselegat, Hæderslegat Aage og Yelva Nimbs Fond, Den Helmstiernske-Rosenkronske Stiftelse, Augustinusfonden og Oticon fonden.
Hun har været i recidency på International Studio & Curatorial Program ISCP, New York og Lower Manhatten Cultural Council.
Nanna Debois Buhl bor og arbejder i København og New York.