Ugens Kunstner – René Holm
René Holm startede sin karriere som graffitimaler i Esbjerg, hvorfra brugen af ’gadekunststeknikker’ er hentet ind i hans karakteristiske oliemalerier.
René Holm startede sin karriere som graffitimaler i Esbjerg, hvorfra brugen af ’gadekunststeknikker’ er hentet ind i hans karakteristiske oliemalerier.
Holm er især kendt for sine skildringer af mennesker og miljøer, der skiller sig ud fra normen eller den gængse levemåde.
I sine tematiske serier fortæller Holm historier om menneskeskæbner, der lever i små samfund, der adskiller sig fra det store samfund. I serien White Trailer Trash fra 2008 portrætterede Holm det særlige amerikanske fænomen trailerparks, hvor det primært er den økonomisk udfordrede, hvide del af befolkningen, der lever i et mikrosamfund af fastliggende campingvogne – ofte med en vis form for selvjustits.
Inspirationen kom under en rejse gennem Californien, hvor René Holm opsøgte disse små, skæve samfund, fulde af skæve mennesker, der særligt optager ham.
Derudover har Holm skildret asylansøgeres forhold i Danmark i serien De Fremmede, hjemløses levevilkår i Sixteen Destinies, mens han i Consumer Slaves fokuserer på de fabriksarbejderne, der producerer alt det, storforbrugeren tager for givet.
Netop nu er Holm aktuel med en ny serie, SHELTER, der udstilles på Hans Alf Gallery i København.
Her bruger Holm teltet som ikon for modsatrettede referencer. For et telt er ikke bare et telt. Det er ganske mange forskellige ting afhængig af øjnene, der ser.
Teltet som frirum
René Holm blev inspireret til teltet som metafor på en rejse til en af Californiens største naturparker. Her var der ingen wifi eller moderne fornødenheder. Kun bælgravende mørke kl. 20 og måltider af en stålbox, så bjørnene ikke kunne lugte den. Det satte tanker i gang omkring forbrug og de muligheder, der ligger i at kunne tage et telt under armen og ændre sit liv.
René Holm udtaler: ”Shelter er ikke en decideret kritik af den vestlige verden, men mere en nysgerrighed og interesse for, at man kan læse begge poler ind i værkerne. Vi pakker os sammen i byer. Vi arbejder i døgndrift, men muligheden ligger lige rundt om hjørnet: at tage et telt og sætte det op i skoven.
Teltet repræsenterer en frihed og et frirum, som et åbent spørgsmål og et valg, som nogen har taget: ”Jeg er ligeglad med, at jeg ikke kan invitere folk hjem i en fin lejlighed med kunst på væggene. Jeg har valgt et telt i skoven i stedet for. Det kan både være et bevidst valg og et tvunget valg ” .
René Holm har i flere af sine serielle værker altså fokuseret på socialt udsatte, flygtninge eller slavelignende arbejdsforhold. Det er som om den sociale indignation pirrer hans nysgerrighed, der transformerer sig over i hans kreative hjernehalvdel og kommer ud i detaljerede penselstrøg. Som om historien fortæller sig bedst der.
Portfolio