Ugens kunstner – Søren Assenholt

6. november 2013

Søren Assenholts værker gør brug af træ – både som tema og som materiale i relieffer, der nogle gange skal opleves med fødderne.

Søren Assenholt Relancering 2013, 80x45 cm, Relief i egetræ og maling. Foto: Søren Assenholt

Søren Assenholts værker gør brug af træ – både som tema og som materiale i relieffer, der nogle gange skal opleves med fødderne.


info

Søren Assenholt kan desuden ses på gruppeudstillingen Karin Sander: Zeigen - an Audiotour through Copenhagen, som kan ses i Nikolaj Kunsthal fra 16. november til 26. januar 2014.

Han er i december 2013 med på Årsskifteudstilling på Bendixen Contemporary Art og bidrager til Jonas' Julekort, Atelier September (donationsværk til Mændenes Hjem).

Søren Assenholt arbejder for øjeblikket på:

En stor soloudstilling på Esrum Kloster i april 2014.

En udstilling på IKM Not about Karen Blixen (Oslo Museum), Norge, april 2014

En ny permanent udsmykning i Thingbæk Kalkminer, Himmerland, som består af et relief i kalksten med titlen The Gathering (Afsløres til maj 2014)


Søren Assenholt. Foto: Ingrid Riis Hovgaard
Søren Assenholt. Foto: Ingrid Riis Hovgaard

Søren Assenholt arbejder med træet, værkstedet og identitet gennem håndens arbejde. Han hugger billeder i træ, men fortæller også historien om kvaliteterne i træet og håndværket.

Dette sker i relieffer på vægge og gulve, samt i skulpturer og installationer, der tit bindes sammen med video, lyd eller maskiner.

Hans billedsprog har flere spor.

Assenholt er dels inspireret af nordisk træskærertradition og kalkmaleri, men han er også præget af værkstedets maskiner, som han bruger til at forædle træ og motiv på en ny måde.

Mange værker leger med vores rumlige erfaring i skæve perspektivrum, uventede foldninger af træ eller er gulvrelieffer, der skal erfares med fødderne.

For meget ånd – for lidt hånd
Søren Assenholts kunst er præget af en søgen efter træets og håndværkets plads på den
kontemporære kunstscene.

Han ønsker at gøre op med ideen om træet som et lidt usexet materiale, ligesom han ønsker at ligestille det fysiske arbejde med det overordnede koncept i kunstværket.

Søren Assenholt Aktionær og Lønmodtager Fra serien Arbejdsmarkedets Parter 2010. Skulptur i lindetræ. 30x40x8cm. Foto: Søren Assenholt
Søren Assenholt Aktionær og Lønmodtager Fra serien Arbejdsmarkedets Parter 2010. Skulptur i lindetræ. 30x40x8cm. Foto: Søren Assenholt

Assenholt problematiserer, at man opdeler mennesket i krop og hjerne, at kunstneriske uddannelser nedlægger værksteder, og at samfundet ligeledes sætter intellekt og akademia over kropslig viden, produktion og tekniske uddannelser.

I serien “Arbejdsmarkedets parter” berører en række skulpturer, hvordan det påvirker det lokale arbejdsmarked, at håndværket bliver nedprioriteret, udliciteret til østen eller overtaget af udlændinge.

Figurerne er skåret i grove snit, og fremstår på en gang humoristiske, splittede og ubehjælpsomme.

Kolonihistorie og kunstforståelse
Congo har spillet en væsentlig rolle for Søren Assenholts produktion. Hvad der startede som en undersøgelse af landets kolonihistorie er blevet til et endnu dybere dyk ned i træets og håndværkets fortællinger.

Han var i Congo første gang i 2008 og vendte tilbage i 2010 for at udveksle kunstforståelse og håndværk med Professor Tshamala på kunstakademiet i Kinshasa. Udvekslingen foregik over så stor en sprogbarriere, at der måtte bruges tolk – eller udelukkende gestik.

Denne kropslige erfaring af kunsten bliver bl.a. fortolket i værket La Philosophie de Tshamala, hvor to videoer og en træskulptur er installeret i en trekantet søjle. Her oversætter Søren Assenholt professorens forståelse af et godt kunstværk til en dansk værkstedskontekst.

Søren Assenholt La philosophie de Tshamala 2009. Installation, mixed media, video og lindetræ. Maskiner: rundsav, drejebænk og oscillerende spindelpudser. Foto: Søren Assenholt
Søren Assenholt La philosophie de Tshamala 2009. Installation, mixed media, video og lindetræ. Maskiner: rundsav, drejebænk og oscillerende spindelpudser. Foto: Søren Assenholt

Håndens refugium
I sine seneste værker er Søren Assenholt begyndt at interessere sig for de personlige fortællinger i værkstederne.

På sin aktuelle udstilling kredser han om håndværkets betydning for den enkelte mand og det fælles behov for at have et værksted, der findes på tværs af alder og socialt skel – selv om håndværket dybest set er overflødigt.

I serien Håndens refugium vises syv portrætter af mænd i deres hobbyværksteder. Seks af dem er videoportrætter af middelklassemænd. Både værktøj og hænder er i ro, og deres blik er rettet mod beskueren. Det, der burde være i bevægelse, står stille, og omvendt er det portrætbillede, der burde være fastfrosset, forvandlet til et dirrende stilbillede.

Det sidste portræt er et stort fototræsnit på forskalningsbrædder, der skildrer en hjemløs grønlænder, der arbejder hver dag i sit værksted på Sundholm herberg.

Portfolio

Søren Assenholt Håndens refugium: Far og søn, Sydjylland 2013. Video. Foto: Søren Assenholt
Søren Assenholt Håndens refugium: Far og søn, Sydjylland 2013. Video. Foto: Søren Assenholt
Søren Assenholt Håndens refugium: Sælfanger og kunstner Mathias Løvstrøm, Sundholm Herberg 2013. 322x222 cm. Foto: Søren Assenholt
Søren Assenholt Håndens refugium: Sælfanger og kunstner Mathias Løvstrøm, Sundholm Herberg 2013. 322×222 cm. Foto: Søren Assenholt
Søren Assenholt Håndens refugium: Sælfanger og kunstner Mathias Løvstrøm, Sundholm Herberg 2013. 322x222 cm (udsnit) . Foto: Søren Assenholt
Søren Assenholt Håndens refugium: Sælfanger og kunstner Mathias Løvstrøm, Sundholm Herberg 2013. 322×222 cm (udsnit) . Foto: Søren Assenholt
Søren Assenholt Jeanne d'Arcs tilfangetager 2013. Mixed media. Fra dialogudstillingen Modmyter i Thingbæk Kalkminer. Foto: Søren Assenholt
Søren Assenholt Jeanne d’Arcs tilfangetager 2013. Mixed media. Fra dialogudstillingen Modmyter i Thingbæk Kalkminer. Foto: Søren Assenholt
Søren Assenholt Døden og Amor - efter C. J. Bonnesen efter I.P. Jacobsens Doktor Faust 2013. Egetræ. Fra dialogudstillingen Modmyter i Thingbæk Kalkminer. Foto: Søren Assenholt
Søren Assenholt Døden og Amor – efter C. J. Bonnesen efter I.P. Jacobsens Doktor Faust 2013. Egetræ. Fra dialogudstillingen Modmyter i Thingbæk Kalkminer. Foto: Søren Assenholt
Søren Assenholt Fremdragning #2 (Kongstedmaleren, Ballerup Kirke) 2011. Lindetræ, kalkmaling og video. Foto: Søren Assenholt
Søren Assenholt Fremdragning #2 (Kongstedmaleren, Ballerup Kirke) 2011. Lindetræ, kalkmaling og video. Foto: Søren Assenholt
Søren Assenholt Ungrounded Perspective 2012. Relief i lindetræ. 190 x 120 cm. Foto: Søren Assenholt
Søren Assenholt Ungrounded Perspective 2012. Relief i lindetræ. 190 x 120 cm. Foto: Søren Assenholt
Søren Assenholt Graphs. fx. Theory 1961 - 2011 // Practice 300000 BC. 2012 Relief i lindetræ. 30x30x8 cm. Foto: Søren Assenholt
Søren Assenholt Graphs. fx. Theory 1961 – 2011 // Practice 300000 BC. 2012 Relief i lindetræ. 30x30x8 cm. Foto: Søren Assenholt
Søren Assenholt Temporarily on Loan: 1 foot of the Exhibition about Craftsman Guilds at the National Museum of Denmark 2011. Installation. Dialogudstilling mellem Nationalmuseet og ENTER på Brandts. Foto: Søren Assenholt
Søren Assenholt Temporarily on Loan: 1 foot of the Exhibition about Craftsman Guilds at the National Museum of Denmark 2011. Installation. Dialogudstilling mellem Nationalmuseet og ENTER på Brandts. Foto: Søren Assenholt
Søren Assenholt Temporarily on Loan: 1 foot of the Exhibition about Craftsman Guilds at the National Museum of Denmark 2011. Installation. Dialogudstilling mellem Nationalmuseet og ENTER på Brandts. Foto: Søren Assenholt
Søren Assenholt Temporarily on Loan: 1 foot of the Exhibition about Craftsman Guilds at the National Museum of Denmark 2011. Installation. Dialogudstilling mellem Nationalmuseet og ENTER på Brandts. Foto: Søren Assenholt
Søren Assenholt New Floor with Added Abrasion and 24 m2 of Paint, Karen Blixen museet 2010. Gulvbrædder og maling. Foto: Søren Assenholt
Søren Assenholt New Floor with Added Abrasion and 24 m2 of Paint, Karen Blixen museet 2010. Gulvbrædder og maling. Foto: Søren Assenholt
Søren Assenholt Social Oak Silhuette Stedsspecifik installation på Fuglsang Kunstmuseum. 2009. Egetræ. Foto: Søren Assenholt
Søren Assenholt Social Oak Silhuette Stedsspecifik installation på Fuglsang Kunstmuseum. 2009. Egetræ. Foto: Søren Assenholt
Søren Assenholt & Searchers: Lady Alice 2008. Installation. Foto: Søren Assenholt
Søren Assenholt & Searchers: Lady Alice 2008. Installation. Foto: Søren Assenholt
Søren Assenholt Congolese Hemba Figure, Palm Oil Soap Restoration 2008. Mixed media Foto: Søren Assenholt
Søren Assenholt Congolese Hemba Figure, Palm Oil Soap Restoration 2008. Mixed media Foto: Søren Assenholt
Søren Assenholt Oak Floor, Charlottenborg 2007. Gulvrelief / installation i egetræ. Foto: Søren Assenholt
Søren Assenholt Oak Floor, Charlottenborg 2007. Gulvrelief / installation i egetræ. Foto: Søren Assenholt
Søren Assenholt Wood Burning Stove 2007. Fyrretræ. Foto: Søren Assenholt
Søren Assenholt Wood Burning Stove 2007. Fyrretræ. Foto: Søren Assenholt
Søren Assenholt Radiator 2007. Fyrretræ. Foto: Søren Assenholt
Søren Assenholt Radiator 2007. Fyrretræ. Foto: Søren Assenholt
Søren Assenholt 45 degrees 2007. Performance, Deadpanexchange, Berlin. Foto: Heidi Hove
Søren Assenholt 45 degrees 2007. Performance, Deadpanexchange, Berlin. Foto: Heidi Hove

Fakta

Udstilling

My Hand, I panic, my workshop

1 nov 2013 30 nov 2013

Søren Assenholt

Bendixen Contemporary Art Se kort og tider

Fakta

Søren Assenholt (1975) bor og arbejder i København. Han er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi 2003-2010, samt på Ständelschule, Frankfurt am Main 2007-2009. Han har udstillet på bl.a. Statens Museum for Kunst, Kunsthallen Brandts og Nationalmuseet, samt flere steder i udlandet. Søren Assenholt repræsenteres af Bendixen Contemporary Art