Ugens Kunstner – Ruth Campau
Æstetikken møder kroppen i Ruth Campaus værker, hvor skønheden bliver formidlet gennem absolut fordybelse.
Æstetikken møder kroppen i Ruth Campaus værker, hvor skønheden bliver formidlet gennem absolut fordybelse.
I Ruth Campaus kunst bliver vi konfronteret med form, linie, flade og farve gennem et præcist greb og udtryk. Skrab og strøg af farve på akrylplader og silikone i lange lige linier er bestanddelene i formsproget. Værkerne er på trods af dette ikke maskinelle og følelsekolde. Tværtimod tilstræber de en menneskelig og fysisk oplevelse. Hvert strøg og skrab er gjordt i hånden og bliver en understregelse af kroppens bevægelse, dens linie og dens akse.
Tilvirkningen af disse præcise strøg er noget, Ruth Campau har øvet til perfektion. Produktionen af værkerne kræver at kunstneren lukker sig inde både i konkret og overført forstand og kun er i det nu, hvor strøget bliver påført. Hermed bliver produktionen af værkerne en øvelse i absolut fordybelse, hvor kunstneren igennem sin kropslighed tilvirker værket, og giver det sin egen fysikalitet. Det vil derfor også ofte være med kroppen, at publikum oplever værkerne. Farvernes klare sprog og strøgenes bevægelse kan sanses, og værkerne gør det muligt for beskueren at spejle sig i dem. Det er i høj grad en fænomenologisk oplevelse at møde værkerne.
I værket Naphthol Red Light 419 fra 2001 bliver beskueren mødt af en næsten 5 meter høj og 9 meter lang væg af rød farve. Værket består af tre horisontale sektioner af vertikale strøg. I bunden af hver sektion ser man noget af den overskydende farve fra strøgene – en slags fødder. Farvens strukturelle forløb og bevægelse er næsten maskinelle, men i disse ‘fødder’ fremkommer en stærk menneskelighed. Værkets process bliver på denne måde blotlagt. Vi bliver derfor ikke præsenteret for det objektivt perfekte, men for det sanselige og æstetiskes tilnærmelse af perfektion.
Værkernes fysiske gestik dominerer, men de rummer også en skønhed. I den klassiske filosofi taler Plotin om det skønne. Han betragter formernes og farvernes skønhed som det mest perfekte i den sanselige verden, fordi den sanselige skønhed har direkte forbindelse til den åndelige verden. Plotin mener, at ideen om det skønne er det reneste, og det man bør tilstræbe i kunsten. Ideerne tilhører den åndelige verden og derved det guddommelige.
I Ruth Campaus værker smelter ideen og formen sammen. Krop og sjæl bliver ét og dermed mediet med hvilket, vi oplever værket. Det er Campaus’ perfektionerede håndelag og præcise greb, der giver værkerne deres lethed og selvfølgelighed. De står klare overfor os og bliver en mulig målestok for os selv og vores liv – og derved for det skønne og det skrøbelige i tilværelsen.
Ruth Campau er aktuel med udstillingen CRYSTALLINE (sammen med Lisbeth Eugenie Christensen) på Galleri DGV i Villa Tårnborg, Svendborg, 13 sep – 2 nov 2014
Portfolio
Fakta
Udstilling
CRYSTALLINE
13 sep 2014 2 nov 2014
Lisbeth Eugenie Christensen, Ruth Campau
Galleri DGV / Villa Tårnborg Se kort og tider
Fakta
Ruth Campau er født 1955 på Mors Hun bor og arbejder i København Representeret på: ARKEN Museum for Moderne Kunst, Ishøj KUNSTEN Museum of Modern Art Aalborg Esbjerg Kunstmuseum, Esbjerg Ny Carlsbergfondet Galleri: Gether Contemporary Udvalgte solo- og gruppeudstillinger: 2014 Vertical, Marianne Friis Gallery, Copenhagen, Denmark 2013 Open studios, ISCP, New York, USA Baltic Sea Record 2013, Stadtgalerie Kiel, Tyskland 2012 Robert Jacobsen up to date, Esbjerg Kunstmuseum 2011 Pearl, PS Projectspace, Amsterdam, Netherlands Velvet Mirror and Diamonds, Asbaek AAC Showroom, Copenhagen, Denmark 2010 Mit Museum, KUNSTEN Museum of Modern Art, Aalborg, Denmark