Ugens kunstner – Peter Bonnén
Billedhugger Peter Bonnén har været en aktiv del af dansk kunstliv siden sin udstillingsdebut i 1962. Han er kendt for sine minimalistiske skulpturer, som er placeret flere steder i landet – både i private og offentlige rum. Bonnén er aktuel med udstillingen Djiboutis Farver på Davids Samling, der præsenterer farvestærke fotografier af husfacader fra kunstnerens rejse i det lille, muslimske land på Afrikas Horn.
Billedhugger Peter Bonnén har været en aktiv del af dansk kunstliv siden sin udstillingsdebut i 1962. Han er kendt for sine minimalistiske skulpturer, som er placeret flere steder i landet – både i private og offentlige rum. Bonnén er aktuel med udstillingen Djiboutis Farver på Davids Samling, der præsenterer farvestærke fotografier af husfacader fra kunstnerens rejse i det lille, muslimske land på Afrikas Horn.
Billedhugger Peter Bonnén har været en aktiv del af dansk kunstliv siden sin udstillingsdebut i 1962. Han er kendt for sine minimalistiske skulpturer, som er placeret flere steder i landet – både i private og offentlige rum. Bonnén er aktuel med udstillingen Djiboutis Farver på Davids Samling, der præsenterer farvestærke fotografier af husfacader fra kunstnerens rejse i det lille, muslimske land på Afrikas Horn.
Mange kender Peter Bonnéns skulpturer, og de, som ikke gør, gør måske alligevel. De står nemlig rigtig mange steder i det offentlige rum samt på talrige museer og har gjort det i mange år. Typiske kendetegn er, at de er af metal eller sten, at de er meget grafiske, og at de er i flere dele.
De mest karakteristiske kan beskrives som monumentale, geometriske figurer og flader, der forholder sig til hinanden som størrelser, der oprindeligt var en helhed, men nu er blevet forrykket, forskudt eller splittet. Et andet centralt træk er, at de er rå og stærke. Rå i kraft af deres bulede, sorte og ofte rustne overflader og stærke på grund af deres kompromisløse enkelhed. Med minimalistisk force og selvtillid er det som om, de siger: “Det her er alt, hvad der skal til, kammerat!”
En Peter Bonnén classic er skulpturen foran Rockefellercenteret på Østerbro (2000). Her et tredelt værk med to forskudte portlignende former, der passer ind i hinanden og foran disse en massiv flade, der lukker hullet i midten. Enkel og stærk.
En anden skulptur, der også har en meget klar (og dermed også minimalistisk tilfredsstillende) praktisk funktion er Broen til Bornholm (2002). Her en halvcirkel bestående af rektangulære stålplader mellem to klipper. Enkelheden og barskheden er af samme karakter som den omgivende, vilde natur.
Til indendørs brug og mere legende er det meget tidligere Relief i Jern (1969). Symmetrisk arrangerede, runde jernskiver er monteret på en lille pind med kugleled, så publikum kan være med og dreje formerne i alle retninger.
I øjeblikket udstiller Peter Bonnén på Davids Samling, og temaet er noget helt andet end det plejer at være, og så alligevel… Med 24 store fotos af farverige husfacader i det lille muslimske land på Afrikas horn, Djibouti, er det som om kunstneren har taget sin mørke læderjakke af og afsløret en spraglethed inde bagved.
Et af værkerne, Djibouti 14, forestiller en mur med to horisontale farveflader; en sart lyserød og en pastelagtig lyseblå, kun “forstyrret” af et rustent gittervindue og et svagt kultegnet hjerte. Referencer til Bruce Chatwins rejsefotografier er oplagte, ligesom til Mark Rothkos multiforms, men man kan også kende Bonnén i det hele: Grafisk, upoleret og tre-fire elementer at tage stilling til.
Portfolio (se flere billeder ved at klikke på ét af nedenstående)
Fakta
Peter Bonnén er født i 1945 på Frederiksberg og bor og arbejder i dag i København. Han er uddannet fra Eks-skolen (1961-62) og udstillede første gang offentligt i 1962 i Galleri Admiralgade. Først og fremmest kendes han som billedhugger, men også som performancekunstner og som organisator. I 1964 blev Peter Bonnén formand for Sommerudstillingen på Den Frie efter Paul Gernes, og i 1973 blev han leder af foreningen Kunst på Arbejdspladsen, hvor han stadig er ansvarlig for køb og salg. Han har også været medlem af Akademirådet i flere perioder. Peter Bonnén har modtaget Statens Kunstfonds 3-årige arbejdslegat 1974-76, Kai Nielsens Mindelegat 1979 og 1993, Eckersberg-Medaillen 1989, Finn og Ruth Torjussens Fond 1994, Carl og Anne Marie Nielsens Legat 1996 og Statens Kunstfonds Livsvarige Ydelse fra 1998. Peter Bonnén er blandt andet repræsenteret på SMK, ARoS, MoMA Aalborg, Bornholms Kunstmuseum, Trapholt, Kunstmuseerne i Esbjerg, Herning, Horsens, Sorø og Malmö. Se hele Peter Bonnéns CV her